Gå til innhold
Arkivverket

[#67615] graagut


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

En helt annan fråga dök upp nu opckså. Har märkt att när ag får svar på mina inlägg så har det hänt att den som svarat inte stått i marginalen som senaste inlägg och det har jag nån gång märkt när jag själv svarat på någons också. Nån som vet vad det beror på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg registrerer også at dette skjer i blant Jørgen, men vet ikke hva som gjør det. Det er nok noe som skjer utenfor vår kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Hittade sidan och förstår vad du menar. Det stämmer att jag tidigare sett det för pappan till oäkta barn, men idag såg jag det också, minns bara inte vart, men har för mig att då var det inget oäkta barn. Är dock inte 100% säker! Skulle vara jätteintressant att veta vad det står för.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Helt konkret - i hvilken sammenheng finner du dette? Kan du gi oss et eksempel - en link? Kan det være en forveksling med gaardgutt (gårdsgutt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Se till exempel sidan 13 i denna länk, och barn nr 11: http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Nes KB 1790 - 1799/Uaegte_barns_daap1790_1799.pdfHar sett flera exempel på grågutt i Nes-Akershus, flera i oäkta barns dop i denna period, men har för mig att jag såg det bland äkta också idag, dock lite osäker på det, kan också ha varit i grannsocknarna Nannestad eller Ullersåker också (möjligt då som oäkta också) men de hade inte olika böcker för äkta och oäkta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Kanskje er svaret å finne i Norsk ordbok IV:980 (Oslo 2002)?'grågut ... 1) a) soldat i sivilklede... b) soldat i teneste ... 2) bondegut kledd i vadmålsklede ... 3) tuftekall'.EB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hej igjen Jörgen, jag registrerar att killen som har kaprade den svenska kronprinsessan kommer från Ockelbo, och jag ser att denna platsen blir betäcknad som 'smultronstället i Gästrikland' och lurar på hvad smultron är för nån ting? Er det det samme som vi kaller smultringer? Ellers er Ockelbo kjent for snøscootere. Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Reidar!Smultronställe är ett ställe som är extra fint, en favorit. T ex hytta din kanske är ditt smultronställe? Själva ordet smultron betyder markjordbær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

En liten leksjon fra en grenseboer Smultron er det samme som våre villjordbær så vidt jeg vet. Jordgubb derimot er vanlig hagejordbær. Hjortron er multe. Hallon er bringebær og Lingon er tyttebær. Solbær heter visst svartbær, men rips har jeg ikke hørt noe om, kanskje det ikke er noen forskjell der.Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Apropos 'grågut'. Vi kjenner betegnelsen gråbrødre om munker, betegnelsen har sin grunn i den grå munkedrakten de gikk i. Forstavelsen grå har trolig sammenheng med farven på klesdrakt (vadmel) eller uniform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.