Gå til innhold
Arkivverket

[#67649] Noen som ønsker oppslag i Ullensaker bygdebøker?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

Er det foreldrene du ønsker opplysninger om? Det står bare at han var f.1803, sogneprest til Rødøy. I geistlig stat og kalender 1885 står det at han var per.kap. til Værdalen i 1827 og 1829 sogneprest til Rødø, døde 1838.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Hei Carsten Flott tiltak som du gjør her, setter stor pris på hjelpen jeg får av deg.Jeg lurte på om du vile se etter hva som står om en mann som heter Jens Heyerdahl Hansen. Han var født 1882. Han var sønn lensmann Hans Hansen og kona Anna (trolig født Heyerdahl). Hans bodde i 1900 på garden Skovly.MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jens er ikke omtalt, men i bind I under lensmenn står følgende om Hans Hansen: Var født på Torshov i Enebakk 1839. Kand.jur. 1866. Var en tid fullmektig ved Øvre Romerikes fogedkontor. Amtsfullmektig i Akershus i flere år. Lensmann i Ull.1878. I førstningen han var lensmann, leide han en kortere tid hus på Langeland, inntil han tilflyttet sin egen nyopførte villa ved Jessheim.Lensmann Hansen innhadde lensmannsombudet i Ull. i 36 år. Som jurist blev han beskikket til aktor ved meddoms- og forhørsrettene i Nes og Eidsvoll sorenskriverier. Var også en tid konst. sorenskriver i Nes. Lensmann Hansen tok avskjed 1-5-1914, og døde 21-10 s.å. Begravelsen foregikk 27-10 under enestående stor deltagelse. Han var gift med Anna Heyerdahl, f. i Sørum 1861, døde i Ull. 1924.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Til (3)Takker så mye. Det var mulige opplysninger om Carl Wilhelm jeg var ute etter. Lurte på om forfatterne av bygdebøkene hadde noe jeg i min granskning ikke hadde funnet. Men det var det ikke.Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

I Kristiania i 1900-tellingen bor en Olav Engebretsen f i Ullensaker 1875, jernbanearbeider. Dette er alt jeg vet. Klarer du å finne ham, foreldre, annen info i bygdeboken?Takk fra Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

TrondVet du hvor denne Jens ble av? Finner han ikke igjen etter konf. i 1897.GreteJeg finner ingen Olav/Olaf/Ole Engebretsen i div. varianter, døpt eller konf. i Ull. i riktige tidsrom. Heller ikke i 1900 i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Grete: Jens var utdannet diplomingeniør fra Trondhjems Tekniske Læreanstalt. Han hadde også utdannelse fra teknisk institutt i Charlottenburg, og var sjefsingeniør hos Pelton Water Wheel Company i San Francisco før han ble president and administrerende director for Pacific Diesel Engine Company i Oakland, som han grunnla i 1915. Han bodde og arbeidet en tid i San Francisco hvor han var skipsreder. Ha var gift med Ragnhild Brænne fra Trondheim, og sammen hadde de fem barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Strandhaug

Hei. min bestemor Julie Elise Johansdatter (Johansen) født 1873 og hennes søster Anna Othilie født 1876(5) er oppvokst på Garder gård i Ullensaker, min bestemor er konfirmert i Hovin kirke. Ute etter litt historie om Garder gård, var det normalt at de hadde fosterbarn etc. Hvem eide gården på det tidspunktet, etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Anna Othilie Johansdatter, brukte sin far etternavn i 1900 Ellingsen.(Johan Ellingsen) Hun bor da på Gystad. Ønsker å få hvite 'alt' om henne og hennes familie.Ullensaker Gystad 1900 Karl Bredesen Arbeider ved teglværk 1862 Nes Romerike Anna Ellingsen Husmor 1876 Nes Romerike Lovise Bredesen Datter 1897Hilsen Trond S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

