Gå til innhold
Arkivverket

[#67683] Andreas Wilhelm Wexels Øien


Gjest Anne Elise Ferner
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elise Ferner

Andreas ble født i Rendalen 16.juni 1855, sønn av lærer og kirkesanger Simon Andersen og Marit Jacobsdtr., han ble etterhvert lærer, virket i Elverum fra 1878. Han skal ha startet første Nordiske forening mot krig i 1882. I FT 1900 finnes han i Fossveien 5 i Oslo, logerende og redaktør. Han utga tidsskriftet Morgengryet, et anarkistisk organ som ble etablert i 1883. Noen som vet mer om ham ? Hvor ble han av, var han gift osv. osv ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Anne Elise,I folketellingen 1900 for Elverum fant jeg ei Signe Øien, født 1894 - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f00427&gardpostnr=1157&personpostnr=7559&merk=7559#ovre>Lenke. Moren het Lina Nilsdatter.Jeg søkte etter dåpen til Signe og fant henne døpt 11.11.1894 i Elverum, datter av ugift mann redaktør Andreas Øyen og tjenestepiken Lina Nilsdatter Løkken - Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 14 (1891-1909), Fødte og døpte 1894, side 35. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeI 1900 var Lina gift med Anders Vold og her er dåpen til datteren Olga - Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 14 (1891-1909), Fødte og døpte 1898, side 66. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Takk til Grethe og Carsten.Jeg tolker kirkeboken som at han er gift når datteren døpes. Og dessuten har jeg funnet at han stikker over til Amerika etter å ha besvangret Lina - han drar over 2. mars 1894.Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anne Elise Ferner

Er det noen som vet noe mer om denne mannen? Hvem var han gift med i Oslo, og hvor og når han døde f.eks???? Han dro jo over til Wisconsin 'på besøk' i 1907, men ble han værende der?Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

For meg ser det ut som han fikk datteren Signe med søster til Helene. I 1900 tellingen (5) er også Helene oppført som fraskilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Du fant den berømte nåla i høystakken, Carsten. Tusen takk ! Ja det ser ut til at Andreas avlet barn med sin svigerinne Lina - ikke rart at han stakk til Amerika kanskje! Men hvor fant du Helene igjen i 1900-tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.