Gå til innhold
Arkivverket

[#67568] Granøyen i Støren, Østlyng i Horg


Gjest Rolf Sverre Alsos
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Sverre Alsos

Finnes det noe skifte etter disse personene i Støren (eller andre skifter der de er nevnt):Ole Granøyen død 1740, født ca. 1667, (etternavn Olsen?)Kari Olsdatter, hans kone, dødsår?, gift 1709, fra Bjørgen?Elias Olsen, født 1693 i Liløyen, gift 1719 Øjen, død 1767 på Østlyng i Horg, bodde på Øyan (Nerøyen), flyttet til ØstlyngGullaug Olsdatter, hans kone, død 1781 på Østlyng, fra Bones?Mvh Rolf Sverre Alsos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Rolf SverreDette er også mine aner, og det er ikke så veldig lenge siden jeg børsta støvet av dem igjen for en grundigere gransking. Jeg mener å huske at jeg da sjekka alle fire og om det var skifteopplysninger etter dem, men fant ikke noe på noen av dem. Jeg kan jo huske feil og jeg skal derfor finne fram notatene mine (finner dem ikke for øyeblikket) og komme tilbake til saken om ikke lenge :).... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Rolf SverreJeg huska visst litt feil...Jeg finner ingen skifteopplysninger etter Golloug Olsdatter men det er et skifte etter mannen hennes, Elias Olsen Østlynge i Horg - datert 26. september 1767. Der står det at han hadde bodd hos sønnen, Ole Eliassen, og at han etterlot seg kona Golloug Olsdatter og deres felles barn: 1) Ole Eliassen 47 år, gift og boende på Østlyng. 2) Jens Eliassen 37 år, gift og tjener hos Major Collier. 3) Elias Eliassen 35 år, gift og boende på plassen Krogstadøyen under gården Krogstad. 4) Ole Eliassen den yngre 32 år, boende på gården Evjen. 5) Else Eliasdatter 42 år (min 5 ganger tipp), gift Granøyen. 6) Kari Eliasdatter, 30 år, gift med Peder Evjen på gården Evjen. 7) Siri Eliasdatter død men tidligere gift med Niels Rogstad. Hun etterlot seg tre sønner: Ole Nielsen 21 år og ugift, Elias Nielsen 12 år, Lars 6 år - alle tre hos faderen. Elias' enke, Goulloug Olsdatter sin laugverge ble sønnen Ole Eliassen Østlyngen.Jeg finner ikke noe skifteopplysninger etter Ole Granøyen (eller Bjørgen) Men det ser ut som om det er et skifte etter kona hans, Kari Olsdatter - jeg må undersøke mer her - men sånn ved første øyekast ser det altså ut som om paret Ole Svendsen Granøyen og Kari Olsdatter Bjørgen holdt til på Granøyen først, for deretter å tilbringe en god stund på Bjørgen, før Ole eventuelt flyttet tilbake til Granøyen etter Karis død. I skifteopplysninger datert 12/9-1738 etter Kari Olsdatter Bjørgen, som ble gravfesta 15/9-1737, står det ihvertfall at hun etterlot seg mannen Ole Svendsen Bjørgen og deres felles barn: 1) Ole Olsen 22 år. 2) Jens Olsen, 20 år. 3) Elias Olsen 18 år. 4) Peder Olsen 12 år (og min mulige 5 ganger tipp). 5) Karen Olsdatter, gift med Ole Svendsen Rottum. (En mulig feil - jeg finner ei Kari olsdatter via med Joen Svenden Rottum/Ryttum i 1732). 6) Siri Olsdatter 15 år.Ved en gjennomgang av fødte/døpte er det mye samsvar med de barna Ole Granøyen får opp gjennom åra og med de som er nevnt her - i tillegg er jo også Peder, døpt i 1725, oppført med far Ole Bjørgen....Må som sagt undersøke dette nærmere - og sjekke alder'n på de to første en gang til, det gikk litt fort i svinga da jeg skrev dette av - mulig det har sneket seg inn en skrivefeil eller to... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Hei MetteKjempemessig, jeg var ikke helt sikker på etternavnet til Ole, men skiftet i 1738 oppklarer det. At Oles bosted var Bjørgen ved dåpen til sønnen Peder i 1725, gjorde meg også litt usikker på om det var den rette dåpen. Skiftet på Bjørgen samsvarer med det vi vet om familien fra kirkebøkene, så det er vel ikke mye rom for tvil. På kartet er plassen Granøyen nabo til Bjørgen, slik at det var mulighet for sammenblanding(?). Husker du hvilke skiftebøker/mikrofilmer du fant skiftene i?Manntallet 1701 viser at Ole Svendsen var sagmester og at han var fra ”Herdahl”. Jeg har vært borti at det betyr Herjedalen, kan det stemme?Jeg har også Peder og Else som forfedre (4.tipp) og kan bare takke deg for å ha funnet forbindelsen mellom Ytterøy og Støren, for jeg lette lenge ved Trondheimsfjorden etter spor før jeg kom over dine oppdagelser i DIS-sidene.Av de fire nevnte i (1) er det bare Elias jeg har funnet dåpen på og at faren var Ole Larsen som døde på Øyen i