Gå til innhold
Arkivverket

[#67571] Hjelp til tyding av ei side i hovedrulle for sjømenn


Gjest Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne-Sten Christiansen

Farfaren min Adolf Syver Christiansen (f. 1857) var sjømann som ung. Etter en periode som brannmann i Kristiania er han på ny sjømann i 1885. Dette er samme året jeg regner med at han utvandret til USA. Derfor er teksten i hovedrulla viktig for meg. Da jeg fant dette på Statsrkivet i Oslo/Riksarkivet var det noen ansatte som prøvde å hjelpe meg, men uten å lykkes. Kanskje er det noen i brukerforum som kan tyde teksten? Håper bildet blir bra nok på sida.

bilete6589.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Forslag til tyding av noe:5. linje: 'Hjems: fra Orlogstj. 20/7 81' [utydelig dato] 6. linje: '10/6.85 Anmeldt Udvandring til America.' 7. linje: 'Søf Bogen afleveret'Ordet i 1. linje greier jeg ikke uten å ha originalmaterialet tilgjengelig, blant annet for å se 'kronologien' i anførslene, for kopien gir få holdepunkter i så måte. Ellers var det overraskende at fagfolkene i Riksarkivet ikke kom noen vei. EB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg tror det er adressen hans: 'Storthingsgd. No. 4, Chria' men det hadde vært en fordel å vite hva de forskjellige rubrikkene het.Til Eilert: Det var ikke bare overraskende, det var skremmende!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ang. innlegg 2 og 3): Hvorfor er det overraskende og skremmende? Det heter i innlegg 1): noen ansatte prøvde å hjelpe meg. Hvem har snakket om fagfolk. Den absolutte majoriteten av ansatte i arkivverket driver med arkivering etc. De driver ikke med å tolke gammel skrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

For det første: Stortingsgd. 4 passer svært bra. Takk!Siden innførselen i hovudrullen var litt ned på sida ble det litt vanskelig å få overskriftene med på kopien og bildet av den. De var akkurat slik det viser når dette omtales i 'Våre røtter': Patentnr. og dato - Befarenhet - Navn - Oppholdssted - Født når og hvor - Overføring fra annotasjonsrullen - Spesielle opplysninger.Det kan kanskje tyde på at farfar ikke reiste ut som sjømann i 1885. Det er trolig bare registrert at han ikke skal stå i rullene lengre? Jeg har ikke funnet han noen steder i emigrantprotokoller selv om jeg vet at han utvandret omrkring 1885. Har tenkt at han arbeidet seg over som sjømann eller kanskje stakk av i USA (dvs. var en jumper).Når det gjelder fagfolkene på statsarkivet, så mente de at det var noen som var bedre på dette, men som ikke var tilgjengelig der og da. Jeg bor på Sunnmøre så jeg kan ikke stikke innom så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg har svært mange som kom til USA og Canada, men som ikke finnes i noen emigrantprotokoller, og mange av dem var nettopp sjøfolk. Hvilke krav og kontroll var det egentlig med at man møtte opp på politikammeret og ble registrert som utvandrer. Var ikke skipets kaptein fornøyd når du kunne vise at du hadde betalt billetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Mulig dette blir en ny sak nå. Jeg vet ikke hvor strenge grenser det er for slikt.Andre kilder til innvandringen er vel gjerne skipslister og registreringer i mottak. Holder på med 'Slektsforskerens guide til utvandringen'. Jeg får prøve meg med disse, men hadde som sagt trodd at han arbeidet seg over.Har forresten mer komplisert håndskrift fra annotasjonsrullene der jeg vil prøve å finne ut mer om farfars tidligere sjøfartsliv, men det er definitivt en ny sak.Takk til de som har bidratt så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Din farfar ble utskrevet til tjeneste (orlogstjeneste) 25/3-1881. Han ble hjems.? (dimittert?) fra orlogstjeneste 2?/7-1881. Han hadde vært på tokt i 2 måneder. 10/6-1885 er det en anmerkning om at han skal utvandre til Amerika. Din farfar hadde vært sjømann og hadde derfor ei sjøfartsbok. Det er uforklarlig at han skulle avlevere den om han skulle utvandre. Det er noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Jeg traff aldri min farfar. Han døde 3 år før jeg var født. Det jeg vet er nærmest som små ankedoter fra livet hans som mor og far fortalte. Men jeg vet han reiste ut til sjøs som 15-åring. I flg. det jeg kan lese av annotsjonsrullen var han på tre 'tokt (heter det det?)', -1873, 1874 og 1875. Så var han ansatt som brannmann i Kristiania brannvesen fra 1.06 1879 til ca. 1. juni 1885. Jeg har en attest som hans overordnede i Kristiania brannvesen har skrevet der det går fram at farfar slutter i brannvesnet for å utvandre til Amerika. En av anekdotene går ut på at han stakk av fra et skip og gjemte seg. Min avdøde mor mente dette var i USA. Jeg har trodd at det var i England. Tror noe av svaret på dette kan finnes i det jeg ikke kan lese i annotosjonsrullen. Men som sagt, jeg tror dette er en ny sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.