Gå til innhold
Arkivverket

[#67587] Hvordan så en 'Callemankertrøye' ut (1744)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I et skifte på Strengereid i Holt (A-A) i 1744, etter en av mine fjernt beslektede, ramses det opp en del løsøre - bl.a. en 'Callemankertrøye'. Er det noen her i forumet som har peiling på hvordan den kan ha sett ut? Den avdøde var sjømann (antakelig skipper), og skiftet inneholdt ellers både sølvskeier, enkelte kobbergjenstander, plysj m.m. - som viser at han ikke var blant de fattigste i bygda.Det er ikke selve stoffet kallemank jeg lurer på hva er. Det finnes det en grei forklaring på i denne tråden:LenkeJeg er imidlertid litt nysgjerrig på selve plagget - og for så vidt også på hvor denne karen kan ha fått tak i trøya. Det er sannsynlig at han seilte en del på England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei ! Ja nå ble jeg interessert, så googlet det og her er hva jeg fant http://ordnet.dk/ods/opslag?id=472765 Når jeg leste det, tenkte jeg nærmest på gobelin, men har alt for lite greie på hvordan klær dem brukte i den tiden. Kunne være artig å finne det ut og kanskje og se ett bilde eller nærmere beskrivelse av hvordan den er tilvirket , om det er sydd av stoff eller strikket f.eks.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk for lenken, Anne. Jeg har jo tenkt meg at en kallemank-trøye i hvert fall ikke var noe hverdagsplagg. I andre sammenhenger har jeg sett stoffet omtalt i forbindelse med bunader/bunadstrøyer, men jeg vil tvile på at det var bunad sjømannen hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Siden du nevner bunad eller folkedrakt så fant jeg dette og her er litt om hva Hulda Garborg fant Lenke da hun ville rekonstruere folkedrakten/bunaden. Gir jo ingen svar på hva callemankertrøye er, men får håpe noe dukker opp for det kunne være artig å vite hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk! Det var da en usedvanlig flott 'herretrøje af kalemanke' som var avbildet. Opplysningen om kallemanke-produksjonen i England stemmer jo for øvrig godt med den antakelsen at 'min' sjømann kan ha erhvervet seg trøya nettopp i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har inntrykk av at det var en del importvarer også hos bønder i innlandet på denne tiden, også kalemank. Dessuten nevnes ofte engelske, tyske, hollandske og svenske gryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det har du nok rett i. Det skjedde nok en del varebytte i forbindelse med bl.a. tømmerhandel. Akkurat når det gjelder den aktuelle karen i dette tilfellet, så var han imidlertid sjømann (og gårdbruker) - bosatt ved sjøen. Og noen av naboene (bl.a. svogeren hans) eide ei skute sammen som seilte en del på England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.