Gå til innhold
Arkivverket

[#67648] Noen som ønsker oppslag i Gjerdrum bygdebok?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

Hei!Kanskje kan du hjelpe meg. Else Jørgine Sparre ble født i Gjerdrum og fadderne var fra Sørum.Kildeinformasjon: Akershus fylke, Gjerdrum, Ministerialbok nr. 2 (1737-1797), Fødte og døpte 1770, side 74. Permanent sidelenke: LenkeEr Sørum den gården Else ble født på? Faren, Hans Jacob Sparre er lieutnant på dette tidspunktet.Faddere: Lars JacobS: Sørum, Jofri? Sørum, Ole Sørum, Anna Sørum, Karen HansD: DittoOm du kan se om gården har vært brukt til innkvartering eller om Sparrene omtales der var det fint.På forhånd takk!Mvh Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

GineI bind I under Nordgarn Rogstad bruk I: Våren 1771 bygslet soknepresten garden til løytnant Hans Jacob Sparre, bruker til 1778, da han flyttet til Sandum. Barn: Else Jørgine, f.1770, Theodor Christian Anton, f.1779, Jørgen, f.1783, Maren Sophia, f.1786, fem døde små. Enkemadam Sparre (mor til løytnanten?) døde i 1778, 75 år. Han var bruker på Nordre Sandum til 1783 og Søgarn Vang til 1787 da han blev forfremmet og flyttet. Det er det jeg finner om Sparre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg har endel aner fra Gjerdrum, og kanskje du kan hjelpe meg med å finne ut litt mer om opphavet til disse?- Gudbjørg Tormodsdtr. S. Rogstad (død 1685, gift med Jens Mikkelsen Rud).- Jørgen Amundsen Vang, død 1658 Søgarn (gift med Eline)- Nils Villumsen Torshov Søgarn (vet ikke om det er Gjerdrum, men det vet nok du)mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

AstridUnder Søgarn Rogstad står det bare Tormod, bruker seinest 1642-ca.65, var f. omkring 1590, lagrettesmann mange ganger. Barn: Halvor, f.ca.1631, bruker av Østre Sørum i Skedsmo, Lars, f.ca.1625, visstnok Boel, gm Eiven Kjærstad, Gudbjørg, gm Jens Rud, g 2.gang med Jon Rud, Ragnhild, gm Trond Gjerdrum, Marte, f.ca.1634, død 1694, gm Mats Larsen Averstad i Ullensaker.Under Vang står det også bare Amund, bruker seinest 1593-1612, overlot bygsla til sønnen Jørgen Amundsen, bruker 1612-1658, da han døde, gm Eline, døde 1670. Barn: Amund, Hans, ei datter gm Kristoffer Gislevoll i Ullensaker.Under Østre Torshov (Søgarn): Villum, bruker seinest 1593-1628. Han hadde 3 sønner: Gulbrand, Sjur og Nils. Nils Villumsen f.ca.1600, bruker til 1670, bygslet i 1637 en halvpart av broren Gulbrands del slik at bruk Ia ble på halve gården. Nils var skyss-skaffer i 1650-åra. Han eide 1668 halve Kykkelsrud i Nannestad. Barn: Truls, bruker av Nitteberg, Villum, bruker av Tveit, Boel, gm Hans Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Har noen små tillegg til det som står i bygdeboka ovenfor:Ang. Tormod Søgarn Rogstad: I Tormods segl står det initialene TA. Brukeren før Tormod på Søgarn Rogstad het Amund, og kan nok ha vært Tormods far. Navnet Amund går mye igjen videre i denne slekten.Ang. Jens Mikkelsen: Han var sønn av Mikkel og Gudbjørg på Nordgarn Heni.Ang. Eline (gift med Jørgen Amundsen Søgarn Vang): En par ting kan tyde på at Eline var datter av Torer Årstad i Gjerdrum. I en sak fra 1672 (tingbok nr. 2 for Nedre Romerike) omtales hun som Eline Toresdatter sammen med Marthe Toresdatter fra nabogården Torshov i Gjerdrum. Både Eline og Marte var involvert i diverse saker på tinget i Gjerdrum tilknyttet strid rundt eiendommer som var arvet fra Torer Årstad. Det er ikke sikkert, men det kan være grunn til å tro at Torer Årstad var deres far.Torer Årstad het for øvrig Dyvardsen. Han ser ut til å ha hatt tilknytning til gården Aaser i Askim, og hadde eiendommer i Høland, Enebakk, Askim og Vinger.Ang. Nils Villumsen Søgarn Torshov: Om Nils sin kone hevder Ivar Brandt i en artikkel i Romerike ættehistorielags årbok at hun må ha hett Eli. Så vidt jeg husker er denne antakelsen basert på navneoppkallinger i senere generasjoner.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Kjempeflott - tusen takk! Har nå for alvor begynt å saumfare kirkebøkene, som er forholdsvis lettleste (i motsetning til andre jeg har vært borti...). Prøver å finne vielsen til Erik Knutsen Åmot og Kari Olsdatter (fra Løken i Holter?) rundt 1694 -98 (da fant jeg datteren Dorthe i kirkeboka), men hittil uten hell. Ifølge FS skal de ha fått en datter i 1696, men.... Har også lett i Nannestad-bøkene. Har du noen peiling?mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

godt å vite, Ann-Mary. Jeg, og sikkert mange med meg, har sendt en 'feilmelding' til Digitalarkivet, så vi får bare håpe... (det kom fram 'feil på hovedløkka' når jeg sendte forrige innlegg)Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

godt å vite, Ann-Mary. Jeg, og sikkert mange med meg, har sendt en 'feilmelding' til Digitalarkivet, så vi får bare håpe... (det kom fram 'feil på hovedløkka' når jeg sendte forrige innlegg)Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

