Gå til innhold
Arkivverket

[#67549] Hjelp til å tyde håndskrift


Gjest Siri Andersen Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Andersen Baklid

Iver Olsen konfirmert i Bragernes 15.04.1849 som nr. 35. Hva står det om foreldrene? Mener å kunne tyde 'Maren ... (af omstreiferslækt), Ole Taraldsen ??? af fødsel'Takk for all hjelp!Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Andersen Baklid

Takk for hjelpen! Det kan meget vel stemme! Fant nå også Ivers dåp, 25. januar 1821 i Ringsaker, og også der er det en del jeg ikke klarer å tyde...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Andersen Baklid

Takk for tyding og hjelp m lenke! Etter farens navn tror jeg ganske sikkert det står 'Svensk', og '2. leiermål' er jeg enig i. Får håper noen knakende gode kråketær-tydere kan slå til! Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Andersen Baklid

Da ser Fredrikstad ut til å stemme for Maren, i alle fall! Mer klarer jeg ikke å tyde med sikkerhet. Spørsmålet er om det er mulig å finne ut noe mer om henne i kilder for Fredrikstad - sikkert en berømmelig nål i en høystakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

I ministerialboken ser det ut til at det står «i ???vindingen», men jeg har ikke funnet noen gård i Ringsaker med navn som inneholder «ind» eller «ding» eller lignende. I klokkerboken ser det ut til å stå «ved ??tmyren», men har heller ikke funnet noen gård i Ringsaker som inneholder «myr».Maren holder til i Græsbakken, som i alle fall ligger i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

I ministerialboken ser det ut til at det står «i ???vindingen», men jeg har ikke funnet noen gård i Ringsaker med navn som inneholder «ind» eller «ding» eller lignende. I klokkerboken ser det ut til å stå «ved ??tmyren», men har heller ikke funnet noen gård i Ringsaker som inneholder «myr».Maren holder til i Græsbakken, som i alle fall ligger i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Etter litt mer leting ser det ut til at det finnes gårder i Ringsaker som passer til det som står, hhv. Almindingen og Slaatmyren (nevnt i 1865-tellingen). Det står defintivt Almindingen i ministerialboken og Slotmyren i klokkerboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.