Gå til innhold
Arkivverket

[#67632] Anene til Frederikke Bredrup i Norderhov evt. Jevnaker


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Fredrikke Bredrup ble viet til lensmann (Jevnaker) Anders Ohlsen den 02.12. 1834 i Norderhov. Vielsen fant sted på garden Helgerud i Heradsbygd. Den 27 07.1832 ble Laurentse Bredrup 'af Follum' viet til Saugfogd Lars Nicolaisen i Norderhov, og i fs finnes en Peder Lotents. Bredrup på Norderhov som jag antar er broren til de to Bredrupkvinnene. I så fall heter deres far Lorents Bredrup. Kan noen bekrefte dette og vet i så fall noen når Fredrikke ble f. hvor og hva het foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

For meg ser det ut til at Fredrikke ble født i Nedstrand. (Her døpt 15. feb.1809 nedre halvdel venstre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15837&idx_id=15837&uid=ny&idx_side=-69>Lenke ) med Conrad Bredrup og Christine Lorentsen. (Her ved FT1801 Lenke ) som foreldre.Det er nok rett at Laurentia (Laurentze) er Fredrikkes eldre søster. (Her døpt i Nedstrand 11.november 1801 langt nede venstre side Lenke )-Likeledes at Peter Lorents er en yngre brer av disse søstrene som ble døpt i Nedstrand 1.mai 1812. (Midt på høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Conrad Bredrup og Christine Lorentsen inngikk ekteskap i St.Nicolai, København 26.juni 1795 (FS-kilde).De fikk mange barn. Foruten de 3 som er nevnt i 1801 (Reinholdt Peter, Cathrine Marie, og Christine Conradine) og de tre som allerede er nevnt (Fredrikke, Laurentse og Peter Lorentz), - så fikk de Elisabeth Josefa ((1803), Lauritz(1805), Elen (1810), og Jacob Edvard (1807).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Hjertelig takk Carsten og Iver! Ved ft 1865 bor Anders Ols. og Marie Ols.på Ve i Heradsbygd og det oppgis at Marie er 65 år og f. i Hedrum pg. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg lurer på om denne Maria Ols, som skal være født i HEDRUM (Marie Ols.) kan være ei ektefelle nr. 2 for Anders Ols. Lenke .Det er utvilsomt Fredrikke Marie Bredrups barn som befinner seg på Ve i 1865, men både alder og fødested (og navn) på Anders Olsens ektefelle stemmer dårlig med Fredrikke.Yngstemann i barneflokken Viktor (13 år) ble døpt 19.okt.1853 på Jevnaker, og da skulle altså Maria Ols være 52 år!(NB: Fredrikke Maria Bredrup står oppført som barnets mor i kirkeboka.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Helt enig Iver (6), men kan det tenkes at alderen til Marie er ført feil i ft. og at den skal være 55 år? Jeg forøker nå å finne både Anders og Marie under begravede i kb. Jevnaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Sikkert greit å lete i kirkeboka for Jevnaker. Men VE ligger jo i Norderhov, og med 100% sikkerhet vet vi jo at den 69 år gamle Anders befinner seg der i 1865. Antakelig vil vel gårdshistorien for VE oppklare dette.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Folketellinga fra 1865 er ikke alltid å stole på, og dersom 65 år gamle Mari Ols fra Hedrum, skulle være identisk med Fredrikke Maria Bredrup født i Nedstrand i 1809, så har vi jo et ekstremt eksempel.Bredrupenes forhold til Jevnaker/Norderhov skriver seg fra Conrad Bredrups tid som fogd på Ringerike. Han må ha kommet til Ringerike etter 1828 (og døde der I 1837), siden han tidligere var fogd i Ryfylke i hele 32 år (1796-1828). Alle hans 9 barn ser ut til å være født i Ryfylke (Nedstrand), og hvordan Hedrum i denne sammenhengen skulle komme inn blir en smule gåtefullt. Rett nok havnet ett av C.Bredrups barn i Vestfold (Våle), og fikk etterslekt, og det kan vel hende at skriveren av FT1865 I Norderhov visste om denne forbindelsen, og changset på Hedrum som fødested for den utenbygds-fødte (Fredrikke) Maria.-Et annet tema her som tangerer noe av vår debatt: 10846: Familien Bredrup ,Milsten Grua Lunner 1850-1900 LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Jeg har for sikkerhets skyld sjekket kb. Hedrum døpte 1800-1802 og der finnes ingen ved navn Frederiche Marie eller Marie Frderiche. I ft. 1801 står det at alle barna oppført under Anders Olsen og Marie Olsen er 'deres' barn,og vanligvis betyr det at barna er deres felles barn Marie er oppført som 65 år gammel og i så fall ville hun vært 52 år da deres yngste barn Viktor ble f. Det er ikke særlig sannsynlig. Jeg heller derfor fortsatt til den hypotesen at den som har utført ft har tatt feil (eller skrevet)av Maries alder og fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Jeg har ikke greid å finne (Frederikke) Marie (Bredrup) Olsen under døde i kb Norderhov i tidsrommet 1865-1900. Jeg kan ha oversett henne eller hun kan ha flyttet ut av Norderhov etter at Anders døde i 1874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Innlegg 11:At det ikke skulle være noen Fredrikke (Marie) fra Hedrum som kunne matches som lensmann Anders Ohlsens ektefelle var jo som ventet.(Fredrikke Marie Bredrup som inngikk ekteskap med lensmann Anders Olsen er jo døpt i Nedstrand i Ryfylke i 1809. Ref.innlegg 3)Men det er mange Mari/Marie/Maria (Norges vanligste kvinnenavn?) som eventuelt har tatt Ols. som etternavn i 1865 og som døpes i Hedrum i det aktuelle tidsrommet (1800 /-10år). Det blir jo en håpløs voldsom jobb å sjekke disse ut eller inn.(Skulle virkelig Anders Olsens ektefelle ved FT1865 komme fra Hedrum, - så er hun IKKE Fredrikke Marie Bredrup, men ektefelle nr.2)Jeg vil tippe at den greieste måten å komme til rette med denne gåten, er å gjøre et bygdebokoppslag (Jevnaker og/eller Norderhov/Heradsbygd), men det vil vel la vente på seg da ingen av oss har denne litteraturen for hånden nå.PS: Dersom Fredrikke Marie Bredrup døde før 1865, er vel Jevnakers kirkebøker minst like aktuelle som Norderhovs, særlig fram til 1858 da Andres sluttet som lensmann i Norderhov.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.