Gå til innhold
Arkivverket

[#67613] Ole Aanensen og Frideriche Friderichsdatter - Kristiansand - primo 1800


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Her har vi muligens et sjeldent sammentreff, eller er det samme ektepar ?Det kan se ut til at vi har 2 ektepar som heter det samme, men det er ikke sannsynlig:Ole Aanensen og Frideriche Friderichsdatter i Kristiansand på begynnelsen av 1800-tallet.1) Det første ekteparet blir viet 11. mai 1803 i Kr.sand og får følgende barn:Rachel, døpt 28. feb 1804 i Kr.sandIngeborg Marie, døpt 28. okt. 1808 i Kr.sandAanen, døpt 2. okt. 1810 i Kr.sand2) Det andre ekteparet får følgende barn:Olene Friderike, døpt 17. aug 1815 i Kr.sandJacobine, døpt 9. aug 1818 i Kr.sandAnne Gurine, døpt 11. aug 1821 i Kr.sandOle Christian Fredrik, døpt 22. okt 1824 i Kr.sandI det siste ekteskapet er faren kalt Ole Aanensen Løvdal ved dåpen til barna.En Friderike Frideriksdatter dør i Kr.sand 48 år gammel i 1841 (født ca. 1793). Altså kan hun ikke være fra ekteskap nr. 1 i 1803. Hun er kanskje hun som blir født i 1793 i Schaaland, Lund i Rogaland.Og hennes mann muligens han som blir født i 1793 i Løvdal, Holme.Det dør en Ole Løvdal i Kristiansand i 1861 som 88 år gammel. Han skulle da være født ca. 1773.Det fins også en tredje Fridrike Fridriksdatter i Fredrikshald f. ca. 1793, men det er usannsynlig langt unna.En eventuell vielse til ektepar nr. 2 finner jeg ikke i Kr.sand eller Holme.Noen som kan bidra til en avklaring ?Kanskje et skifte etter Frideriche i 1841 ? Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Ja, takk skal du ha.Du har nok rett i det.Det er forøvrig litt rart at Ole Aanensen kalles Løvdal bare ved de 4 siste barnedåpene.Er han fra Laudal er det nok enten Ole Aanensen f. 13/8-1775 eller han f. 17/4-1776.Er det noen som kan tyde Friderich Frantz tittel og tilknytning til capt. Badendyk i lenken i forrige innlegg ?Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Ole Aanensen født 1876 er fra sjølve Laudal, så han kan passe bra [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=dplaudal1741&gardpostnr=630&merk=630>LenkeOle Aanensen født 1775 var fra Bruskeland i Laudal Lenke Det er trulig han som gifter seg 1797 Lenke og 1806 LenkeDet var ganske vanlig at folk fra landet som etablerte seg i borgerskapet i byen tok slektsnavn etter den garden dei var kommen fra.Her er mor til Fredrikke i FT-1801 Lenke Sivilstanden er klar. Ho er døpt 17 mars 1759 Lenke Foreldre: Simon Thorsen og Aschier Olsdatter på Malmø. Dei blei gift 1749 i Spangereid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk igjen Harald.Da er jo han fra Bruskeland utelukket iallfall.Jeg har funnet 3 søsken av mora, Ingeborg Maria Simonsdatter:Anders, døpt 3. mai 1750 i SpangereidThore, døpt 1 Nov 1752 i SpangereidAnders, døpt 29 Des 1754 i HasleNår det gjelder faren, Friderich Frantz, som sikkert ble gift med en annen senere, har jeg notert fra FS at han er født ca. 1745 i Sverige, men navnet høres tysk ut.Jeg har sett en Friderich Frantz på FS født 17. Juli 1744 av foreldre Gottfried Frantz og Catharina Elisabeth Schulzen, men ingen nærmere opplysninger.Kan du tyde det som står om ham ved dåpen til Ingeborg Maria Simonsdatter i 1759 ?Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Nei, eg greidde ikkje få meining i det der. Du får utfordre noen meir erfarne skrifttydarar.Men eg ser at kaptein Henrik Badendyk fra Stokholm gifta seg i 1782 Lenke og at det var fleire utenlandske som gifta seg i Mandal det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Med tanke på tilknyttningen til Halse/Mandal bør man ikke se bort fra den Friedrik Nilesen Halse som er 3 år i 1708Friedrik-navnet brukes i denne slektskretsen så langt jeg har kartlagt den og min kartlegging slutter ved ovennevnte.ForeldreNiels Friedrikson Halse, før 1670-1708 gm Elene Nilsdotterhun g2m Ole Salvesson Klepp i Holum uten barn i 2 ekteskap?Hans far Friederich N. Halse ansl. 1640 - etter 1690 g1m SIri Olsdotter og sønn Torbørng2m MAgnild Andersdotter og med barn:Anders og ovennevnte Friederich.og så førstemann Niels Friedrichsson Halse 70 år i 1666 og bruker av 1 1/2 hud i 1647.På grunn av oppkalling og eiendommer antar jeg med stor grad av sikkerhet at sistnevnte er gift med en datter av Torbjørn Tust Olufsson Halse.Han har sansynligvis også sønnen Ole Nilsson SKjebstad -før 1693 gm Maren Tjølsdotter med endelig skifte i 1704 hvor sønnen Friedrich Olsson Skjebstad er 15 år.EN datter Anne Nilsdotter Halse gm Tarald Torkildsson Saanum har sønnen Fredrik som vel er født på 1680-talletMed andre ord så det det steder i Mandalsområdet å lete etter Fridrikke. Dette er så langt jeg har kommet i registreringer aav skifter. Det er mulig at jeg har flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg la inn dette før helga, men jeg får det ikke opp, heller ikke mail fra DA, så jeg prøver igjen Med tanke på tilknyttningen til Halse/Mandal bør man ikke se bort fra den Friedrik Nilesen Halse som er 3 år i 1708 Friedrik-navnet brukes i denne slektskretsen så langt jeg har kartlagt den og min kartlegging slutter ved ovennevnte. Foreldre Niels Friedrikson Halse, før 1670-1708 gm Elene Nilsdotter hun g2m Ole Salvesson Klepp i Holum uten barn i 2 ekteskap? Hans far Friederich N. Halse ansl. 1640 - etter 1690 g1m SIri Olsdotter og sønn Torbørn g2m MAgnild Andersdotter og med barn: Anders og ovennevnte Friederich. og så førstemann Niels Friedrichsson Halse 70 år i 1666 og bruker av 1 1/2 hud i 1647. På grunn av oppkalling og eiendommer antar jeg med stor grad av sikkerhet at sistnevnte er gift med en datter av Torbjørn Tust Olufsson Halse. Han har sansynligvis også sønnen Ole Nilsson SKjebstad -før 1693 gm Maren Tjølsdotter med endelig skifte i 1704 hvor sønnen Friedrich Olsson Skjebstad er 15 år. EN datter Anne Nilsdotter Halse gm Tarald Torkildsson Saanum har sønnen Fredrik som vel er født på 1680-tallet Med andre ord så det det steder i Mandalsområdet å lete etter Fridrikke. Dette er så langt jeg har kommet i registreringer aav skifter. Det er mulig at jeg har flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Arne Kjetil Andersen

