Gå til innhold
Arkivverket

[#67665] Hjelp!


Gjest Ann-Kristin A. Bjørnvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Kristin A. Bjørnvik

Han hette Ludvig(k) Larsen(son,ssen,sson). Min mormor var født i 1922, så han var vel født rundt 1900..? I følge mormor så hadde han i hvertfall 3 søsken; Oskar, Signe og Anna. Ludvig jobbet ved jernbanen i Møre og Romsdal da han traff min mormors mor. Reiste etterhvert til Stavangerområdet, giftet seg med lensmannsdatter, og fikk 5 barn; Astri, og 4 gutter. Har desverre ikke mer informasjon om han, men håper inderlig d er nok for at noen kan hjelpe meg? Med vennlig hilsen Ann-Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Kristin A. Bjørnvik

Sorry! Forandret tittelen, og da forsvant litt av beskrivelsen... :o/ Ludvig Larsen er faren til min mormor.. :o) Hilsen Ann-Kristin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei Ann-KristinHvor er din mormor født? Ved hennes dåp kan vi finne riktig fødselsår kanskje. Lettere å begynne å lete da.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

For sikkerhets skyld: Ble han først far til din mormor og giftet seg senere (med en annen enn din mormors mor), eller er Astrid din mormor?Uansett må du/vi nok finne din mormors dåp - eller kanskje enda 'bedre' hans vielse, for å finne noe om hans fødsel er jeg redd . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Kristin A. Bjørnvik

:o) Ja, det kunne kanskje være en ide.. :o) Hun var født i Grytten, Møre og Romsdal. Moren hennes hette Inga 'Slettaløkken,Lie' tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Kristin A. Bjørnvik

Ja, hun ble 'laget' utenfor ekteskap, og de fikk visstnok ikke gifte seg. Han reiste til 'Stavanger', og giftet seg der med en lensmannsdatter. Mormoren min hette Oddveig Johanne 'Teigen'- etter stefaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er noko gale her, kanskje min maskin. Iallfall viser lenkene frå Dis si gravregistrering noko nytt for kvar gong eg ser på lenkene eg har laga, forstår ikkje dette!Prøver igjen med lenke til gravregistreringa til mormora di: LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Nei, no gjev eg opp!! Den fyrste lenka eg la ut, var til gravstadregistreringa til Inga Teigen gravlagd i Rauma, no viser den til Dønna!Dei andre er heilt tomme, men plutseleg er dei ikkje det likevel(dei _var_ ikkje tomme, men er det av og til.Uff, for noko tull!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Kristin A. Bjørnvik

Tusen takk for at dere prøver å hjelpe.. :o) Har funnet oldemor(Inga Teigen) sin dåp i kirkeboken(Kors i Grytten), og foreldrene hennes. Men finner ikke mormor(Oddveig Teigen) sin fødsel/dåp..? Mormor giftet seg på dønna, og bodde her til hun døde for ca 2 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Sidan maskinen min, eller kva det no er, 'motarbeidar' meg, så legg eg ut det eg fann på ein annan måte: mormor: Oddveig Johanne Knudsen f.20.10.1922 d.30.09.2006 begr.Nordvik Dønnaoldemor: Inga Teigen f.1307.1902 d.08.03.1984 begr.Øverdal RaumaVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Kristin A. Bjørnvik

Ikke snakk om å skrive alt med en gang her, nei... :o) Sånn er det når man ikke kommer på alt som kan være viktig..! Mormor var gift Knudsen på Dønna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenDin mormor ble kanskje født utenfor hjemstedet til din oldemor, selv om hun vokste opp der. Det hendte vel en del ganger på den tiden når det var snakk om barn født utenfor ekteskap. Jeg har i hvertfall vært borte i det noen ganger med mine aner.Du kan prøve å ringe prestekontoret på Dønna å høre om fødested på din mormor. Det er nok oppgitt i kirkeboken for det året hun døde. Ellers så har du jo også din mormors konfirmasjon hvor fødested er oppgitt. Der må du kanskje undersøke om den kirkeboken er avlevert til arkivet. Selv om den er sperret tror jeg ikke du vil få problemer med å få disse opplysningene.Lykke til:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Fødestad er ikkje oppgjeve då Oddveig Johanne døydde, eg og trudde det, difor _måtte_ eg berre sjekka.Men f.stad var oppgjeve då ho gifta seg ein gong i 1940 åra, og det står Kors, Grytten.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenOg kirkeboken for Kors, Grytten fra 1922 og oppover er ikke mikrofilmet:( Da må det undersøkes på det prestekontoret om boken er avlevert da, og eventuelt om de kan kikke for deg på dåpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg har prøvt å resonnert litt.. Sidan Gudveig Johanne visste at Ludvik hadde iallfall tre søsken, og at namna på dei var Oskar, Signe, Anne, så tenkjer eg at då må han koma frå eit 'nabolag'.Her er iallfall match med to av namna Ludvik sjølvsagt: LenkeOg kanskje Signe kan bli forveksla med Inga? Berre spekulasjonar, sjølvsagt, men det er lov å prøva seg :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

HeiIkke så dumt dette Mariann:-) Så langt jeg kan se, har Sykkulven bygdebøker. Kanskje du skulle lage et nytt tema og spørre om et oppslag på gården Hole. Mulig det står noe om sjebnen til denne Ludvik som Mariann hensviser til.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Heisan :-) Vart ikkje mykje klokare av å ringja Grytten/Åndalsnes, fekk berre vita at han var f.1899!Så det er ikkje mykje å hjelpa seg med! Men det løyser seg nok, må berre ha litt tolmod :-))Så det kaaan jo vera at eit oppslag i bygdeboka for Sykkylven hadde svart seg, men han var f.1900....ikkje veit eg, men 1899 _kan_ vera feil.Ein ting til Ann-Kristin: har du nokon gong høyrt om når han døydde? Ludvik altså.Venleg helsing Mariann. PS:hadde løyve frå Ann-Kristin å ringja krk.kontoret :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Kristin A. Bjørnvik

Hei igjen! Synd det, men vi, eh, jeg mener jeg..., :o) har i hvertfall et(to):o) årstall å gå ut i fra. Aner ikke når han døde heller, nei! Du skal nå ha takk for forsøket i hvertfall.. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.