HeiJeg er på jakt etter opplysninger om Kåre Kjærstad f. 18 nov 1911. Han skal være gift minst 2 ganger og ha barn i begge ekteskap. Familien skalvisstnok komme fra Horka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

HeiJeg er på jakt etter opplysninger om Kåre Kjærstad f. 18 nov 1911. Han skal være gift minst 2 ganger og ha barn i begge ekteskap. Familien skalvisstnok komme fra Horka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

HeiJeg er på jakt etter opplysninger om Kåre Kjærstad f. 18 nov 1911. Han skal være gift minst 2 ganger og ha barn i begge ekteskap. Familien skalvisstnok komme fra Horka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg har fått denne henvisningen Se side 72 Gjerdrum II, bygdebok. og at han skal være født i Gjerdrum av Laurits Kjærstad (født på Horka. ? og død på Sørli, Gjerdrum og Mina Olstad (født på Olstadstua, død på Sørli, Gjerdrum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Da står det følgende under Sørli: Laurits Kjærstad fra Horka, f.22-3-1870. døde 20-1-1957, gm Mina Olstad fra Olstadstua, f.14-2-1874, døde 3-8-1947. Barn: Gunvor, f.1896, gm Gunnar Olsen, drosjeeier i Oslo, Aagot, f.1898, gm Kasper Frydenlund, Hans, f.1900, gm Ruth Næs fra Nesodden, i Oslo, Olaf, f.1902, lastebileier, gm Åse Brodahl, Martin, f.1904, byggmester, gm Gudrun Nordengen, Ragnvald, f.1907, gm Martha Rønningen, i Nannestad, Sigurd, f.1909, gm Else Bøhler fra Asmyr, Kåre f.1911, kjøpmann, gm Mary Nordengen, Alf, f.1914, kjøpmann, gm Inger Braathe, Rolf, f.1917, lastebileier, gm Elsa Eggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Takk skal du ha :-)Hva er forfatter, utgivelsesdato, ISBN etc for denne boken.?Stemte det side tallet jeg angav?Det er for å føre inn best mulig og korrekt kildeanvisning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Sidetallet stemmer. Sørli er en del av Nordgarn Kråkvål. Forfatter er Birger Kirkeby og de er utgitt av Gjerdrum kommune 1963.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

AstridDet er en vielse 16-9-1697 i Nannestad. Jeg kan se at han er fra Aamodt i Gjerdrum, men hva heter han? LenkeFra Vestigarn under Aamodt: Erik Knudsen, f.ca.1666,bruker 1698-1738, da han døde, gm Kari Olsdtr. fra Løken i Holter. Barn: Marte, g 1717 m stykjunker Johan Dorn, Dorte, f 1698, død før 1738, gm Lars Trondsen på Grani i Holter, Kari, f 1701, gm sersjant Jens Henrik Munch, Ola, f 1703, g 1728 m Mari Thoresdtr. fra S.Sørum, Jens, f 1705, g 1738 m Gunhild Pålsdtr. fra Løvstad, Marthe d.y., f 1707, g 1746 m reservedragon Kristoffer Henriksen, Hans, f 1711, g 1737 m Anne Toresdtr. fra Søgarn Sørum, Kari d.y., gm Ola Larsen Søgarn Rud, Anne, f 1716, g 1742 m Kristoffer Jørgensen fra Søgarn Vang, Gudbjørg, f 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og takk atter en gang - jeg har lett uten å finne, så nå ble jeg gla! Kan ikke skjønne annet enn at navnet må 'tydes' som Erik Knutsen Rytter (han var vel militær) fra Aamodt i Gjerdrum sogn, for bruden, Karen Olufsdatter fra Løken, må jo være den samme som Kari Olsdatter.....mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Vestre Åmot var blant 'ryttergardene' i Gjerdrum (i hvert fall ble det avholdt ryttergardbesiktelse der i 1681). Så det passer jo bra med at Erik var rytter.Så flott at Carsten fant vielsen!Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei. Jeg ser om jeg også får litt hjelp her. Jeg søker foreldre og etterkommere av: Amund Hansen f.1768 i Gjerdrum. Hans kone Mari Olsdatter f.1770 i Gjerdrum. Hun døde 1829 i Sandum Oppigarn - Gjerdrum. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jeg ser at det er litt problemer med siden her inne i kveld. Forsøker å løfte dette temaet opp. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Gunn-AnitaBind I, side 96 Nordgarn under Sandum: Amund Hansen, f ca. 1768, bruker her 1826-30, gm Mari Olsdtr., f ca. 1770, døde 1829. Barn:1. Ola, bruker av Sandumsdalen,2. Mari, gm Trond Larsen på Gystad i Ullensaker (seinere på Smedhaugen),3. Marte, f ca. 1810, gift 1830 med Gulbrand Amundsen fra Taugland i Ull., f ca. 1809, bruker 1830-33. Barn: Anne Marie f 1831, Karen, f 1834, Amund f 1838. Gulbrand bodde ei tid på en plass under gården, så på Løvstadeiet, men flyttet etterpå til Kråkfoss i Ull. Eiendommen solgte han til broren Ola, bruker 1833-38. 4. Gudbrand f ca. 1813, 5. Berte (Karen?) f 1817. Amund Hansen giftet seg 1831 med Mari Jensdtr., tjenestejente på Sandum, f ca. 1781.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.