Gå til innhold
Arkivverket

[#67577] Carin Rolandsdotter, Sørli, Lierne kommun


Gjest Hanna Gustafsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanna Gustafsson

Jag letar efter min farmors mormors mor Carin Rolandsdotter, som var född 1805. Hon blev gift 5 apr 1835 i Föllinge, Sverige med Matts Pehrsson, de fick senare 3 barn. Dock tycks hennes familj komma från Norge, det finns ingen med namnet Roland som kan ha varit hennes far någonstans i närheten av Föllinge/Hotagen. Carin och Matts var en tid folkbokförda i Sörli, Lierne kommun, var hon kanske född där? Flera av hennes syskon tycks ha kommit till Hotagen runt 1820-30. Tacksam för alla förslag!Mvh Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanna Gustafsson

För det första tycks ingen ha kommit till Hotagen före 1823. Då finns 5 st Rolandssöner/döttrar så vitt jag kunnat se i husförhörslängden AI:1, andra halvan. *Regina Rolandsdotter, f 1808, piga i Häggsjön (AI:1 s 66) *Pehr Rolandsson, måg till Olof Pehrsson och dennes hustru Greta Andersdotter i Rörvattnet och boende på deras gård, tycks flyttat dit 1826 ca. (AI:1 s 84) *Lars Rolandsson, bonde i Rörvattnet, gift med Marget Jonsdotter, inga barn. (AI:1 s 86) *Dordi Rolandsdotter, gift med Aron Petersson i Hotagen Grufveln, 6 barn. (AI:1 s 92) *Roland Rolandsson, ev f 1800, boende i Höberg, gift med Ingebor Olsdotter, 3 barn (AI:1 s 116)Jag har dock inga belägg att dessa människor är syskon, men en väldigt stark känsla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Lars Rolandsen var ihvertfall ikke bror av Carin(hans mor var forresten fra Valsjøn). Dordi var heller ikke søster av Carin. Roland Rolandsen var bror av Lars, og altså heller ikke av Carin. Roland er ikke et uvanlig navn i Lierne.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.