Gå til innhold
Arkivverket

[#67640] Bjugn, Melhus,Inderøy tidlig 1800


Gjest Torill Solvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Solvang

Jeg har en Ane Olsdatter, f. 15-10-1828 I Bjugn. Foreldrene var ikke gift, og de het Ole Andersen fra Melhus og Ellen Olsdatter Fladnæs fra Inderøy. Jeg skulle gjerne visst mer om foreldrene. Har noen vært borti disse? Hilsen Torill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dåpen nr 4 1829:LenkeI tillegg til det du oppgir, står det at faren er enkemann.Vet du noe mer om mora Ellen Olsdatter enn det som finnes ved dåpen?Det kunne sikkert være nyttig om du kunne gi mer informasjon om Anne Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Nei, det er foreldrene til Ane jeg gjerne vil vite mer om. Jeg vet Ane giftet seg i Bjugn 27-11-1856 med Johan Olsen Brandvig f.ca 1814 fra Åfjord.Jeg har barna deres. Det er Anes foreldre jeg ikke vet mer om enn det som står på dåpen. Vennlig hilsen Torill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ved vielsen er hennes navn Anne Martha Olsdatter. Alder: 26. Brudens fødested: Brandvig. Far: Ole Andersen Brandvig.Jeg tror denne Anne Martha døpt som nr 93 her er en bedre kandidat: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rannveig Gjernes Antonsen

Johan Olsen f 25.11.1814, døpti Nes kirke, dagens Bjugn, men tilhørte Ørland Prestegjeld på den tiden. Døpt 26.12.1814. Far var fra Tarva i Bjugn. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=219&uid=14955&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke Familien flyttet til Åfjord hvor han ble konfirmert i 1830, se nr 4. Lenke Ole Andersen Brandvig og Inger Nilsdatter hadde flere barn. Anders f 29.08 1814 Lenke Marta f5.10 1816 Lenke Niels Andreas 24.12 1822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gilde

Hei. Her er litt mere om Anne Marthas slekt. Hennes far Ole Andersen var født i 1883 og døpt 25.10.1783 i Bjugn kirke fra Sæter på Klakken i Bjugn. Hans foreldrene var Anders Olsen (1750 - 1786) og Marit Olsdtr (1741 -). Ole var i tjeneste på Karlestrand da han ble gift med Inger Olsdtr 5 sept 1813 i Bjugn kirke. Inger var datter av Nils Olsen Opager (1751 - 1828) og Mette Pederdtr Uthaug (1756- 1828). Nils Olsen Opager hadde kjøpt Brandvikgården m/ to plasser i 1799 av Anders Arnet Tøndel. Etter at Nils Opagers datter Inger ble gift, flyttet hun og mannen Ole Andersen til Brandvikgården og ble brukere av gården. Nils Olsen Opager bodde aldri på Brandvikgården. Ole og Inger fikk barna: Anders (1814-1890), bosatt Rabben, Nes. Martha (1816-1898),bosatt Rødsanden u/Brandvik,død på Nes. Margrete (1820-1899), bosatt på Fagerbakken, Bjugn. Nils Andreas (1822-1827) Anne Martha (1829 - 1916), bosatt på Brandvikgården. Anne Martha ble gift med Johan Olsen (f. 1814 på Tarva) og de kjøpte Brandvikgården i 1854. Historisk sett har Brandvikgården vært i slekta siden 1799. Rundt 1900 var det 11 husmannsplasser under gården. Det var hovedsakelig etterslekta på Brandvikgården som ble beboere på husmannsplassene. Anne Martha fikk 8 barn, 7 med Johan Olsen. Dette var litt av slekta i Brandvika. Mvh SG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rannveig Gjernes Antonsen

Ser at du Steinar har en datter Margrete f 1820 bosatt på Fagerbakken i Bjugn. Denne Margrete er nok ikke datter av Ole og Inger. Det er utgitt et hefte over Gåren Klakken i Bjugn av Birger Johansen og under gården Fagerbakken står det, sitat' Even var gift med Margrethe Olsdatter f 18.02.1821, d 23.02.1899 på Klakken. Margrethe var datter til Ole Christensen f. 1792 og Ingeborg Olsdatter f 1793 på plassen Vollan under gården Eide...'. Har sjekket kirkeboka og det stemmer. Ole og Inger hadde en datter Margrethe f 1.2.1820, se nr 8 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=22&uid=20926&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke Jeg tror hun døde i 1828, se nr 69. LenkeMarta med familie i 1865 LenkeAnders med familie i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gilde

Hei. Takk for nyttige og riktige opplysninger som du kommer med. Jeg lurer på om Ole Andersen Klakken hadde en bror med samme navn som ble født i 1781 og om han levde opp. Har to fødsler der Ole Andersen Klakken står som far.Berit født 11.12.1806, døpt 17.1.1807. Far Ole Andersen Klakken. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16160&idx_id=16160&uid=ny&idx_side=-189>Lenke Ole (uekte) født 20.6 og døpt 13.8.1809, foreldre Ole Andersen Klakken og Ingeborg Colbanusdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rannveig Gjernes Antonsen

Ja det var to Ole Andersen Klakken.De er sansynligvis oppkalt etter sine bestefedre som begge hette Ole. Her står hun som Andersdtr, men det må være feilskrift, finnes mange slike i de forskjellige databasene. I Boka jeg nevnte i innlegg 12. Så står det at det var hun som bodde på husmannsplassen Høgseth. Ser at hun er enke for andre gang, men vet ikke hvem hun ble gift med etter Oles død. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f18011621&gardpostnr=141&personpostnr=3077&merk=3077#ovre>LenkeDette er den delen av slekta jeg vet minst om så jeg vet ikke hvem at brødrene som er min ane. Etter de opplysninger jeg har så dør den ene Ole i 1809 25 år, så da må det være han som er født i 1783, da må min ane være født i 1781,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gilde

Fosenslekt.. Da er Olene oppklart og blodsbåndene greie. Når det gjelder Ingeborg så ble hun riktig gift 16.1.1813 med Simon Holch Kristensen født 1784 på Øvre Teksdal, Jøssund. Hans far Kristen Olsen f.1752, var fra Ugedal i Åfjord. Den siste lenka fikk jeg ikke til å virke. Steinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.