Gå til innhold
Arkivverket

[#67590] Catrine Johanna Baade, hvem var hennes foreldre?


Gjest Inge M Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inge M Johansen

Hun var gift med res. kap. i Rana, Lauritz Christian Theting (1751-1822) Han døde i Rødøy. Catrine var født i 1758 og døde i 1832, hun også i Rødøy. Klarer ikke å plassere henne i Baadeslekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Denne kilde sier at Lauritz Chr. Theting f. 1751 Bergen. LenkeHar ikke funnet vielsen, men mulig faddere ved dåp kan hjelpe med Catrine Baades aner?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Takk til Gunn. Tja, ikke godt å si....har nemlig masse av Baadeslekta registrert, men Catrine kom inn i slektstreet mitt som mor til Johannes Theting som igjen var gift inn i Ringkjøbslekta. Din siste lenke navngir henne som Johansdtr, som igjen tyder på at faren het Johan (eller Jan) Har en Jan Lindmark i databasen, men hun er født litt for tidlig, se Lenke Får lete etter dåpen hennes, som du sier kan det gi hint om opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Til Gunn: Den Catrine som lenken i (6) peker til dør i 1771 så henne kan det ikke være. Har forøvrig faren registrert som Jan, men Jan og Johan gikk omhverandre i den tia ser det ut for. Så til Berits innlegg: Det at hun er født i Bjørnør, Sør Trøndelag, peker mot at hun kan være av etterslekta til Daniel Baade (min 6xtipp), som døde i Trondheim 26 okt 1769. Jeg har registrert at han har en sønn som heter Johannes, men han er født i andre ekteskap så sent som i 1746, så han kan neppe være faren. Det er skrevet en bok om overvraker Daniel Baades etterkommere: BAADE, TORVALD: Slekta etter overvrakar i Trondheim Daniel Baade 1686-1769. Jeg må få tak i den og se om det er noen som passer av Daniel's barnebarn fra første ekteskap. Men uansett, tekk til dere begge for bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Bjørnør Mini 657A01 1732-1801, side 149:1757 Dom: 5 à Trinit'Dóbt Hans Baades barn nafnl: Johanne Catharina....' Lenke Side 114: 1753 'Hans Baades barn nafnl: Giertrud Kierstina..'Side 133: 1755 'Hans Baades barn nafnl: Peter....'Der er sikkert flere børn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inge M Johansen

Hei Berit. Tror at du er inne på noe her, men lenken over virker ikke. Men hvilken Hans Baade? Kan det være Hans Heinrich Baade (1720-før 1784) og kona Berit Maria Balch? Denne Hans tilhører Daniel Baades første 'kull' med barn som ble født i Bergen, før han flytta til Trondheim. Hans var bare 5 år når mora dør, så det er vel sansynlig at han flytter sammen med faren. Daniel ble gift på nytt i 1736 og neste kull med barn ble alle født i Trondheim. Den boka jeg nevner i innlegg (8) har jeg gått gjennom, men den omhandler i all hovedsak etterkommere for kull 2, de som ble født i Trondheim, og gir således ikke svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Etter nytt studium av boken til Torvald Baade så er jeg kommet til at Catrine etter all sansynlighet er datter av Hans Heinrich Baade og Berete Marie Balch. Hun er søster av bl.a. Peter Baade (1755-1810), handelsmann på Grønland, død i København. Torvald skriver om Daniel Baade at han dro til sin nye post som vraker i Trondheim med 3 av barna fra sitt første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.