Gå til innhold
Arkivverket

[#67534] Samuel Kristansson Nes i Haukedalen


Gjest Inger Elise Bøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Elise Bøe

Det er feil kirkebokea 'Døypte i delar av Sogn og Fjordane innanfor perioden 1669-1895',nr. 27857 Samuel Kristianson. 'Fars gardsnavn' skal være Næs, og ikke Nos.Samtidig vil jeg være svært takknemlig his noen vet navnet på kona hans i 1900. I FT. står det at han er gift, men jeg tror ikke det er hans kone som er angitt som gårdmannssøns kone, men en eldre brors. Hvis Samuel var gift i 1900, så må dette være hans første kone. Jeg har ikke klart å finne brudeparet i kirkebøkene i Haukedalens omegn. Vet noen noe mer, er jeg takknemlig for tips.mvh Inger Elise Bøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

En Samuel Kristiansen gifter seg 26 januar 1901 Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Holsen i Førde, Ministerialbok nr. C 1 (1881-1920), Ekteviede 1899-1901, side 112. Permanent sidelenke: LenkeFaren heter Kristian Andersen. Men fødselsåret stemmer ikke med tellingen, vet du om det stemmer at han er født i 1879?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Samuel i innlegg 3 må være en annen en den du søker, det er to Samuel Kristiansen her, en født i 1873, og Samuel f 1879.Du får overse innlegg 3.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

For Samuel f. 1879 er gårdsnavnet Noss. Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sande i Gaular, Klokkerbok nr. A 3 (1878-1888), Fødte og døpte 1879, side 12. Permanent sidelenke: LenkeHans foreldre kom begge fra Nes i Haukedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Takk for vist interesse! Ja, innlegg 3 må jeg nok overse, men takk allikevel. Samuel er f. i 1879, og det er ham vi ser registrert til dåp i innlegg 5. Jeg har også funnet hans konfirmasjon. I alle steder jeg har sett gården Nes skrevet har det vært Næs, Næss, Nes og Ness. Aldri Noss. Jeg tror det skal være en æ i kirkeboken som er blitt til Noss i FT. Fins det en gård ved navn Noss i Gaulartraktene?Men mysteriet mitt er altså at han er notert som gift i 1900. Jeg vet at han var gift med en kvinne fra Frafjord, og at disse hadde mange barn, men hvis han var gift allerede i 1900, må dette ha vært 2. ekteskap. Jeg tror hun het Terese/Teresie. De var bosatt i Molde en stund og noen av barna (6) er født der, men jeg finner lite av kirkebøker i Molde. Senere flyttet familien til Stavanger. Samuel var møbelsnekker, billedskjærer og kunstmaler. Jeg har søkt kirkebøkene i Stavanger også, uten resultat.Håper dette kan fremkalle litt videre input til meg,pft Inger Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Som du ser av innlegg 5 er kirkebokinnførselen fra Sande i Gaular (Indre Holmedal). Gården Nos ligger i Sande sogn i Gaular. Samuels foreldre satt med bruk 3 'Haugane' under Nos fra 1875 til 1882. Jeg regner med at de deretter flyttet tilbake til Nes i Haukedalen. Også barna Severina Andrea og Anders Johannes skal være født mens de bodde på Nos.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Her blir Severine Andrea døpt:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gaular, Ministerialbok nr. A 5 (1860-1881), Fødte og døpte 1877, side 157. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Takk, Arne, da har du overbevist meg. Jeg har bare aldri hørt gjete gården Nos, men skal nå rette i mine notater. Samuel brukte etternavn Ness som voksen.Skulle så gjerne fått en løsning på konemysteriet også!pft Inger Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Her er også dåpen til Anders Johannes: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gaular, Ministerialbok nr. A 5 (1860-1881), Fødte og døpte 1881, side 203. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Severine Andrea ble ikke gammel: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Bygstad i Gaular, Klokkerbok nr. B 2 (1863-1881), Døde og begravede 1878, side 121. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Da fikk jeg på plass hvorfor disse barna ikke er med på FT1900, takk for info, Arne. Hvis jeg får til linken her, så ser vi familien i FT1900: LenkeLa inn hele URL\en, kan jeg være så snill og få et tips om hvordan jeg lager en elegant Permanent sidelenke?pft Inger Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Her gifter Samuel seg for siste gang, i Stavanger. Permanent lenke: Lenke Mon tro om dette er hans 2. eller 3. kone. Det var ikke barn i dette siste ekteskapet. Anna var hans husholderske. De to herrer som er deres forlovere er Samuels sønner. Barn i forrige ekteskap: Jenny, Sverre, Konrad, Erling, Kristine, Klara og Hilda. Jeg har lagt inn et fersk bilde av gården Nes.Takker for hjelpen jeg har fått til å komme litt videre.mvh Inger Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Inger Elise Bøe

Åpner denne igjen fordi jeg trenger hjelp til å få stadfestet Samuel Kristiansen Ness sitt (evnt.) første ekteskap. I FT 1900 står han registrert som gift, men jeg har ikke klart å finne kona. (Sønnekonen Severine tilhører Andreas.) Jeg finner heller ikke noen barn registrert så tidlig.Her er konfirmasjonen: Lenke Håper noen kan hjelpe meg med å finne navnet på kona. Eller kan det tenkes at han er registrert i FT1900 med feil status? Meg bekjent var han gift to ganger, men hvis FT1900 er rett, så har han vært gift tre ganger. Hvis det fins noen som har kunnskap og tid til å bidra med løsning, så blir jeg veldig takknemlig!mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Ha, det gjelder ikke å gi seg før absolutt alle sannsynlige kirkebøker er undersøkt nøye, her er Samuels kone Teresia: LenkeDa hadde han to ekteskap, 1. Teresia og 2. Anna Larsdatter fra Stavanger. Ingen barn med Anna.Dåpsbarn Nr. 23 er rett barn. Fikk mye annen informasjon samtidig. Nå skjønner jeg hva som lokket ham til Forsand. Takk til meg selv denne gangen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.