Gå til innhold
Arkivverket

[#67550] Hosanger, gårdene Nesse og Otterstad i 1. del av 1700-tallet


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Jeg leter etter foreldrene til Brynnild Johannessen, f. ca. 1741 på gården Nesse i Hosanger, samt foreldrene til hans kone, Kari Johannesdatter f. ca. 1747 på Otterstad. Kanskje det er noen der ute som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En FS-kilde (IGI) oppgir at Brynild Johannesen ble døpt 16.april 1743 med Johannes Andersen og Kari Halvorsen som foreldre.Fra samme kilde oppgis det at ektefellen hans, Kari Johannesen, ble døpt 31.mars 1750 med Johannes Andersen og Anne Aschildsen som foreldre. Denne dåpen tror jeg må være nr.6 hrr: Lenke .IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Jeg anbefaler deg å låne Modalsboka..Karis foreldre skal være Johannes Johannessen Otterstad (1719-1771) og Anne Askildsd Mo (1722-1759).Besteforeldre:Johannes Olavsen Otterstad (1689-1743) og Kari Knutsd Farestveit (1694-1736)ogAskild Iversen Mo (1687-1761) og Gjertrud Eilifsd Lavik (1690-1766)i Modalsboka vil du dessuten finne både oldeforeldre og tippoldeforeldre.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kan legge til at Brynhild Johannessen Nese ikke er nevnt på side 475 i Modalsboka I, men ellers stemmer dataene med at foreldrene er Johannes Anderssen Nese (f. 1692) og Kari Hallvardsd. Flatekvål (1695-1770). De gifter seg i 1739 og får en datter Ragnhild i 1740, som dør samme året. Johannes er i 1739 enkemann etter Ragnhild Johannesd. Øye (1681-1738) fra Stamnes (i Vaksdal kommune), og har to barn med henne, født så tidlig som i 1714 og 1716.Johannes sin far er fra Lillejord (Vetlejord). Finner ingen passende Kari Hallvardsd. nevnt på Flatekvål, så det er muligens feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker for svar. Tror jeg må låne Modalsboka, ja! Men jeg er litt i stuss her. Skal faren til Brynnild være Johannes Andersen eller Johannes Johannessen? Fra Lillejord ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Johannes Anderssen Nese er far til Brynhild. Sistnevntes navn skrives i dette strøket også som Rynild, og det er nok en variant av Brynjulf, som er vanlig i Vossetrakten og indre Osterfjorden. (Til dels forekommer det også lenger ute, men mer spredt der.) Det er faren, Anders Johannessen, som er fra Lillejord. Han gifter seg inn på Nese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Med fare for å skape forvirring...Jeg observerer at noen opererer med Johannes Bergesen og Synnøve Johannesd Nese (Eksinged) som Brynnils foreldre.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Bra du sa fra. Det er nok kilden i (2) som er feil her. Det riktige er ifølge Modalsboka s. 471 at Brynjel Johannessen Nese, f. 1743, er sønn av Johannes Bergesen Steinsland på Nese, f. 1708 og 1739 gift med enken Synneva Johannesd. Nese (1714-1791). Hennes første mann er Brynjel Simonsen Høvik på Nese, som nok er oppkalt hos sønnen i neste ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.