Gå til innhold
Arkivverket

[#67592] Peder Eriksen/ Anne Steffensd. av 'SYNFJORDS FOGDERI' til Nordland 1740-tallet


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Peder Eriksen og Anne Steffensdtr. kom til Brønnøy i Nordland fra 'Synfjords fogderi' i 1740 tallet. De hadde barna: Steffen f. ca. 1740, Boletta f. ca. 1742, Judith f. ca. 1748. Peder f. ca. 1715. Hvor kom de fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Barna ble ikke født i Brønnøy. Hvilke sogn er part av Sunnfjord? Jeg har kopiert Askvoll og Gulen omraader for en annen side av vaar familien men ser dem ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg ser ogsaa naa i Herøy Ane f. 1735 Gaasvaer, og døden til denne Stephen i 1738. Jeg ser ikke Stephen, Bolette eller Judith f. i Herøy, Alstahaug, Tjøtta eller Stamnes. Vi har ingen kirkebok for Sømna fra 1725-1752. De kom jeg tror til Sømna ca. 1750, men kanskje var det tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Du skriver Ane f. 1735 Gaasvaer. Stemmer dette?Har du et ca. fødselsår på Anne Steffensdtr. og Peder Eriksson?Gåsvær skulle tyde på at ho var frå deler av dagens Solund/Gulen. Eg har ikkje klart å finne ho.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Gaasvaer ligger ogsaa i Herøy Nordland og der ble det gift. Anne f. ca. 1709 saa kan du sjekke. Kirkeboka for Herøy begynner 1714, og vi har ingen skifter som har hennes navn. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Hei Margaret, ”Domin 1 p. Pascha 1738 Muldpaakasted Peder Eriksen Öxningens barn som af Vaade var drugned i et lille kar med vand” (by accident drowned in a small tub of water)Kan det være Ane og ikke Steffen som døde? Ane var ca. 3 år og 7 mnd, mens Steffen var ca. 14 mnd gammel. Siden presten ikke har skrevet navnet eller kjønnet på barnet, er det kanskje mulig at det var Ane som var veldig uheldig og ikke kunne berge seg selv.Peder Eriksen og Anne Steffensdatter var også faddere i Herøy, i august 1734 var begge faddere i ”Tænden” (Tenna) og bodde der. To måneder senere forlovet de seg og bodde da i Gåsvær. Presten skrev da at Anne var født i Bergen. Anne var igjen fadder i 1736 (Dom. Exaud) og hadde da flyttet til Ytre Øksningen. (Du har kanskje funnet ut det samme selv.)Jeg har tidligere forsøkt å lete i noen kirkebøker fra Sunnfjordområdet for å finne Peder, men syntes det var litt håpløst, for det er et stort område som jeg ikke kjenner fra før. (Ved søk på Sunnfjord på kartsiden til Kvasir, får jeg opp steder i Askvoll, Fjaler, Gaular og Naustdal kommuner.) En ide er å se på skiftebøker for området, men det er en stor jobb å finne de rette mikrofilmene, låne og søke gjennom disse. Er det noen hjelpsomme slektsgranskere på Vestlandet som kan si noe om hvilke mikrofilmer som er aktuelle?Steffen og foreldene Anne og Peder er mine forfedre. Jeg er veldig glad for det du og Odd har klart å finne ut. Kan du si litt mer om Boletta og Judith, siden de ikke er nevnt blant barna til Peder og Anne i Sømnabøkene?Vennlig hilsen Rolf Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Jeg har prøvd å finne aktuelle kandidater til denne Peder Eriksen, men jeg finner det også vanskelig med så lite opplysninger å gå på, for en periode der det delvis mangler kirkebøker og delvis er dårlig med digitale registreringer.Ser at namnet Peder går igjen, og har ut fra det tatt sjansen på at far hans kan ha namnet Erich Pedersen. I aktuell aldersgruppe for en far til barn f. ca. 1715 i MT 1701 er det då to steder som fremhever seg, Naustdal i Førde og Bremanger i Kinn. Dette kan være noe å jobbe videre med, selv om jeg ikke har klart å finne Peder Eriksen endå på denne måten. I hvilken sammenheng er det oppgitt at de kom fra 'Synfjords fogderi'. Går det an å få en lenke til orginalskriften der dette står, slik at vi kan se om der er andre holdepunkter for hvilket sted i Sunnfjord de kommer fra. Interessant opplysning at Anne kom fra Bergen, selv om det sikkert ikke er noe lettere å finne henne der.Kirkebøker på mikrofilm fra Sunnfjord finnes fra følgende kommuner i omlag aktuell periode: Jølster, Førde (inkl. Naustdal) Kinn (inkl. Bremanger/Flora), Askvoll, Litt usikkert men kanskje det også finnes mikrofilm fra Holmedal (inkl. Gaular/Fjaler). Nå var det vel her snakk om Sunnfjord fogderi, og jeg tror at også ytre Sogn i denne perioden ble regnet under Sunnfjord fogderi, dvs. at i alle fall Gulen også kan være aktuell. Lenkemvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei Rolf Sverre og Egil. Takk for svar. For originalen om synfjord, skriv til meg margaretmiller4@charter.netJeg først arbeidet med Herøy/Alstahaug kirkebok 'typed pages by a man in Texas'. Han har for barna død 1738: apr. 13, 1737 Stephen - Peder Eriksen Oxningen 1 aar. !! Jeg kan ikke finne dette i kirkeboka for Herøy. Andre død han har for 1738: jan. 1 Christi FransD. Schey; apr. 6 John Nielsen Teistad, og da Stephan. Saa hvor fikk han disse?Jeg hadde ikke sett trolovelse, bare 'cop' saa tusen takk for dette!!Mer seinere. Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg er ogsaa interessert aa sende deg familiene som jeg ser dem. Jeg kan sende dem til dere.Om d. 1738, kanskje mannen fra Texas skrevet inn navnet og alder selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.