Gå til innhold
Arkivverket

Innholdsfortegnelse til bygdebøker i NT


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Er noen kjent med om det finnes innholdsfortegnelse "på nett" over bygdebøker ?

 

Akkurat nå er det Nord-Trøndelag (Stjørdal 15 bøker hvorav 3 er digitalisert) hvor jeg har mye slekt som jeg jobber med. Selv om det er gratis og greit å fjernlåne bygdebøker, virker det litt dumt å måtte bestille de øvrige 12 til mitt lokale bibliotek når jeg kanskje bare trenger en eller to. Jeg har selvsagt sjekket ut de som er digitalisert.

 

Jeg er også interessert i innholdsfortegnelser for Verdal (15/3), Inderøy (4/0), Mosvik (2/0), Skogn (16/0), Levanger (7/0), Frosta (15/0) og Sparbu (9/1). Første tall gjelder antall bygdebøker og andre tall hvor mange som er digitalisert iflg. Slekt1 og Herav digitalisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innholdsfortegnelse for Snåsa, Grong, Høylandet bygdebøker og for Gårder og plasser i Kvam- Stod og Egge herreder.

Men det hjelper ikke deg mye.Jeg har planer om å gjøre det samme for en del andre bygdebøker også, men er ikke kommet

så langt enda.

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innholdsfortegnelse for Snåsa, Grong, Høylandet bygdebøker og for Gårder og plasser i Kvam- Stod og Egge herreder.

Men det hjelper ikke deg mye.Jeg har planer om å gjøre det samme for en del andre bygdebøker også, men er ikke kommet

så langt enda.

Anne

 

Takk for det. Jeg har ganske mange personer på Stod så hvis du vil dele den oversikten med meg, ville det være veldig fint.

mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Når det gjelder bygdebøkene for Frosta, så er det siste bindet der bind 13 et bind med oversikt over gårdene der. Jeg har aldri hørt at det skal være mer enn 13 bygdebøker for Frosta(2 gamle fra ca 1970, bind 3 og 4 er Frostas historie, og resten er om gårdene). Jeg trodde jeg hadde kjøpt alle bøkene for Frosta, men jeg har kanskje ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange bygdebøker bygdebøker her hjemme, så mange at jeg laget en felles innholdsliste for å kunne finne rette bok og bind fort og effektivt. Pr i dag har jeg en ringperm med alfabetisk oversikt over + 7000 gårdsnavn. Oversikten gir meg gårdsnavn, navn på bygdebok, bygdebokens nummer og navn på fylke. De fleste bøkene gjelder Hordaland og Nord Trøndelag, men jeg har bøker for omtrent hele landet. Jeg har bøkene fra Skogn, Åsen, Meråker, Hegra mm (Frosta har jeg ikke kjøpt, kr 5.000 ble litt drøyt for serien!), også andre fra Trøndelag.

Hvis du kunne bruke denne oversikten min for å lette ditt søk, så kan jeg ta og sende deg en kopi pr e-mail.

 

 

Vennlig hilsen

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.