Gå til innhold
Arkivverket

[#67661] Lesehjelp; konfirmasjon i Bergen 1820


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Et forsøk:Konfirmanten:Anna Maria Rüber, er for nærværende hos Stadsmusikus Perschy, 20-19Foreldrene: Chirurg Gotlieb Christian Rüber og Anna Maria fød Raiblin, begge døde paa Vei fra Wyrtemberg til Amerika.Alder: Fød den 12 July døbt 15 July 1804 altsaa gammel 16 Aar 8 m(åneder) 17 D(ager)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Else, det stemmer med mine data.Tar du den nederst venstre side samme lenke også? Han kjenner jeg ikke, men det later til å være en emigrant.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

De mistet nok foreldrene ved samme anledning disse to, ja.Konfirmanten: Johannes Kalbs, han var for nærværende hos Lieske 11 Rode No. 41.Foreldrene: Viingartner Christopher Kalbs og Ombora Kalbs, begge døde paa Veien fra Wyrtemberg til Amerika, hjemmehørende i Eilingen i Wyrtemberg.Alder: Født den 28 November døbt d. 1. December 1805 i Erlingen i Würtemberg altsaa gammel 16 Aar 5 M. 1 D.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Johan Israel Hess, foreldrene Conrad Hess Wiingartner fra Scheait[?] i Kongeriget Würtemberg 4 Mile fra [....] og Christiane Hyr[?] født Strauss agte nu at reise til America.Vaccinert: Attest derfor udstædt af Regimentsfeldskiærer Schwindt den 24. Mars 1818.Legg merke til at konfirmant nr. 2 er vaksinert av den same.Eg trur at det står Riiber i fyrste lenka i (1), ikkje Rüber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk,ja vi tar de andre som kan ha kommet med de Zee Plog til Bergen i 1817 samtidig. Det som også er viktig er om vi kan lese ut av teksten om foreldrene var døde eller ikke.Johan Israel Hess, betyr det at han planlegger å reise videre til Ameerika. Kan vaksinasjonen ha vært knyttet til det? Det gikk to skip med emigranter fra de Zee Plog til Amerika høsten 1818.Takknemlig for all hjelp.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,jeg fortsetter å be om lesehjelp av konfirmasjonshandlinegr vedr ungdommer som kom til Bergen fra Wurtemberg i sept 1817;Jenter nr 1 og 2 venstre side her; Maria Catharina og Eva Margaretha Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8711&idx_id=8711&uid=ny&idx_side=-69>Lenke Permanent bildelenke: LenkeNr 2 og 4 gutter her; Georg David og Onthon Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje dette hjelper litt. De to jentene, fra ministerialboken i (8), men her også i klokkerboken Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8712&idx_id=8712&uid=ny&idx_side=-86>Lenke Permanent bildelenke: Lenkeog tilsvarende for den gutten; Georg David her Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

1. Maria Catharina Gökelerin[?], foreldrene [....]væver Conrad Gökelerin fra Schnait i Kongeriget Würtemberg 4 Mile fra Stutgard og Maria Catharina Gökelerin, agter at reise til America.Vaccineret. Vaccinationsattest af Regimentsfeldskiærer Schwindt den 24 Mars 1818.2. Eva Margaretha Lanz. Foreldrene Viingartner Daniel Lanz fra Schnait i Kongeriget Würtemberg 4 Mile fra Stutgard og Catharina født E[...], agter at reise til Amerika.Vaccineret. Attest derom udstædt af Regimentsfeltskjærer Schwindt den 24 Mars 1818. 2. Georg David Lanpple[?]. Foreldrene Jacob Lanpple Skomagermester og Juliana Sophia Barbara født Stufelin i Lancaster i Nordamerica.(Vaksinasjon same som ovanfor.)4. Onthon Wiese. Forældrene vides ikke, opdragen af Regimentsfeldskjærer Schwindt. f. 30. Aug. 1799, født paa Batavia.[Jakarta idag]har havt de naturlige Kopper.(Conrad Hess i (6) var nok også frå Schnait. Eg googla meg fram til Stuttgart og i aust fann eg Schnait!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, takk Gunnar,da betyr det vel at de to guttene ikke kan ha kommet til Bergen fra Wurtemberg i sept 1817...Her er en til fra MK, tror det er den siste der; Johannes Keller, nederst ve side Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8711&idx_id=8711&uid=ny&idx_side=-71>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Prestepennen har vore litt tjukk her slik at bokstavane flyt ihop:Johannes Keller, [Foreldre] Christopher Keller [....]gartner og Maria[?] [....] Keller[?] er begge døde paa Veien fra Würtemberg til America, hiemmehørende i Esslingen i Würtemberg, nu hos Kjøbmand Lieske[?].Fød den 28. Nov og døbt den 1. Dec. 1805 i Esslingen i WürtembergDoctor Wallager har bevidnet ham at være vaccineret[.] Attestens Datum d. 25. April 1821.(Dei to s'ane i Esslingen skulle vore skrivne med sz, den tyske dobbeltbokstaven, men eg veit ikkje korleis eg finn den..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der var du jo Gunnar,da tolker jeg dette slik at han var foreldreløs ved ankomst Bergen, men ønsket å dra videre til Amerika. Får se om jeg kan finne ut om han hadde noen søsken.Har du noen formening om 2. og 4. i (10)? De var vel trolig ikke fra de Zee Plog, eller...:-) Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det er ingenting her som tyder på at Johannes Keller skal vidare til Amerika. Om han så gjorde, fins han vel i skipslistene.Det var litt rart med Georg David Lanpple, at innførselen her indikerer at han er fødd i Nordamerika. At han reiser til Europa utan ifylgje med foreldra før han var konfirmert er vel lite truleg. Var faren hans, eller begge foreldra i Europa for å rekruttere emigrantar? Hadde dei vore i Würtemberg og var på veg tilbake med 'de Zee Ploeg' saman med folk dei hadde rekruttert? Her er det opplagt mange spørsmål ein kan stille seg.Det var litt rart med Onthon Wiese, òg, at ein ikkje visste noko om foreldra hans, fødselsdatoen og staden er jo kjent! Mest truleg er han sonen til ein tysk eller hollandsk handelsfamilie, det noverande Indonesia var jo hollandsk koloni på dei tider, og Batavia var handels- og skipsfartsby med forbindelse til Bergen. Men her er ingen indikasjon på samband med 'de Zee Ploeg'.I konfirmantlistene s. 238, ser vi Agnes Riber som nr. 1/1823 og Gottlæbe Riber som nr. 4/1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Onthon Wiese er grei, her er hans vielse i 1821 Lenke Han var her da trolig i en helt annen sammenheng. Men interessant hadde vært å finne ut hvorfor han kom til Bergen. Kompanichirurg. Han finnes kanskje hos Ovenstad, da.Finner så langt ingen Lanpple i listen vi har vedr Zee Plog, men skal lete litt til.Takk igjen Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det er noe med systemet som ikke fungerer her på DA i dag, men prøver å løfte denne opp enda en gang.Finner ikke Onthon hos Ovenstad, men han blir nok boende i Bergen, har flere barn til dåpen. Navnet ser ut for å være Onchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.