Gå til innhold
Arkivverket

[#67659] Hvem var Anders Andersen (Opsal)-Mosby-Lykkedang (ca. 1766-1832)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Blant min kones aner finner jeg en Anders Andersen, som skal være f. ca. 1766, og som døde i 1832 i Kristiansand. Han giftet seg 30/5 1791 i Oddernes med Ingeborg Jensdtr. Midgaarden (Ytre Mosby), død 50 år gml. i 1819. Hun var datter til Jens Aslaksen Ytre Mosby og Maren Olsdtr.I 1809 kjøpte Anders Andersen (jf. Randesunds-boka) et bruk på Lykkedrang, som han senere makeskiftet med sønnen mot et hus i nr. 432 Dronningens gate i Kr.sand (etter at han var blitt enkemann).Ved vielsen i 1791 kalles han Anders Andersen Mosbye og er enkemann. Jeg har en sterk mistanke om at det er samme mann som inngår ekteskap 6/7 1789 i Oddernes med Ingeborg Andersdtr. Mosbye. Jeg vet ikke hvem hun var datter til, men hun ble begravet 9/5 1790, 24 år 'og nogle Maaneder' gammel. Ved denne vielsen kalles brudgommen Anders Andersen Opsal (en av forloverne er Jon Andersen Opsal - formodentlig en bror).Den nærmeste Opsal-gården jeg har funnet, ligger i Vigmostad. Kan Anders ha kommet derfra - eller er det noen som har andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anders Andersen, 'Gaardbruger paa Lykkedrang', døde 66 år gammel 11. januar 1832: Lenke Så da bodde han altså fremdeles i Randesund de siste årene han levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Verner Wennerberg

Hallo Oddbjørn Vi har også Opsal i Øvrebø, se på side 327 i Øvrebøboka, der finner du Jon og Anders Andersen. Boka finner du på biblioteket i Kristiansand. Hilsen Ole V. Wennerberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Kan dette være en kandidat til Anders? Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Øvrebø i Oddernes, Ministerialbok nr. A 1 (1743-1784), Kronologisk liste 1763, side 150-151. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her har jeg visst gått over den berømmelige bekken etter vann! Opsal i Øvrebø hadde jeg glemt. Takk skal dere ha, begge to. Jeg er nokså overbevist om at dette må være rett mann.Jeg så forresten nettopp at Oddernes-boka har med en opplysning om at Anders Andersens første kone, Ingeborg Andersdtr., var fra Strai - og at hun også hadde et tidligere ekteskap. Hun hadde giftet seg i 1783 med Jon Knutsen Strai, som døde 30 år gammel i 1787. De var bosatt på bruket 'Bakken' u/Øvre Mosby. Deretter opplyses det at Ingeborg Andersdtr. giftet seg på nytt med Anders Andersen Opsal i 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og da er det vel foreldrene som gifter seg her (se nederst, venstre side): Lenked. 18de Junii (1756) copuleret ung Karl og Soldat Anders Jonsen Eigeland med Pigen Ingebor Halvorsdatter Øvrebø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skulle også gjerne hatt hjelp til å finne opphavet til Anders Andersens svigermor. Kona, Ingeborg Jensdtr., ble født i 1770 som datter av Jens Aslachsen Ytre Mosby (1731- etter 1790) og Maren Olsdtr. Oddernesboka sier ingenting om hvem som var Maren Olsdatters foreldre, eller hvor hun kom fra - bare at hun døde 56 år gammel i 1790.Antakelig giftet Jens og Maren seg i begynnelsen av 1760-årene (eldstesønnen Ola f. 1763), men jeg finner ingen vielser i Oddernes KB for de aktuelle årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg beveger meg på tynn is nå, siden jeg ikke er noe kjent i dette området, men er du sikker på at Ola er eldste barn?Finner denne dåpen i 1755 Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Oddernes, Ministerialbok nr. A 2 (1719-1764), Fødte og døpte 1755, side 378-379. Permanent sidelenke: Lenke Gulou, foreldre Jens Aslachsen Mosby og Maren Olsdatter.Jeg finner ikke noe om vigde denne periodenmvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oddernesboka har muligens bare tatt med de av Jens Aslaksens og Maren Olsdatters barn som levde opp - og ikke nødvendigvis i aldersrekkefølge. Dette er antakelig hele barneflokken:1. Gulou (også kalt Gunluv) Aslachsdtr., døpt 9/10 1755; g.m. Ommund Ommundsen Frikstad (Randesundsboka hevder at han var fra Østerøya i Vestre Moland, og at han som enkemann flyttet til svogerens husholdning på Lykkedrang).2. Aslach Jensen, døpt 9/10 1757 (død ung?).3. Ingeborg Jensdtr., døpt 9/11 1760 (ant. død liten).4. Ola Jensen, døpt 9/10 1763, g.m. Ingeborg Jensdtr. Mosby (overtok halve farsgården).5. Jon Jensen, døpt 16/1 1767 (overtok den andre halvparten av farsgården, men ble kjøpt ut av broren Ola i 1795).6. Ingeborg Jensdtr., døpt 9/9 1770, g.m. Anders Andersen Opsal (senere bosatt på Lykkedrang i Randesund).7. Torjus Jensen, døpt 1/5 1774.---------Andre Olsen-/Olsdatter-faddere, uten at jeg har foreløpig har funnet noen link til Maren Olsdtr.: Torgius Olsen Mosby, Gunstein Olsen Strai, Anders Olsen Strai, Gunild Olsdtr. Strai, Ole Olsen Mosby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en test på om det er mulig å lage nytt innlegg. Jeg forsøkte nettopp å starte en ny tråd. Det var ikke mulig. Melding: 'Feil hovudløkka'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en test på om det er mulig å lage nytt innlegg. Jeg forsøkte nettopp å starte en ny tråd. Det var ikke mulig. Melding: 'Feil hovudløkka'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Systemet er på plass igjen, og jeg kan fortsette jakten på opphavet til Anders Andersens svigermor - Maren Olsdtr., som sannsynligvis var fra Mosby eller Strai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.