Gå til innhold
Arkivverket

[#67541] Forfedre til Morten Borgersen og Ingeborg Jonsdatter, Vestfossen


Gjest Siri Andersen Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Andersen Baklid

Har etter et par års dvale på slektsforskersida begynt å rydde i gamle papirer og datafiler i helga. Oppdaga kjapt at det var ett spesielt ektepar jeg hadde stoppa fullstendig opp på; Morten Borgersen og Ingeborg Jonsdatter fra Vestfossen.Det er fare for at jeg har hatt mer info enn jeg kan finne igjen, men...såvidt jeg kan se, har jeg ikke klart å finne ut av når Morten ble født og hvem som var hans foreldre. Har notert at han er f ca 1763. Ingeborg har jeg notert som trolig døpt 14.12.1766 og konfirmert 01.05.1785, at hun var fra Wiigeie og datter av Johannes Børgersen og Rønnøv Larsdatter. (Dette kan selvsagt være helt feil.)Dessverre har jeg vært elendig på kildehenvisninger.Noen som har noe oppklarende informasjon? Eller kanskje enda flere spørsmål? :) På forhånd mange takk for all hjelp!Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, jeg fant en Ingeborg Jonsdatter født i Vestfossen samme dato som du oppgir: LenkeMen her passer ikke farsnavnet med Johannes Børgersen??Det ligger en del avskrifter fra kirkebøker under Ø- Eiker her, om du vil lete der?Skal se om jeg finner noen spor.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved barndåpen er Mortens etternavn både skrevet Borgersen og Børgersen:LenkeLitt vrient å finne i selve kirkebøkene, for jeg tror det bare ligger kronologiske lister fra denne tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel det kan tenkes at Morten Borgersen ( Børgersen) kommer fra Vestfossen, men for ser det ut til at det er en mann til med samme navn i Vestfossen på omtrent samme alder? Legger inn en dåp her: LenkeSkal se om jeg finner ut mer.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her gifter den Morten Børgersen Temte seg i Vestfossen: LenkeSom du ser er dette en annen brud enn Ingeborg, som Morten Borgersen fortsatt er gift med i 1801.Litt vrient , men jeg tror at den Morten Borgersen som var soldat, kan komme utenbygds fra.Det blir en jobb å gå gjennom de kronologiske lister er jeg redd?Lykke til i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Andersen Baklid

Ekteskapet mellom Morten og Ingeborg stemmer såvidt jeg vet. Jeg må ha hatt feil far skrevet ned på Ingeborg, stussa også over at fornavnet på faren ikke helt stemte med Ingeborgs farsnavn.Om Morten kom fra Lier, aner jeg ikke noe om, men det er jo en god del som vandra mellom de to kommunene, så helt usannsynlig er det ikke. Blir nok litt listeleiting, ja... Hvis ingen andre har lest listene før og vil dele, da? (Håper, håper...jeg er ikke SÅ god på gotisk!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Andersen Baklid

Kjenner noen forresten navnene på Morten og Ingeborgs barn? Greit å få orden på tida etter dem også, ikke bare før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er første barn til Morten Borgersen , sønn Jon Døpt i 1794, som du ser er farens etternavn her skrevet Børgersen. LenkeDet kan jo være at de som har lest og skrevet av kirkebøkene også har tatt feil i den gotiske skrift.Jeg strever med de gamle kirkebøkene selv!Det ser ikke ut til at det finnes mer enn en Borger Børgersen født i Eiker i passe alder , og det er han fra Temte og ikke soldaten:-)Håper du finner ut av dette. Lykke til!'Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

De barna som er nevnt i 1801-tellingen, Jon 7 år, Borger 4 år, Kari 2 år og Karen Marie 1 år er nevnt i de samme kilder under døpte i Eiker.Tror også jeg så en datter Christine døpt. Men det får jeg se etter igjen:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Fam.s fant jeg et par barn til av ekteparet Morten Borgersen og Ingeborg:Simon Mortensen 18 jul 1809 og Mari Mortensdatter 27 jan 1804.Legger lenke til Simon her:LenkeDa gir jeg meg for i kveld.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Enedelig moe 'å sette tenna i'...!!Morten Borgersen ble født i Lier 17.2.1765 (døpt i Frogner kirke 24.2.1765). Har ikke fått notert meg hvor i Lier. Foreldrene het Borger/Børger Mortensen og Christina Ingebretsdatter.Ingeborg Jonsdatter ble født (Vestfossen) i desember 1766 (døpt i Haug kirke) 14.12.1766). Foreldrene het Jon Simonsen Spæren (f.1733) og Kari Larsdatter Gommerud (f.1740).Henviser ellers til tema nr. 36626. Der er det mye nyttig om disse personene!Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Borger Mortensen var barn #2 til Morten Borgersen og Ingeborg Jonsdatter. De hadde 6 barn: 1) John (1794-1862) 2) Borger (1797-1868) 3) Kari (1798-e1824) 4) Kistine-Maria (1800-e1824) 5) Mari (1804-f1824) 6) Simon (1809-1813).Jeg burde ha peiling på denne slekta: Borger Mortensen og Anne Margrethe i FT 1865 var mine 2-tippoldeforeldre.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Hei Siri.Det er min slekt også, har en del på Morten og veldig mye om Ingeborg slekt,også om Anne Margrethe.du kan jo ringe meg, eller ta en tur til Ormåsen. Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Tar med dåpen til Morten. 24 feb 1765i Frogner kirke Lier, Soldat Børger Mortensen Lieeies ekte søn Morten født den 17 feb, Båren af Peder Herlufsen Kiøsteruds hustru Christine, faddere med hende, Eli Mortensdatter på Brunsøen, Christopher Poulsen Lie, Jacob Hansen tjener hos Anders Kiøsterud.( Dette er på Assiden i Drammen i dag). Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Andersen Baklid

Takk for mye god hjelp, alle sammen! Da begynner det å danne seg et bilde her :)Håper følgende holder vann: Morten og Ingeborgs sønn Jon ble gift med Johanne Malene Nilsdatter (som jeg heller ikke vet mye om). Jon og Johanne Malene fikk bl.a. sønnen Simon (f 1820), gift med Marte Larsdatter (trolig fra Kongsvinger). Simon og Marte fikk sønnen Johan Lauritz i 1855 - min tippoldefar. Johan Lauritz ble gift med Inger Toresdatter og deretter Kristiane Iversdatter. Med Kristiane fikk han bl.a. datteren Martha, min oldemor. Martha ble gift med Josef Sverre Andersen fra Moss og var bosatt i Drammen.Turid: tar gjerne nærmere kontakt med deg når jeg får litt mer oversikt over slekta her!Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Andersen Baklid

Barna jeg har funnet for Morten og Ingeborg:1.John/Jon. 2.Borger f 23.10.1796, døpt 30.10., konf 12.04.1912. 3.Kari f 31.10.1798, døpt 04.11., konf 08.10.1815 4.Kirstine Maria f 20.10.1800, døpt 26.10., konf 13.10.1816, d 21.01.1817, b 02.03.1817. 5.Mari f 1804, konf 11.10.1818. 6.Johanne? D 1 ½ år gammel i 1808. 7.Simon f. 1809, d 4 år gammel, begr 01.08.1813.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Siri. Finner ikke Johanne. Den eneste jeg finner er: Johanne datter av Morten Gundersen Vestfossen og hustru Ingeborg Jonsdatter Vestfossen. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Andersen Baklid

Fant akkurat det samme selv! Så det var nok en grunn til at jeg hadde satt spørsmålstegn ved navnet hennes... Takk for hjelpen!Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.