desember 1728.Vennlig hilsen Rolf Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Ole Svendsen Granøyen kommer fra Ljusnedals bruk i Herjedalen. Han og svigerfaren? Jacob Hansen kommer til Støren etter at smeltehytta på bruket brenner ned i 1699.I 1701 døpes Oles barn, presten glemmer å føre inn navnet, barnet dør samme år. I 1705 begraves Jakob, Oles sønn. I 1707 begraves Oles tvillinger og hans kone, hennes navn er ikke kjent. I 1710 blir Ole gift med Kari Olsdtr. Bjørgen. Videre stoff finnes i Støren boka. Glem påstanden om at Ole er sønn av fogdesønnen Svend Pedersen Lund.Stoffet om Ole Svendsen finnes i boka Gruvarbetare torpare och bruksfolk av Frans Jarnankar fra 1987.Ole sin slekt er: Far: Sven Olofson Holm fra Alvros, f. ca. 1636-d. 1709, kone ukjent.Farfar: Olof Joensson Holm fra Alvros, f. ca 1605, d. 1689, kone ukjent.Oldefar: Joen Olofsson Holm fra Alvros, f. ca. 1575, d. ca. 1638, kone ukjent.Tippoldefar Olof Olofsson Holm fra Alvros, f. ca. 1545, ukjent d.år, kone ukjent.Det finnes mer bakgrunnstoff om Ole Svendsen sine aner, ta kontakt dersom det er interssant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Ole Svendsen Granøyen kommer fra Ljusnedals bruk i Herjedalen. Han og svigerfaren? Jacob Hansen kommer til Støren etter at smeltehytta på bruket brenner ned i 1699.I 1701 døpes Oles barn, presten glemmer å føre inn navnet, barnet dør samme år. I 1705 begraves Jakob, Oles sønn. I 1707 begraves Oles tvillinger og hans kone, hennes navn er ikke kjent. I 1710 blir Ole gift med Kari Olsdtr. Bjørgen. Videre stoff finnes i Støren boka. Glem påstanden om at Ole er sønn av fogdesønnen Svend Pedersen Lund.Stoffet om Ole Svendsen finnes i boka Gruvarbetare torpare och bruksfolk av Frans Jarnankar fra 1987.Ole sin slekt er: Far: Sven Olofson Holm fra Alvros, f. ca. 1636-d. 1709, kone ukjent.Farfar: Olof Joensson Holm fra Alvros, f. ca 1605, d. 1689, kone ukjent.Oldefar: Joen Olofsson Holm fra Alvros, f. ca. 1575, d. ca. 1638, kone ukjent.Tippoldefar Olof Olofsson Holm fra Alvros, f. ca. 1545, ukjent d.år, kone ukjent.Det finnes mer bakgrunnstoff om Ole Svendsen sine aner, ta kontakt dersom det er interssant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Hei OlavOver all forventning! Jeg er svært interessert i alt hva du har om Ole og hans slekt i Herjedalen. Du kan nå meg via: rolfsval(krøllalfa)gmail.comVennlig hilsen Rolf Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Rolf SverreJeg hadde notert riktig alder på alle barn av Ole og Kari fra skifteopplysningene etter Kari Olsdatter i 1738 :). Skiftet er forøvrig innført på pag. 460-465 i skifteprotokoll nr 2 (med nytt register som er mangelfullt og feilaktig i følge katalogen) for Gauldal, 1732-1740 - på mikrofilm HF 1849.Skifteopplysningene etter Elias Olsen Østlyngen er innført på fol. 502b-503b i skifteprotokoll 4, med nytt register, for Gauldal 1752-1772, på mikrofilm HF 1850 og 1851. Ser forresten i bygdebok for Horg bind 2 angående Østlynge, eller Ystlynge som det står der, på sidene 245 og utover at Elias Olsen visstnok var den første sjøleier og bonde på gården, i 1746.Jeg må innrømme at jeg ikke har gjort så veldig mye med disse folka ennå, men jeg har ihvertfall nå notert noen navn jeg kunne tenke meg å undersøke om det er skifter etter - kanskje jeg også finner opphavet til Golloug?Etter Olavs innlegg ser det jo også ut som om Ole Svendsen Granøjens opphav er funnet....At han var sønn av Svend Pedersen Lund hadde jeg slått fra meg for lenge sida, de var jo nesten like gamle...Forresten --- hvem av Peder og Elses etterkommere stammer du fra?Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Hei MetteFint at du hadde info om mikrofilmene, jeg håper jeg får lånt dem på biblioteket.Peder og Elses sønn Jakob (F.1763 og gift med Beret Jakobsdatter) er neste ledd,og som du vet bodde de på Slipra og Langfjæran i Mosvik. Jakob og Berets datter Mette Rosenvinge Jakobsdatter (f.1799) havnet på Øyhelle i Vågan, Lofoten og hun er min tipptippoldemor.Her er en peker til noe jeg har skrevet på DIS-sidene: LenkeVennlig hilsen Rolf Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Til Mette Værnes. Skal sende et oppsett om Ola Svendsen sin bakgrunn til Rolf Sverre Alsos. Ønsker du det samme stoffet så gi meg din e.post adresse. Olav Bonesmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.