Siden en amerikaner (Jon S. Baxter) har kontaktet meg nylig tar jeg opp igjen denne tråden.Han skriver som følger:Greetings from an American Cousin:You recently updated the family history file for my ancestor Friderich Frantz and Ingeborg Marie Simonsen of Kleven and Mandal , Vest Agder, Norway who had a daughter Fredericha Friderichsen born 7 September 1783 , Malmo Mandal , Vest Agder.I recently found the following birth entry in the Malmo Garnison Church in Malmo , Sweden; There is a christening record of a Christian Friederich Otto (Frantz) 12 December 1755 in the Malmo, Garnison Church in Sweden. His Father is listed at the soldier 'Frantz'. These entries do not contain the parents names. This seems to fit but not direct evidence. Father a soldier in the (regiment) Lofvenfeldscha Commenderingen. In Vaale, Vestfold, Norway , there is a christening record 26 December 1754, for Fridrich Christian Otto Mortensen son of Morten Mulll and Else Catherine Tobiessen. Again no direct evidence but very intersting. There is a christening entry for Lovise Katherine Juliane Fransen, 22 Jan 1776 Vaale, Vestfold , Norway , the daughter of Frantz Phillip Hopstoch and Anna Elisabeth Lorentzen I would like to trade any additional information on Friderich Frantz a “ Sprogmester” (Translator ?) for an officer , according to the birth entry for his daughter.Etter dåpen til Frideriche i 1783 (se innlegg 7) står det: andgivet til barnets fader var Svenske Sprogmester Friderich Frantz. Hva som står videre etter navnet hans er det noen som kan tyde det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Iver Mosvold

Når Jon S. Baxter kaster fram en spekulasjon vedr. Fredrikkes eventuelle kobling til Hopstock-familien, så kan vel denne relativt ferske debatten nevnes:Tema 74614: Sogneprest Frantz Philip Hopstock Lenke .Men at Fredrikke skulle være sogneprestens uekte-fødte barne-barn, er selvsagt biologisk umulighet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.