Gå til innhold
Arkivverket

[#67631] Tydehjelp 1831 i Herøy


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Skulle gjerne ha visst hva som står om brudeparet nederst til venstre. Jeg forstår noe: Arnt Johan Larsen Breistrand ungkarl 30 år ? for ?? faderen Lars Arntsen ??. Gift 18.07.1831 med Karen Maria Andersdatter som var 30 år(??). Det kan se ut som om hun ble født i Svenningdalen i Vefsn(??). Datter av Anders Hansen(??). Hva står etter det? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16577&idx_id=16577&uid=ny&idx_side=-138>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg forstår godt at bistand er påkrevet her. Jeg får forsøke å tyde hva som står, men jeg kan ikke gå god for at det blir riktig.Det kan synes å stå «født Nordvigen». Det foranstående ord, som også ser ut som det er forkortet, er for meg noe uklart.Hun ble «født (i) Sveningdalen i Vefsen/Vifsin». Videre: «Hans Andersen ibdm:»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

For å unngå å få fru R. på nakken, må jeg skynde meg å tilføye at det står «ibid:», og ikke «ibdm:».Jeg mener for øvrig at Karen Andersdatters alder er 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tilhører Svenningdalen Grane? I såfall kan jeg kanskje finne noe i bygdebok for Grane. Du mener vel forøvrig Anders Hansen som Karens far? Merkelig egentlig at det ikke er noen Anders Hansen i Svenningdalen ved folketellingen 1801, men jeg ser at en av fadderne til eldste datter var Gunhild Andersdatter Sørvik. Mulig søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg har allerede sett i gårdshistoriebøkene for Grane, under nedre og øvre Svenningdal, men jeg kunne ikke se noen ved navnet Anders Hansen. De finnes dog sikkert i bøkene et sted, men jeg er ikke kar om å finne dem. Du får høre med vår mann i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Terje. Det er sist endret 23.02. ser jeg, og jeg var på den siden noen dager før det. Jeg så også jenta som var 5 år i 1801 på folketellingen, men visste ikke at Røsdal var i Grane. Dessuten var jo hun 5 år 'for gammel' i denne sammenhengen(hun skulle være født ca 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.