Gå til innhold
Arkivverket

[#67536] Rettslege Peder Christian Brochmann født i Odense. Bosatt i Levanger ?


Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

Hei !Peder Christian Brochmann og Andrea Hegstrøm gifter seg 25.august 1845 i Levanger. Brudgommens far var Søren Brochmann. Brudens far var Erich Olsen Forfalk (?) Det er noen titler knyttet til far of sønn Brochmann som jeg ikke kan tyde. Hvilken stilling hadde de ? Er det noen som vet mer om Peder og Andrea og deres etterkommere. Jeg kjenner til ei datter Charlotte Severine f.30.juni 1846 i Levanger. Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant dette:Telling 1865,Kongens Gade,Stod.Antonette Brochmann ug Tjenestepige 1851 Levanger : [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1734&kenr=014&bnr=0053&lnr=000>LenkeAntonette Hansine Brokman er født 17 april 1851. Foreldre Peder Brokman og Maren Dorthea Brokman: Lenke1865,Segtnansveet i Frol. Karl August Brokmann ug udsat for Betaling 1860 Levanger By LenkeDåpen hans. Foreldrene kalles Peder Christian Brokman og Maren Dorothea Johnsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Denne Peder Christian Brokman som er far til barna Antonette og Karl August står med yrke 'Rebslager' i dåpen til sønnen Karl August,født 29 nov 1859,døpt 18 mars 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Det er nok riktig Peder Christian Brochmann. Hans første kone Andrea Hegstrøm må ha dødd kort tid etter at de ble gift ( 25.08.1845) Men hva står det som yrke for Peder og faren ved inngåelsen av Peders første ekteskap ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Det sto mye i denne forlovelseserklæringen, uten at jeg klarte å tyde så mye. Men jeg lurer på om Andrea Hegstrøms far er død, og at Erich Olsen Forseth? / Forfalk er stefaren ? Det står sikkert noe om det i denne erklæringen , men jeg klarer ikke å tyde det. Men ved ekteskapsinngåelsen er Erich Olsen oppført som far. Det var vel vanlig å føre opp ekte far , selv om han var død ? Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Nå tror jeg at jeg har funnet ut av yrke : Raabslagermester for Peder og skomakermester for faren Søren. Men hva med far / stefar til Andrea ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Fant også dødsdato for Peder Christian Brochmanns første kone, madame Andrea ( Hegstrøm) Brochmann døde 24 mars 1848 i LevangerJostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser at navnet Gustav Hegstrøm er nevnt i forlovererklæringen,og at han døde i 1843. Her er dødsfallet hans. Gustav Pedersen Hegstrøm døde 7 april 1843,25 år gammel.(nr 9): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2473&idx_id=2473&uid=ny&idx_side=-213>LenkeHer er vielsen til Gustav Pedersen Hegstrøm og Andrea .De giftet seg 21 jan 1841(nr 1): LenkeAndrea Forseth(tror det står det)flyttet inn til Levanger i 1840(nr 2) LenkeSønnen Paul Edvard ble født 27 okt 1841: LenkeAngående Hegstrøm:1865,Østre Gade,Levanger Gustav Edevard Hegstrøm hendes Søn ug 1865 Levanger LenkeDåpen hans.Faren heter Paul Edvard Hegstrøm:LenkeGustav Edvard i 1875,på Brogade 78,Levanger: LenkePaul Edvard Hegstrøm i 1865?Det er oppgitt feil fødselsår på tellingen.Han er født 1841,ikke 1844,som opplyst ved tellingen. Bor i Grønnegade,Tromsø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er Gustav (Edvard)Hegstrøm(Hægstrøm),født 1865,i tellingen 1900.Bakersvend i Trondheim. Gift med Olga,født 1874 i Lødingen.De har 3 barn ved tellingen 1900: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Takk for de siste opplysningene Ann-Mary ! Nå ble alt så mye klarere. Hegstrøm-navnet fra Andrea sitt første ekteskap. Faren som het Erich Olsen Forseth. Han vet jeg enda ikke noe om. Hvem var mor til Andrea ? Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

HeiTakk til Anne for utfyllende opplysninger. Foreldrene til Andrea var slakter Erich Olsen Forseth og Kirsten Andersdatter. Hun ble døpt 25 (?) oktober 1814. Men når ble hun født ? Kan man tyde det i dåpsnotatene ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.