TrondGarder er omtalt i BB III over 22 sider og består av Søndre- Vestre og Østre Garder, så du bør låne bøkene på biblioteket.Ingen av de du nevner er omtalt i bøkene. Anne som bodde på Gystad i 1900 bor på gården til min avdøde kones oldeforeldre Halvor Olsen og Karoline Larsdtr. (Hun var første kvinne som ble innvalgt i Ull. herredsstyre). Halvor drev i flere år slakteriforr. på Jessheim.Har du funnet dåpen til jentene og vielsen til foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Hei. Har lite eller ingenting om Anna. Bortsett fra at hun er gravlagt på Vår Frelsers Gravelund i Oslo. Anna var så langt jeg vet gift flere ganger. Det har blitt meg fortalt at Anna og familien bodde på Dokka (?) Har du noen opplysninger om henne og hennes etterslekt er jeg intressert i dette. Anna som bodde på Gystad er den samme Anna som vokste opp på Garder Gård. Julie ble som jeg skrev komfirmert i Hovin kirke, men jeg har ikke funnet ut hvor Anna ble komfirmert. Hadde vært fint å få vite når de flyttet fra Garder og hvor de tok veien. Min epost adresse er trondstrandhaug@tele2.no Hilsen Trond S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Du svarte ikke på spørmålet mitt. Anna og Julie hadde også en bror Johan Olaf, men det vet du kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Hei Igjen. Har funnet dåpen til 'jentene' Anna født i Skogbygda, Nes på Romeriket. Julie i Oslo. Jeg vet om Johan Olaf, men hvor han ble av er jeg ikke kjent med. Muligens døde som barn. Mora til jentene, Olava Ottersdatter fra Sør Odal hadde et barn fra et tidligere forhold, Inga. Inga ble 'satt bort' på en gård nede i Sørum omtrent samtidig som Johan Olaf ble født. Kjenner du til hvor Johan 'tok veien' ? Hilsen Trond S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli Rebecka Larsen

Jeg har Anne Tomesdatter, fra Holt, Ullensaker, født ca. 1635 og død 1685. Faren hennes skulle være Tomes Tomesen. Anne Tomesdatter var gift med Nils Tostensen, 1631-1704, fra Nannestad. Jeg søker etter Anne Tomesdatters foreldre, søsken, barn og bestefoeldre. Hilsen Anneli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Bind II under Holt: Tomes Tomesen, sønnen på Ingjer, får som ganske ung mann, bygselbrev på hele Holt om lag 1649. Tomes var gift 2 ganger, men hans hustruers navn kjennes ikke. Ellers vet vi at Tomes hadde minst 5 barn, nemlig: Gutorm, som kom til Nannestad, Kristoffer (f.1662), først bruker på Holt, siden på Hovin, Anne, gm Nils Foss, Holter, en unavngitt datter, gm Oluf Stranger, samt en datter gm Hans Løken, og som etter alt og dømme het Dorte. Tomes døde 1700, ca.70 år gml.Kristoffer Tomesen, er bruker ca.1690-1709, først av halve bruket med sin far, og fra ca.1700 det hele. I ekteskap med Katrine Rasmusdtr., en datter av løitnant Rasmus Hansen (Dahl), Hovin, er funnet omtalt 7 barn, hvorav 3 døde små. De andre var: Hans, bodde i 1734 i nærheten av Skien. Tomes, døde ugift. Berte, gm Lars H.Låke. Johanne Marie, gm Peder Hovin. Kristoffer flytter fra Holt til Hovin i 1709.Under Ingjer: Tomes Jacobsen var sønn av Jakob Amundsen og NN, han ble gårdens bruker 1628. Han var gm Guri Hansdtr. Nafstad, og der kjennes i deres ekteskap 2 barn, Jakob, som kom til Stokker og Tomes, til Holt. Tomes døde allerede et par år efterat han hadde overtatt gården, hvorefter enken giftet seg med Halvor Halvorsen, som ifølge lensregnskapet overtok gården i 1630. De hadde 6 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli Rebecka Larsen

Tusen takk for raskt svar! Har du også navn på barna til Kristoffer Tomesen og Kathrine Rasmusdatter? Også navnene på barna til Guri Hansdatter Nafstad og Halvor Halvorsen? Hilsen Anneli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Barna til Kristoffer og Kathrine har du fått. Halvor og Guri hadde 6 barn: Hans, som var student og kom til Vilberg i Sørum (døde noe tidlig). Dorte, gm Oluf Brustad, Holter. Gjertrud, gm lensmann Hans Frogner. Anne, gm Oluf Løken, Holter. Kari, gm Jakob Måstad. Marte, gm Torsten Kyken. Halvor Ingjer var uten tvil i den tid bygdas rikeste bonde, hvilket bl.a. skiftet efter ham i 1863 utviser. Han var ved sin død omkr. 70 år. Guri døde såvidt sees før 1689.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Carsten, har du bøkene enda? Se debatt om 73523 Tom Waits.Vi trenger å vite om etterslekten til David Danielsen og Marte Kristoffersdatter. De hadde flere døtre. Den eldste, Anne Marie f 1851 ser ut for å være Tom Waits ene oldemor.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.