Gå til innhold
Arkivverket

[#67622] Skifte etter Bente Sophie Rasmusdatter Thrane og hennes 3dje mann Syver Rolfsen


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg regner med at mange kjenner til Bente Sophie (1685-1758) eller kanskje hennes far Holger Samuelsen Thrane - se ellers Kråkstad Bygdebok : http://www.ski.no/documents/0/Bygdebok/Finstad.htm Hun var først gift med Rasmus Michelsen Landby i 1704. Da han døde i 1719 giftet hun seg med Ole Pedersen Raadim i 1720, men da han døde allerede i 1726, giftet hun seg med Syver Rolfsen - trolig i 1728. Iflg. opplysninger i Bygdeboken skal han være i live da hun dør/begr. 21. juni 1758 - 73 år, 2 mndr og 11 dager gammel.Jeg og flere har hatt problemer med å finne Syver Rolfsen. Søker en på Digitalarkivet på Syver Rolfsen i aktuell periode dukker det faktisk opp en god del registreringer. En av disse viser Madam Bente Syver Rolfsen. I Februar 1758 er både Syver og Bente Sophie faddere.Dessuten forekommer Syver Rolfsen på Finstad som fadder i 1748.Det er nevnt at Syver overlevet Bente Sophie, mao. han døde etter henne. De ble gift så tidlig som i 1728 og da hadde hun følgende barn: 1. ekteskap. Michael Rasmussen Paludan 20 år Samuel Rasmussen Finstad 18 år Paul Rasmussen Thrane 14 år Anne Cathrine Rasmusdatter Thrane/Landby 13 år Bodil Catharine Landby 12 år og Sophie Rasmusdatter Landby 10 år 2. ekteskap Elisabeth Sophie Olsdatter Thrane 6 år Inger Margrethe Olsdatter Thrane 4 år Maren Olsdatter Thrane 3 årMed Syver fikk hun ingen barn og var jo 43 år da de ble gift. Imidlertid må jo Syver ha vært et holdepunkt for ihvertfall de yngste barna og det vil vært naturlig at han på sine gamle dager da han ble enkemann og måtte fraflytte Finstad - se skiftet, kanskje flyttet til en av dem. Han er ikke å finne som død i Kråkstad, Ski's kirkebok.Opplysningene i bygdeboken og forøvrig i Kinnapels 'Familien Thrane fra Viborg' - synes å være identiske mht til hovedtrekkene i skiftet.Syver Rolfsen - bestyrte Finstad gård samt Monsrud gård i Ski i ca 30 år - og hadde sikkert en stor del av æren for at 'det var stor rikdom på Finstad' som det fremgår av skiftet. Han bør være nevnt i skiftet og derfor er det interessant for meg å få tak i hele skiftet, eller i det minste denne detaljen.Er det noen som har hele skiftet eller den info jeg søker, så vil jeg være meget takknemlig for en kopi. Alternativt er jeg interessert i henvisning til hvor jeg kan finne skiftet.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.