Gå til innhold
Arkivverket

[#67531] 'Slekten Trane fra Viborg i Danmark'


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg fikk vite fra en om at bok med tittel som står øverst er skrevet av Terje Skrolsvik. Er boka tilgjengelig på nett?Kan den lånes fra bibliotek? Jeg vil gjerne vite hva som står det, bl.a. om når en ane av meg, Sophia Rasmusdatter (datter av Rasmus Michelsen Landby og Bente Sophie Holgersdatter Trane) av meg døde (i Odense,Danmark?)for evt. spore opp skifte.Hun var først gift med Johan Schmouch (ikke Johannes Mow) og så gift med Claus Reimersen fra København. Lurer også på om Terje S. (er her i brukerforumet av og til) er i slekt med Trane-familien og hvis,hvordan?Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

En finner et eksemplar av boka i Bergen Off. Bibliotek. [url="http://www.nettbiblioteket.no/cgi-bin/websok?mode=vt&st=p&publikumskjema=1&tpid=21232&hoppTil=&bredde=&hoyde=&pubsok_kval_0=&pubsok_txt_0=Terje>Lenke SkrolsvikEllers så kan en finne ut mye av hva som er gitt ut og hvor en finner det ved å gå innom denne siden av C.F. Scheel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Arne B.K.: Takk for svar. Jeg ser at det er nettbibliotek, men boka kan antagelig ikke leses på nett. Det står at Bergen folkebibliotek kan låne inn boka fra andre biblioteker, men jeg vet ikke om det kan gå motsatt vei, d.v.s. at mitt lokale folkebibliotek kan låne inn aktuell bok fra Bergen. Jeg har ikke gjort det tidligere å låne slektsbøker inn fra andre steder. Kun bygdebøker har jeg lånt tidligere (som har med slektsforskning å gjøre).Det vil være fint om T.Skrolsvik kan svare på mitt spørsmål om min anes dødsdato og hvor hun døde hvis han vet det. Det er tynt med info om etterkommerer etter Rasmus og Bente Sophies (min ane Sophies foreldre) etterkommere i Kinnapel-boka 'Slekten Trane fra Viborg'.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Hei Kristin. jeg kjøpte i sin tid et eksemplar av boken, datert november 1996.Om Sophie står så godt som ingenting, kun 'Sophie Rasmusdtr. Trane, b. ca 1718'.Sophie var 6. barn i barneflokken til Rasmus og Bente Sophie.Jeg forsto det slik at Terje Skrolsvik skulle revidere boken etter hvert som nye opplysninger og personer kom til, men det har jeg ikke fått bekreftet.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Rolf E.S.Takk for innlegg. Det var fint å vite det. Vi får håpe det kommer flere opplysninger ved evt. revisjon av boka. Og håpe at vi får bekreftelse fra Terje S. om evt. revisjon av boka.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Rolf S.Jeg glemte å spørre om det står mer om søsknene, f.eks. toller Paul (gift med Ragnhild Høyer, født 1722-i Oslo?), til Sophia og hvis, hva slags info (du behøver ikke skrive mye)? Står det noe om mannen til Bente Sophia, Syver Rolfsen, hennes 3 ektemann?Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Hei KristinOm Paul Rasmussen Trane står at han ble født 1714, Ski, og døde 1772, gift med Ragnhild Høyer, død 1785. Og Syver Rolfsen er ikke nevnt.Ingen av Bente Sophies eventuelle barnebarn er nevnt, det er i det hele mange familier som ikke er fulgt opp. Og det er bare noen ytterst få personer som har fått en liten biografi i tillegg til rene persondata. Det skulle vært interessant å vite om Terje Skrolsvik har avsluttet prosjektet sitt eller om han ønsker å gå videre. Det ville uansett kreve bidrag fra mange slektsforskere.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Den første Trane som står oppført er Peder Trane, født 1465 i Viborg. Gift med ukjent. Kun et barn oppført i neste generasjon, Christen.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Anbefalt litteratur:Genealogen 2/2001, s. 34: Randi Rostrup: «Trane-etterkommere på Nordmøre».Genealogen 2/2002, s. 22: Rostrup, Randi: «Om løgn og forfalskning i slektslitteraturen. Med eksempler fra eldre og nyere litteratur om den norske Transslektens eldste ledd»Genealogen 1/2003, s. 18: Rostrup, Randi: «Michel Trane på Sunnmøre - ei korreksjon».Disse artiklene bør leses og tas hensyn til om man ønsker å skille mellom fakta og fiksjon i det som er skrevet om slekten Trane i Norge.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei.Fra min side er dette Traneprosjektet avsluttet for mange år tilbake. D v s da Randi Rostrup påpekte at det var 'en feil' i tilknytningen mellom Mathis Hansen Tot på Spjelkavik og Christen Mathisen (Trane) g m 1 Øllegaard Tygesdatter d 1672 (3 barn notert) og g2. ca 1675 med Maren Jensdatter Hveding. (8 barn notert) Alle barnene tok Trane som slektsnavn. De kunne jo tatt Hveding? Det er lagt frem en teori her på DA om at Christen Mathisen kan være sønn av en Mathis og en eventuel Karen , datter av Christen Pedersen Trane på Hein på Nordmøre og Ingeborg.Min tilknytning til Traneslekten går gjennom Christen Mathisen og Maren Jensdatter Hveding.Det var samlet ca 10000 navn rundt slekten Trane den gang jeg var en ganske aktiv samler.Det ble stor etterspørsel etter dataene . Datakopier ble hurtig spredt over nettet, eller ble hentet/sendt. Det var mye gratis arbeid. Men desverre med den 'ene' feilen som nu Randi Rostrup har ordnet opp i og skrevet mange avhandlinger om. Feilen var i flere bygdebøker desverre, og de har ikke jeg noe med.Så til Kristin (innlegg 1). Jeg vet ikke når hun døde. Det står ikke der. Og jeg ga 3 bøker til Bergen offentlige Bibliotek på deres forespørsel.MvhTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.