Gå til innhold
Arkivverket

[#67650] Komperud i Hof i Solør


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Jeg følger etterkommerne til Olea Pedersdatter Komperud (1810-1885) og Christian Eriksen (1806?-1870) i Hof. Av deres 10 barn er jeg kommet til de to siste, og jeg trenger litt hjelp til å komme videre med de.Olea Christiansdatter, født på Komperud i Hof 9/5-1846, ble døpt i Hof 31/5-1846 og konfirmert der 30/9-1860. Hvor var hun i 1865? Det nærmeste jeg kommer er en Olia Kristiansdatter som var tjenestepike på Skjelmerud i Grue, 20 år og født i Hof prestegjeld, men er det henne? Jeg skulle gjerne ha fulgt Olea videre.Caroline Christiansdatter, født på Komperud i Hof 8/5-1848, ble døpt i Hof 4/6-1848 og konfirmert der 25/10-1863. Hun bodde fortsatt hjemme på Komperud i 1865. Jeg har fulgt sporene til den Karoline Christiansen, 21 år fra Hof i Solør, som sammen med Anton Pedersen, 23 år og fra samme sted, emigrerte fra Oslo i 1869. Disse kan jeg følge videre som gifte i Pope County i Minnesota. Jeg trenger imidlertid en bekreftelse på at dette er ”riktig” Caroline. Det ble nemlig født en til med samme navn det året i Hof. Hun ble født 25/7 og døpt 27/8-1848. Foreldrene hennes var Christian Knudsen og Karen Eriksdatter, og det ser ut som bostedet er Andset (Åsnes?), men dette er jeg ikke sikker på. Jeg har ikke klart å følge henne videre. Men broren Knud bor i 1865 sammen med moren, som da er enke (77 år og født i Åsnes) på gården Karlstad i Åsnes. Jeg trenger å vite at det ikke er denne Caroline (eller en annen) som emigrerte i 1869 og giftet seg med Anton Pedersen. Anton bodde i 1865 på gården Aanmoen i Hof, og hans foreldre var Peder Olsen (1816-1897), gift 1839 med Anne Håkensdatter Nystua Hundbu (1815-1876). Dette iflg. Hof II s. 437.Jeg håper noen kan hjelpe meg med å få brikkene på plass her.Mvh Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Nina!Her ville jeg ha undersøkt hva som oppgis ved foreldrenes død enten i anmeldte dødsfall for lensmannen eller for sorenskriveren. Mange ganger kan man se arvinger oppgitt både med navn og bosted i disse kildene, og jeg har selv kommet på sporet av forsvunne amerikaslektninger på denne måten. man får dessuten vite om det ble holdt skifte eller ikke, og ble dette gjort, vil jo arvingene der være listet opp med enda flere detaljer.Lykke til!Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Heimdal

Hei Nina.Dette er ikke svar på ditt spørsmål heller et nytt spørsmål til deg. Olea og Christian som du driver med etterkommere til er de også foreldrene til Karen Christensdatter f 1840 d 1902 og gift i 1831 med Gunerius G Bækken f 1840 d 1932? Jeg har drevet litt med disse for Karen og Gunerius er tipp- tipp til min datter. Så det er spennende å høre om det er noen som vet noe bakover spes på Christian.Mvh Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hei tilbake til deg Marius!Jeg blir så ivrig i forbindelse med alle etterkommerne jeg finner av disse to over there.... MEN jeg ser fortsatt at jeg mangler 'the missing link'. Ingen av de stedene jeg finner Caroline nevnt (bl.a. i forskjellige slektsoversikter)er hennes fødselsdato eller foreldre nevnt. Så jeg får nok prøve å finne ut mer her hjemme nå! Takk igjen!Og så til deg, Sonja. Det stemmer at det er denne familien, og jeg har deg i slektsoversikten min!! Du skal gjerne få de opplysningene du måtte ønske. Kontakter du meg? ivar-k@online.noNina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.