Gå til innhold
Arkivverket

[#67645] Hjelp til oppslag i bygdebok for Jondal (Ny og gamal tid) Berge, Hordaland


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til nevnte bok trenger jeg hjelp til et oppslag på gården Berge.LenkeSverke Olufsson hadde bl.a. en sønn Anders 1697-1776. Han ble gift med en Dordi Torbjørnsdtr.ca 1693-1763. Sier bygdeboken noe om hennes opphav? Hvor kom hun fra, og hvem var hennes foreldre?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Strandebarm II s. 322.Anders Sverkesson 1697-1776 g. 1730 enken Dordi Torbjørnsdtr. Steine 1693-1773, og de bodde de første 11 årene på Steine. Datter Anna f. 1736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for superrask respons Kjell-Arne. Er gården Steine omtalt i samme bind av bygdeboka, Strandebarm II, og står det i så fall noe om Dordi`s foreldre?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Står ikke om Steine eller hennes foreldre. Steine er vel trolig i Kvam, Vikøy. Kvam I og III skal omtale Steine, Kvam.Ifølge FS skal hun ha giftet seg i 1716 med Michel Knudsen.Sa da får noen sjekke hva Kvam I og III sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kjell-Arne.Da fant jeg det samme på FS. I følge det ble hun gift 17.06.1714 med Michel Knudsen og jeg finner 7 barn i perioden 1715-1727. Det kan jo da tyde på at Michel døda 1718/29 og at Dordi giftet seg på nytt ca. 1730 med Anders Sverkesson.Jeg får vel lage et nytt tema om gården Steine.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.