Gå til innhold
Arkivverket

[#67593] Bochaasen i Brandval, Grue - Hvilken gard er det?


Gjest Rolf Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

Har Amund Andersen Sander el. Lundberg (ca 1732 -) og Pernille Jonasdatter Brøderud bodd på en plass som heter Bochaasen?I Brandvalboka (II, 394) står nevnt barnet Hans f. 1760 og mener å funnet dåpen her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9150&idx_id=9150&uid=ny&idx_side=-119>Lenke og ett barn, Marthe er døpt 1758 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Finn Sollien

Brandval boka II side 341, Bukås. Det er Amund Andersen f. 1727 Hamar, Kolbjørnsrud, Austmarka som ble trolovet i Brandval kirke 2/11 1752, viet 27/12 1752 i Vinger. Utdrag fra skiftet 4/10 1800: Amund Andersen død, g. 1.g. m. Pernille Jonasd. død. G. 2.g.m. Kari Syversd. Barn av 1: Johannes d. g.m. Margrethe Olsd. Deres barn Pernille g.m. Håkon Nilsen Nilsrud. Sønnen Hans som etter rykte skal oppholde seg i Finnland. Barn av ektesk. 2: Syver 23. Thore 22 og Mari 14 år. Marthea f. 1758 er ikke nevnt i skifte. Utdraget er fra notater som oppbevares på Tjura i Grue. Familien ikke nevnt i bygdeboka. Pernille kan være hun som er et navnløst barn døpt i Brandval kirke 1724, side 150. Jonas Pedersen og Ingri Nilsd. Unum. Skifte etter Jonas og Ingri kan kansje gi svar på det. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Det Hamar som det siktes til her,er en plass under Kolbjørnsrud på Austmarka. Amund Andersen f 1727 g. 1762 m. Pernille Jonsdtr. er sønn av Anders Mattisen Hammer 1685 - 1763 og Tore Hansdtr. Østgaarden 1683 - 1737 Foreldrene hans som er av finsk herkomst - Ampiainen - , står omtalt i bygdeboka for Vinger b.III s 320.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Jeg ser at årstallet for giftemålet i bygdeboka er feil. Det er nok det som Finn oppgir som er det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Takk for god informasjon.Jeg har kikket litt i kirkebøkene for Vinger, men jeg finner desverre ikke Amund's dåp i 1727.Derimot har jeg funnet øvrige søsken: Ragnhild 1.09.1715 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9127&idx_id=9127&uid=ny&idx_side=-155>Lenke, Peder 4.5.1721 Lenke, Ragnhild 25.3.1725 Lenke, Anders 27.11.1729 Lenke.I følge LDS finnes det også en Ole døpt 23.12.1713, men han finner jeg ikke i orginalkilden, imidlertid tror jeg han kan være oppført som enkemann og 88 år ved folketellingen 1801 under Fagernæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Kirkebok 1689-1729 side 244, dåp 26/1 1727 Amund Andersøn. Anders Mattisøn og Tore Hansd. Hammer.(Dom 3 epic)Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Takk Finn, men er det jeg som leser dette feil... det står da skrevet ANNE, Lenke hvor faddere er Maren Ols Grasmoe, Karen Jenses Matran, Anne Torsd. Kappestad, Ole Sjønnesen og Sjønne Olsen Grasmoe.Amund står vel på dåpen ovenfor hvor far er Peder..? Mvh Rolf Lindstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Peder er far til Hans ovenfor. Rekkefølgen er her; Dåpsbarnet, Fadderne og deretter foreldrene. Da ser du at Finn har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Takk, Magne nå kan jeg se jeg forskjellen på prestens skrivermåte i Vinger i forhold til hva jeg er vant med å lese i krirkebøkene i Odalen. Mvh Rolf Lindstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.