Gå til innhold
Arkivverket

[#67601] Hans Olsen Osnesset, emigrant i USA, utvandret i 1866.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I innlegg 18 står det at Carrie var født jan 1837. Av og til er det oppført feil år ( - 1 år), men måneden er stortsett rett.Tror det kan være vanskelig å finne rett Karen uten mer opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg kan ikke se flere Karen Larsdatter i folketellingen i 1865, som det kan passe på, men sikker kan man jo ikke være. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, jeg sjekket konfirmasjonen til kandidaten i innlegg 32 og hun var født i febr. 1836 så hun er dermed ikke aktuell.Utfordringen synes å være å finne en ugift Karen Larsdtr. som er født i januar 1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg må bare si tusen takk for hjelpen, men dette ble nok et problem. Jeg skal prøve meg på disse emigrantlistene, men jeg er alt for klønete med denne letingen her, da jeg ikke kan ordenlig alle disse søkermulighetene. I tillegg vet jeg jo ikke hvorfra hun har reist, for det er ikke sikkert hun har reist fra Oslo. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg tror følgende framgangsmåte er best:1. Finn kandidater i Folketellingen for 18652. Sjekk kirkebøkene for fødsel eller konfirmasjon for hver kandidat for å finne når de er født.3. Søk etter de aktuelle kandidatene i Digitalarkivets Emigrantbaser og i Immigrasjonsbasen til Ancestry.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ved nærmere ettersyn kan det set ut som om den Karen Larsdatter (innlegg 32) fra Sør-Odal som blir konfirmert i 1851 kan være den personen vi søker.Det var nemlig dåpsdatoen som var 28. februar (1836) det betyr at hun godt kan være FØDT i januar 1836. Så da blir det spørsmål om det er feil fødselsår i US census for 1900 hvor det står jan. 1837 og 63 år.Kirkeboka for Sør-Odal kan da sjekkes mht. Karens fødsels dato, om det er i januar eller i februar 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Karen Larsdatter Kjølsettangen, Strøm sokn, Sør-Odal, født 02.02. 1836, døpt 28.02. s. år, konf. 05.10. 1851, datter av Lars Amundsen Kjølsettangen og hustru Olea Olsdatter. Har ikke klart å finne henne utvandret, men som før nevnt, så er jeg for dårlig til å søke på rette måten. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Da kan vi se bort fra henne da hun altså er født i februar, og ikke i januar.Men der er fremdeles mange Karen Larsdtr. i tellingen for 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei, Jeg har funnet en Karen Larsdtr. som er døpt i Vinger den 2. jan. 1837 og døpt der den 2. april 1837. Foreldre Lars Andersen Spidsmannssvingen (?) og Mari Eriksdtr.Karen er konfirmert samme sted 28. sept. 1851.Denne fødselsdatoen stemmer altså med datoen i US census for 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ser ikke ut som ovennevnte Karen Larsdtr. født 2. jan. 1837 heller er den person du søker. Hun gifter seg nemlig den 19. aug. 1860 iflg. Vinger kirkebok med en Torbjørn Nielsson og har 3 barn i Folketellingen for 1865.Med mindre hun gjorde som Hans Olsen og reiste fra det hele og stiftet ny familie med Hans i USA. (?)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det har vært tekniske feil på Digitalarkivet, håper likevel de siste innleggene mine er blitt lesbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for at du gidder å se på dette, men det er nok vanskelig. Det som er mest problematisk for meg, er at jeg er for klønte til å søke på emigrantlistene. Her er det mange muligheter som desverre ikke jeg har lært. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har ikke funnet henne på Ancestry.com, men ser at det er mange Karen Larsdatter/Larsen med ankomst Quebec i Canada, men de dataene er ikke inkludert i mitt abonnement.Hvis hun gjorde som Hans Olsen og reiste fra mann og barn ville det vel vært nevnt i bygdebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Joda, det kan være fullt mulig at hun kunne ha reist fra sin familie, men det var vel svært sjelden at en kone gjorde det på den tiden, og hvilken bygdebok skulle man se i når vi ikke vet hvor hun var fra ? Denne jeg leter etter emigrerte vel helst til Wisconsin ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Fant ei Karen M. Larsdatter i Hedrum, Vestfold, f. 23.03. 1837, men vet ikke hvor det ble av henne. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vel, jeg tenkte på hun fra Vinger, om bygdeboka for området kunne sjekkes mht. dette.Det er også noe rart med alderen hennes, ved vielsen i 1860 er hennes alder oppgitt til 25 år (altså født i 1835), men dåpen i samme kirkebok sa hun var født 2. jan. 1837. Dåpsdataene i kirkeboka virker noe rotete, så jeg tror denne Karen Larsdtr. antagelig er født i 1835, og ikke 1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arne Solås

Viser til hyggelig samtale med deg, Thorbjørn, hvor du spør om det er mulig å finne eksakt når Hans Olsen døde mellom 1910 og 1920, - trolig da i Jakcson County, Wisconsin.Jeg har lett litt på nettet samt på Ancestry og dessverre ser det ut til at Wisconsin Death Index kun dekker perioden 1820 - 1907 og 1959 - 1997. Om ikke andre her på forumet skulle kjenne til kilder som dekker døde i årene 1910 til 1920 så er vel eneste muligheten å skaffe deg en hjelper i Jackson som kan lete for deg, eller eventuelt legge inn spørsmål i amerikanske slektsfora - da helst tilknyttet Wisconsin.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.