Gå til innhold
Arkivverket

[#67639] Tore Larsen Mysen, 1715-1783


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

I følge Aurskog og Blaker Bygdebok ble dragon Tore Larsen fra Mysen i 1745 gift med den rike enken Ragnhild Hansdatter på Hareton i Aurskog. Jeg lette selvfølgelig etter dåpsdato i Eidsberg kirkebok og fant en 'Thorer' med foreldrene Lars Taraldsen og Marte Eriksdatter på noe som ser ut som 'Hontvet'. Dåpsdato var 17.06.1714 i Eidsberg kirke. Har jeg funnet den riktige Tore Larsen? I bygdeboken er dødsdato oppgitt til 09.08.1783. Jeg har ikke funnet ham hverken i Aurskog eller Eidsberg kirkebøker, så han må vel ha blitt begravet et annet sted. Er det noen som vet hvor? Kan han ha giftet seg igjen? Hans kone Ragnhild døde i 1768 og hennes sønnesønn overtok gården og formuen. Tore fikk tydeligvis ingen ting.Jeg er takknemlig for alle opplysninger jeg kan få om Tore.Vennlig hilsenTom PremerKongsvinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Siterer litt fra Eidsberg gårdshist., b. 2, s. 376-77 under Sør-Mysen:' ... Den eldste sønnen, korpoal Tor Larsen, overtok Hotvet, og broren Torer Larsen drev Sø-Mysen: Torer var gift med Ragnhild Hansdtr., eneste datter på Hareton. ... ''... Allerede sommeren 1753 døde Torer på Hareton uten å etterlate seg barn. Det ble holdt minnelig skifte, og Ragnhild Hareton overlot Sø-Mysen og parten i Jaren til Tor Larsen, betalte avdødes søsken 200 rd. kontant og ... (Sk. 17.8.1753) ... 'Mer om denne slekt også under Hotvet i samme bind av Eidsberg gårdshist.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk Egil!Det virker som jeg fant den riktige Tore i Eidsberg kirkebok. Nå blir det en ny tur til Kongsvingers nye flotte bibliotek.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei Tom. Ditt spørsmål treffer midt i min tjukkeste slekt, Høie-Mysen slekta (Kristian Høie, Drøbak 1954. Jeg siterer fra s. 82-83: '1741 30/9. Sk. Lars Taraldsen Hotvedt g. m. Marthe Ericksdatter fra Søndre Mysen. Barn: 1. Thor Mysen. 2. Hans Hotvedt, 3.Thorer, 4. Anne gift med Anders Jensen Østre Haug, 5. Ingrid gift med Thor Høitorp og 6. Anne. - Jord: I søndre Mysen 1 skp. 1/2 lp. = 489-2-20, 1 1/4 lp. 5 bm. i Jaren = 16-2-16. Hver sønn fikk 2 1/2 lp. i Søndre Mysen, hver datter 1 1/4 lp. i samme gård og enken 11 1/4 lp. i Mysen og 1 1/4 5 bm. i Jaren. Netto 638-1-7. Hvis du er interessert i å følge Mysen slekta bakover, vil jeg anbefale at du låner inn denne boken, dssuten må du lese to artikler; 1) Atle Steinar Langekiehl: Slektene på Skog i Skiptvedt og Søgård i Øymark. Genealogen vol. 18, 37-53, 2004, og Sten Høyendahl: Hafslund-ætten i Skjeberg og en gren på Nord-Mysen i Eidsberg. Norsk Slektshistorisk Tidsskrift vol. 41,67-88, 2007. Hilsen, Fredrik. P.S. Slektene på Nord- og Sør-Mysen er innvevd i hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Fredrik!Takk for opplysningene. Torer (Aurskog og Blaker bygdebok kaller ham Tore, men siden han hadde en bror som het Tor, er det vel best å bruke Torer). Han er ikke i min tjukkeste slekt. Han var min anes søster Ragnhilds mann nr. 2. Hadde Ragnhild og Torer hatt barn, ville han ha vært mer interessant. Men, jeg vil jo gjerne ha opplysninger om opphav og det har jeg nå fått.Og hei igjen Egil!Etter ditt innlegg sjekket jeg bygdeboken igjen og der var det trykkfeil, 1783 isteden for 1753. Jeg fant med en gang begravelsesdatoen i kirkeboken.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Flott at dette emnet dukket opp! Da fikk jeg foreldrene til min ane Thor Larsen på plass. Og forklaring på eierforholdet familien hadde til gårdene Hotvedt og Mysen søndre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.