Gå til innhold
Arkivverket

[#67565] Hvordan lage lenker her


Gjest Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne-Sten Christiansen

Tror jeg formulerte med litt dårlig. Det jeg ønsket å si var: Hvordan lage lenke i det hele tatt. For eksempel om jeg trenger å lage en lenke til en kirkebokside eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Her er det beskrevet hvordan man lager lenker til kirkebøker: 52784 Lage lenker til skanna kirkebøker: bare til nybegynnere http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exeHvis du føler deg usikker, kan du jo prøve å lage en lenke her - kall det test så kan noen hjelpe hvis du ikke får det til. Mange har gjort dette før og det går godt til slutt.Lykke til!IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Gratulerer - lenken virker.Nå kan du gå et skritt videre: Hvis du ser på øverste linje på kirkeboksiden, finner du et felt der det står øverst, nederst og ingen - bruk øverst og du ser at det dukker opp permanent sidelenke og permanent bildelenke. Bruk disse når du lager lenker for da kan man bla i kirkeboken og det er noen ganger viktig.Foreslår at du prøver dette også i en test - greier du det, er du utlært.Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Otto Jørgensen

Først når en snakker om lnker, så lenker til bilder.Noen bilder som legges inn gjør at hele teksten går ut over skjermens bredde.Det burde være mulig å legge inn et bilde slik at det i 'normal' visning' holder seg innenfor skjermstørrelsen, men at ved å klikke på bildet kan 'blåse dette' opp til 'stor størrelse, ut over skjermens 'normale' størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Otto:Jo, lenken i (5) er faktisk mye verdt. Dette da den viser hvor enkelt det er å gjøre noen mindre feil idet man ønsker å vise andre hvordan ting kan gjøres.Og det er feil vi lærer av. :-)Inger dukker sikkert opp, og vil forklare hva som gikk galt.Når jeg tenker på det:Otto, har du en enkel oppskrift på hvordan man kan unngå at bilder forekommer i et for stort format i disse debattene?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Mener du jeg hadde skrevet? Eller var det selve lenken? Lenke lenker til&nr=1&antinnlegg=19&startnr=&antall=&spraak=n#ankerProblemer med bildene som er for store, er at oppløsningen er for stor før det legges inn.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kjellaug:Det er at lenken i (5) ikke virker, Otto sikter til. Ikke selve debtattråden det refereres til.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

16) Det var da enda bra-:)14) Jeg bruker Adobe og minsker pixelen der før jeg legger bildet inn. Har funnet ut at setter jeg pixelen til 800x362, da blir det bra og ikke for stort. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

tikl 14De store bildene irriterer svært mye (i det minste meg)Og for å si det slik: jeg spørr ikke hvist jeg viste svaret. Da hadde jeg heller lagt ut svaret.Kanskje noen fra DA kan lage noen enkle oppskrifter på dette som det spørres om, slik at informasjonenn er lett tilgjengelig rett frem som forklaring.Ikke lag 'doktoravhandlinger'. Det leser ingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.