Gå til innhold
Arkivverket

[#67671] Hjelp til tyding av kirkebok i Trondheim


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Det dreier seg om Vår Frue i Trondheim - 11.6.1797 døpte. Siden er 209 og nummeret på barnet Ingeborg Maria er nr.44 Jeg klarer å tyde Thomas Hansen,arbeidsmand. Men så ser det ut som om det står noe som kan ligne på Baklandet, men ikke helt. Er det noen som klarer å lese det? På forhånd takk. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Kan prøve :-)Torsd. 22 juni egte barn Ingeborg Maria af Hr Schavland f. 11 juni. Thomas Hanssen Arbeidsmand bor i Bakerland gaardmand. Berte Olsdatter.Faddere: Borgemesterinde Karen Knudtsen,Mad Wogelsang,Hr Capit Anthon Friderich Muller,Hr Hans Wensell,Hr Martinus Pedersen.Så var det dette stedet Bakerland ? Du finner Bakland i Trondhjem og Bakkeland (Stjørdal) i 1801 tellingen. Tipper det er Bakklandet.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk skal du ha Terje! Ja de bor der i 1801, men det hadde jo ikke vært noe iveien for at de kunne ha bodd på Bakklandet i 97. Jeg skulle så indelig gjerne ha visst hvor han kom fra - han er ikke å finne i noen av kirkebøkene i Trondheim. Rent bortsett fra vielsen 19.7.1796 i Vår Frue. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kathe Tove Røed

Hei. Trekker fram denne igjen i forsøk på å finne opphavet til Thomas Hansen. I Digitalpensjonatet finner jeg under 'Borgerkompania i Trondheim 1710-1799' tre fyrer som har navn som passer. Nr. 94 Thomas Hansen, året er 1728 og henv.nr. er 176. Thomas Waterland Sergiant ,1745 og henvisn. 189. En til i 1745: nr. 88 Thomas Watterland med henv.nr. 285. Jeg har prøvd å klikke på henvisn.nummeret uten at jeg blir noe klokere av den grunn. Er det noen som kan svare meg på hva de nummerene står for - og om det er mulig å finne ut hvem disse folka er. På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei! Riktig nok at 'min' Thomas bor der ja, og det er opphavet hans jeg er ute efter.Det blir nok et halmstrå å drodle seg fram på samme navnet, men ett sted skal man jo begynne. Han skriver seg for Thomas Hanssen Vaterland, sønnen Sivert (Sigvard) skriver seg for Sivert Hansen Vaterland ved inngåelse av ekteskap i Drammen i 1825.Sønnen til Sivert heter også Thomas Hansen, dog uten Vaterland. Thomas Hansen i 1801-tellingen er født rundt 1754 så det hadde ikke vært unaturlig med en far som f.eks. var sergiant i 1745. Om det er naturlig at han har samme fornavn som sønnen er vel en annen sak, men men. Men hva med disse blå tallene til venstre - hva refererer de til? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lenke til det sted du spør om:LenkeDet blå tallet lengst til venstre referer bare til nummerrekkefølge. Det samme finner du i folketellinger og i andre databaser. Du klikker på nummeret når du skal legge lenke for å merke den personen du ønsker å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.