Gå til innhold
Arkivverket

[#67601] Hans Olsen Osnesset, emigrant i USA, utvandret i 1866.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg trenger hjelp til å finne igjen en emigrant i USA, Hans Olsen Osnesset, født i Nordre Osen i Trysil, 22.07. 1834. Han var gift her i Osen, men lå da i separasjon. Han reiste plutselig fra Nordre Osen i 1866. Vi vet at han bodde ganske langt inne i Amerika, og at han hadde giftet seg igjen. Han eide en ganske stor farm, og drev bl.a. med dyrking av tranebær. Kan noen klare å finne ut når og hvor han døde ? Han het Hans Olsen Osnesset, men går ut fra at han helst skrev seg for enten Naess, eller Ness ? Er veldig takknemlig hvis noen kan finne noe om ham. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg glemte å nevne at Hans Olsen Osnesset bodde på en plass som heter Skytterstuen, uten at jeg kan tro han brukte dette etternavnet borte i USA, men hvem vet ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg prøver meg en gang til, i tilfelle noen som er flinke til å søke på slikt får øye på dette, og før det forsvinner på nytt. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Finner en Hans Olsen i Iowa i 1870, gift med Ingebar, ca 20år gammel og en Hans Olsen i Minnesota i 1895,gift med Susie, trolig kommet til landet i 1883.Men om noen av disse er riktig Hans Olsen kan jeg ikke garantereOdd Kjetil Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for svaret. Jeg er åpen for alle opplysninger. Hvis det kommer frem noen alder på Hans Olsen, så var han som før nevnt født i 1834. Jeg vet jo ikke sikkert, men han kan godt ha levd i 1900, for disse folkene ble meget gamle. Han reiste som før nevnt i 1866, etter å ha besvangret ei, som fødte en sønn samme høst etter han hadde reist fra landet. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

En mulig kandidat?1900 United States Federal CensusName: Hans Olson [Harris Olson] Home in 1900: City Point, Jackson, Wisconsin Age: 65 Birth Date: Jul 1834 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Male Immigration Year: 1867 [1857] Relationship to head-of-house: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's Name: Carrie Marriage Year: 1873 Marital Status: Married Years Married: 27 Residence : City Point & Bear Bluff Towns, Jackson, WisconsinHousehold Members: Name Age Hans Olson 65 Carrie Olson 63 Denne Hans er farmer. Vanskelig å si om imm er 1857 eller 1867. Carrie imm 1872 fra Norge. Hun har født 4 barn hvorav 3 lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1910-tellingen gir immigrasjonsår 1867:Name: Hans Olson Age in 1910: 75 Estimated Birth Year: abt 1835 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Carrie Home in 1910: City Point, Jackson, Wisconsin Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1867 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Hans Olson 75 Carrie Olson 73 De bodde trolig i Saint Crox couty i 1880 og hadde barna Charles, Ole og Gina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Hans Olson Home in 1880: Eau Galle, Saint Croix, Wisconsin Age: 45 Estimated Birth Year: abt 1835 Birthplace: Norway Relation to Head of Household: Self (Head) Spouse's Name: Karen Father's birthplace: Norway Mother's birthplace: Norway Neighbors: View others on page Occupation: Farmer Marital Status: Married Race: White Gender: Male Cannot read/write:Blind:Deaf and dumb:Otherwise disabled:Idiotic or insane: View Image Household Members: Name Age Hans Olson 45 Karen Olson 37 Charls Olson 12 Ole Olson 6 Gina Olson 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Unnskyld at jeg blander meg, men det var en tøff karakteristikk, betyr det 'Døv og Dum', andre skavanker: 'Idiotisk og ......?' , er dette riktig tenkt Arne? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Reidar, man må se på image for å få vite om disse feltene er utfylt. Så det betyr ikke at Hans var alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette er nok kun kolonneoverskrifter på tellingsskjemaet og gjelder ikke dem som er nevnt i denne tellingen. Det ble bare hengende med da jeg kopierte. Vi har jo stort sett det samme på de norske skjemaene. Dumb står vel her for stum og Insane for sinnsyk.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1920 er Carrie enke:Name: Carrie Olson Home in 1920: Cy Point, Jackson, Wisconsin Age: 82 years Estimated Birth Year: abt 1838 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Widow Race: White Sex: Female Home owned: Own Year of Immigration: Un Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 149 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Carrie Olson 82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Ettersom det var jeg som dro igang med disse spørsmålene, så vil jeg si hjertelig takk til Hanne Line Osberg Eide og Arne Solås. Det er nok denne personen, så jeg er veldig begeistret for det som er kommet frem. Hadde ikke så høye tanker om å få oppsporet han. Men står det noe om når Hans Olsen døde ? og hvor i Norge hans hustru var født ? Nå er desverre ikke jeg noe stiv i engelsk, men jeg skjønner vel det meste. Og det er riktig at det var tranebær han dyrket. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette er kanskje Hans og Carrie i 1880? 1880 United States Federal CensusName: Carrie Oleson Home in 1880: Sullivan, Jackson, Wisconsin Age: 43 Estimated Birth Year: abt 1837 Birthplace: Nor Relation to Head of Household: Wife Spouse's Name: Hans Father's birthplace: Nor Mother's birthplace: Nor Marital Status: Married Race: White Gender: FemaleHousehold Members: Name Age Hans Oleson 44 Carrie Oleson 43 Gena Oleson 7 Hannah Oleson 5 Ollena Oleson 3 Charley J. Felt 43 Julia A. Felt 35 Frank W. Felt 6 Edith M. Felt 4Hans er 'laborer'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette kan kanskje være Hans og Carrie?Wisconsin Marriages, 1835-1900Name: Hans Oleson Spouse: Karen Larsbatter Marriage Date: 30 Nov 1871 County: Jackson State: WI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Unnskyld, men hva er en ' laborer ' ? er det en arbeidsformann, en sprengningsbas eller noe lignende ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei igjen. Har sett i en engelsk ordbok, og der ser det ut for at en laborer rett og slett er en kroppsarbeider ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg har undersøkt litt omkring Karen Larsdatter, og er det så at hun var født i Norge, så ser det ut til at det kan være : Karen Larsdatter Bjurbækmo, Mo i Rana, f. 21.03. 1839. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.