Gå til innhold
Arkivverket

[#67578] Undersøk.komm. 1804/05 soldat Mikkel Johannessen


Gjest Jarle Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Grøhn

I undersøkelseskommisjonen 1804 - 1805 i Bergen finner jeg Michel Johannesen. Som merknad står det: 'foregiver at have tjent, som Soldat vide ER No 135', og i ekstrasesjonens vedteikningar: '(mødte ey, og vilde ey møde,) i Fart ER: Rode 5. Bogst. ø'.Han er tidligere nevnt 'National Soldat' når han gifter seg 15.6.1788, og 'soldat' når første barnet blir født 1.10.1788.Det jeg lurer på er egentlig hva det som står om han i undersøk.komm. 1804/05 betyr. Det står 'Soldat vide ER No 135', hva er ER f.eks.? Går det an å vite hvor han var soldat av dette? Han '(mødte ey, og vilde ey møde,)', hva var konsekvensen av at han ikke møtte opp som det står? Så 'i Fart ER: Rode 5. Bogst. ø' det skjønner jeg rett og slett ikke hva skal bety.Hvis noen kunne 'oversatt' de to merknadene hadde det vært fint.I tillegg var jo tyttebærkrigen samme år som han var soldat, er det mulig å vite om han var med der? Det er vel ikke helt usannsynlig.Noen som kan hjelpe med dette?Mvh Jarle Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.