Gå til innhold
Arkivverket

[#67602] Kjennes navnet Eliasar brukt i Norge på 1600 tallet?


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Navnet Eliasar dukker opp i min slekt (se tema 45785 innlegg 196 hvor Eliasar Christensen Egelund nevnes) og virker som om det er svært sjeldent brukt. For om mulig å finne mulige slektninger kan det være nyttig å finne andre som brukte dette navnet og da spesielt på 1600 tallet. Er det noen som har vært borti navnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Ja hvorfor ikke. Det ser jo ut som Eleasar navnet er virkelig sjeldent. Jeg fann bare syv stykker med fornavn Eleasar i hele Norge i 1801 tellingen. Her har en jo også navnet Christen og en kan vel kanskje anta at Eliasar Christensen fra Bergen har vært nordover.I tellinga 1801 er nesten alle som har navnet Eleasar, på en eller annen måte fra Nordnorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Eleasar og Eliasar er vel variantar av Elieser, som er eit namn frå Bibelen (m.a. son til Moses). Det vil seie at det ikkje treng vere nokon samanheng mellom dei som hadde namnet på 16- og 1700-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg er selvfølgelig enig i at det ikke trenger å være noen sammenheng.Men hvis det er en sammenheng, ja da har jeg jo truffet blink og sjansen for det er jo absolutt der.Det kan jo faktisk se ut som om Johan Christian Dornichs sønn Eliesar født 1767 er oppkalt etter sin farmors onkel Elieser Christensen Egelund, som må være født i andre halvdel av 1600 århundre. Kanskje var det spesielle grunner til at akkurat han ble oppkalt. Kanskje hadde farmoren fortalt historier om onkelens caper virksomhet etc. hvem vet. Jeg lurte faktisk lenge på hvorfor Johan Christian Dornich ga sønnen dette navnet.Dette med navneoppkalling er etter min mening ett viktig redskap i slektforskningen bl.a. for å prøve å innsnevre leteområdet etter slektninger.Hadde jeg visst om Elieser Christensen fra begynnelsen ville jeg muligens allerede da ha mistenkt han for å være en slektning og sjekket han.Jeg synes å huske at jeg har sett navnet Eliaser i en militærslekt en gang på 1600 tallet, men er ikke sikker. Da så jeg sikkert ingen forbindelse, men det kan ha forandret seg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Til Arnfrid innlegg 5. Jeg mener dette er den Eliasar som jeg oppgir er født 1767 i Statsbygd som sønn av Johan Christian Dornich.Fra Hornemanns stamtavler har jeg at han 12.7.1792 i Frue kirke Trondheim ble gm Marie Elisabeth Hunt. Hun er oppgitt døpt 3.1.1762 i Domkirken Trondheim. De fikk visstnok bl.a. barna Gurine, Juliane, Christopher Garmann, og Juliane pluss noen til.Det er oppgitt at Eliasar tok borgerskap som skomaker 22.4.1793 og at han etterhvert ble bosatt på Helgeland. Han reiste ifra Helgeland i 1838 til Trondheim og bodde der hos svogeren Ole Bruun (som var gm Anne Elisabeth Johansdatter Dornich).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.