Gå til innhold
Arkivverket

[#67538] Tydehjelp (Fosnes, NT)


Gjest Judith P. Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Judith P. Abrahamsen

24. februar 1799 blir Ole Olsen Letvigen døpt. LenkeBak navnet ser det ut som det står noe om «AA** faderens Død». Kan noen hjelpe meg å tyde nøyaktig hva det er som står?

bilete6580.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det skal nok bety 'efter' farens død. Det er vel den Ole Andersen Letvigen som dør 45 år gammel i 1799: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Fosnes, Ministerialbok nr. 773A02 (1784-1816), Døde og begravede 1797-1799, side 254. Permanent sidelenke: Lenke (helt til høgre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nokså sikkert, kan en vel si. Faren dør 17/2-1799 og sønnen blir døpt ell. født den 24/2-1799. Såg ingen andre Ole fra Letvigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Takk. Jeg har det med å ta en smule forbehold når jeg ikke er 100% sikker ;-)Men da kanskje du (eller noen andre) kan si noe om hvorvidt jeg også har funnet riktig mann (og kvinne) under trolovelser i 1791? Lenke (oppføring nr. 7 på høyre side) Fra en eller annen kilde som jeg ikke klarer å konkretisere, har jeg opplysninger om at Ole Olsens mor het Petternella Hansdotter. Men denne damen har vært temmelig vanskelig å oppdrive. Inntil jeg fant oppføringen over nå tidligere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Du har rett i å ta forbehold, man skal jo helst være 101 % sikker-:)Her står det enkemann Ole Andersen Letvig og pigen Pernilla Hansdtr. Det virker svært riktig, Pernille / Peternille / Petternella og andre varaisjoner er ofte å finne og dernest passer jo navnet for han.Har du sjekket folketellingen 1801 for denne Pernille (hun kan og ha kalt seg for Nelle / Nille, man skal ikke se bort fra slike variasjoner)Det ser ut for at hun er dradd vekk fra Letvik i 1801.Finner heller ingen Ole Olsen som passer til 'din' i Fosnes. Heller ingen som kan passe med Pernelle Hansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.