Gå til innhold
Arkivverket

[#67600] Telemark, Seljord: Jørgen Halvorsen, f. 1835- 1836


Gjest Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sandvik

I kirkebok for Holt, Aust-Agder, 01.01.1876, finner jeg Gunhild Bergithe Jørgensen, født 18.11.1875. Hennes far: Jørgen Halvorsen skal være 39 år – dvs. født ca. 1836. Jørgen Halvorsen bodde i 1865 i Gartha Nedre, Holt, Aust-Agder. Der er han oppført med Fødestad: Sillejord, som jeg antar er Seljord i Telemark. Han skulle fylle 30 år i 1865, dvs. født ca. 1835. Jeg har søkt i kirkebøkene for Seljord i tidsrommet 1834-37, og blant konfirmerte 14-17 år senere, men klarer ikke å finne han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Mange takk til Gro Berit og Anne Tonby! Man bør ha lokal kunnskap for å vite at Seljordinger kunne være døpt i Bø, men jeg ser av kirkeboka at bosted er ”Seljord under Bø”. Jørgen, født 1835 i Bø, ser ut til å være riktig, Så sier Anne Tonby: ”Ser at Jørgen Halvorsen døper en datter i 1869 som heter Bergithe Marie”. Henne finner jeg også, og det er Jørgen og Albertine som er foreldre så det er nok riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Bosted ved Jørgen sin dåp tolker jeg til 'Sissejord nordre i Bøe'.Mellom 1840 og 1845 så flyttar familien til Fjeldet u. Laavald.Lovald hørte på den tida inn under Seljord, men kommunegrensa blei flytta, idag er det Bø.Foreldra er Seljordinger.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.