Gå til innhold
Arkivverket

[#67542] Nils Pedersen på Hitra


Gjest Kjell Lund
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lund

han dukket opp på Hitra ca. 1812 og giftet seg med Johanna Maria Hansdtr. i 1816 - men hvor kom han fra?? Det sies Trondheim men det er ikke verifisert. Kjenner noen til ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Ved vielsen i 1816 står oppført Niels Pedersen Hattevig og Johanne Hansdatter Qvalvig. Niels synes ikke å være nevnt i Sandstadboka, kap. om Balsnesaune/Hattevig. Kan tyde på at han ikke hadde sine røtter der.Johanne Hansdatter dør 12.10.1832: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2374&idx_id=2374&uid=ny&idx_side=-286>Lenke Hun er nevnt i ft 1801 i Kvalvika, og paret har antaglig bodd i Kvalvika ( på Dolmøya ).I 1836 gifter Nils seg igjen, med Petronella Rasmusdatter Knudshaug ( også på Dolmøya ): Lenke Dessverre tror jeg ikke presten har ført inn brudgommens fødested, og heller ikke farens etternavn. Ft. 1865 viser at paret har flyttet over til andre siden av Frøyfjorden, til Gangervig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lund

Takk til Knut på Hitra - Niels er nevnt i en millitær rulle der det står født i Trondheim nov. 1794 og vært i det Rissenske compagni. Jeg har gått igjennom alle født i 1791-96 i rimelig nærhet og funnet bare en: Niels Pedersen født nov. 1794 i Ekne, Skogn. Han har vel ingen store problemer med å komme seg derfra hverken til Rissa eller Hitra?? Han er mitt førstevalg hvis ikke noen vet mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Nei, jeg vet om relativt mange som kom fra Ekne og omegn til Frøya og Hitra. Er dette riktig Nils, så er oppgitt fødested i 1865 feil - hvilket ikke er noe særtilfelle. Jeg har p.t. ikke tilgang til militære ruller, men du har kanskje sjekket alle aktuelle ?Tror jeg så et par barn av Niels og Johanne i KB, døpt eller konfirmert i Dolm kirke, men de kjenner du vel til.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger klefstad johansen

Morsomt å se at andre også leter etter Niels Pedersen på Hitra som altså er min oldefar. Er en stund siden jeg forsket på denne grenen, men har desverre ikke kommet lengre enn jeg var siden sist. Kan legge til at jeg stammer fra Rasmus f.1836 i 2. ekteskap.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lund

I en sjømilitær rulle står det at han var skysskar hos lensmann Jensen på Hitra (Stakkvika) og kom til Hitra rundt 1812. Det står også at han var født i Trondheim november 1794. Etter hva jeg nå har lest her og i DIS er det tydelig mange fødselsår som spriker ved ham! Hvis 94 er rett kan Niels fra Ekne være rette mann - hvis han er født i 91 er det flere kandidater. Men når det er oppgitt november skulle en tro det iallefall stemmer.. Han var min tipptippoldefar - Johan Peter f. 1821 første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lund

Det er kanskje bare Inger og jeg som er opptatt av Niels - men her er et lite sammendrag..: den militære rullen oppgir 1794 - det er tydelig feil; han skulle ha vært i det Rissenske compagnie før han kom til Hitra 1812 - da ville han vel vært barnesoldat.. Alderen ved ekteskap og død spriker - men hver gang med et tiår! Så logisk sett skulle han være født 1791. Trondheim er ganske sikkert riktig - det har både den militære og FT 1865. Da har vi to Nielser: en på Lade og en på Børsa (Byneset).Enig Inger? Hva med november - når på året er din på Lade født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Det er ikke Nils Pedersen f.1791 i Børsa. Han levde med kone og barn på en gardpart av Meistad i Børsa til sin død i 1868.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger klefstad johansen

Hei igjen !! Da har jeg bladd i noen gamle notater om Nils Pedersen. Da han giftet seg 1. gang, står det ingen alder. Da han giftet seg 2. gang i 1836, er alderen hans oppført til 45 år. Da han døde i 1866, står det at han er 76 år, altså født ca. 1790-91. I 1865 tellinga er alderen hans oppført til 84 år og at han er født i Trondheim, altså f. ca 1781.Da ville han vært 72 år da han fikk sitt siste barn, selvfølgelig er det mulig... men Jeg har vel hele tiden hellet til at han er født ca 1790 -91. I innlegg nr 5, hvor det er lenke til mine tidligere innlegg, ser jeg at jeg fant en Nils Pedersen på Lade, jeg ser nå at det er i Vår Frues Kirke: 13. sept 1791 f. Niels av foreldre Peder Nielsen Norberg og Jonetta Pederdatter.Har notert meg at de fikk 6 barn til, men i 1801 tellinga, fant jeg dem i Sandgaden hus 75 i Trondheim med kun ett barn, Ane 6 år. hvor bor Nils i 1801 telling ?Fant vel 2 Nils Pedersen ca 10 år i Sør trøndelag. Begge på Ørlandet, på gården Fevog og gården Nes. Kan en av disse være 'vår' Niels?Skulle bli kjempeglad om vi fant ut noe om denne Niels.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lund

Hei Inger - det var denne Niels.. Jeg har fundert og lett og tenkt og lagt sammen og kommer til å godta Niels fra Vår Frue. De opplysningene jeg har fra den sjømilitære rulle om fødsel 1794 må være feil - da ville han vært for ung til det Rissenske compagnie. Og hans mor var såvidt jeg ser litt løsaktig; fikk barn med 'postmannen' mens hun var gift - derfor ser jeg det ikke som usannsynlig at Niels ble satt bort - til f.eks. Ørlandet, der det FT 1801 er to fosterbarn i riktig alder. Så inntil noen kommer med sterke beviser på det motsatte fører jeg inn som min tipptipp Niels fra Norberg 1791! Men DU må selvsagt gjøre som DU vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger klefstad johansen

Hei Kjell ! Det er han jeg også hele tiden har trodd på. Men vi kan jo ikke være helt sikre, mangler vel en den bevis , men.. Og jeg har hatt mest tro på at han var fostersønn på gården Næs på Ørlandet, fordi der bodde også en tjenestepike, Karen Pedersdtr. 21 år. Nils hadde jo en søster, Kare Sofie f. i 1781, bare en tanke..... Hvordan var det ? det var vel helst hos slektninger de ble satt bort ?. Har lett etter han som konfirmert, både på Ørlandet og Hitra, men jeg har ikke funnet ham. Jobber videre med saken. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.