Gå til innhold
Arkivverket

[#67689] Charlotte Amalie Orning, Aurskog


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Jeg er ikke den rette til å si hvem som var Bernt Ornings mor, men jeg fastslår at Thomle i sin artikkel 'Lidt om den norske slekt 'Grønvold' (Personalhistorisk Tidsskrift 1925 - se Wangensteens hjemmeside) skriver at det er Elisabeth Orning. Ovenstad gjorde et formidabelt arbeid med sin offisersoversikt, men jeg tror likevel man skal være forsiktig med å bruke ham som kilde når man beveger seg utenfor de omtalte militære CV'er. Her forkommer det feil, antageligvis fordi han baserte seg på literaturopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Arnfrid Mæland

Her er noen av Grønvoldene i sjømilitært manntall 1704;Far Morten Grønvold bodde Nedre Aaland, Stord og var Fændrik.sønn Bernt Mortens. var 23 år og tiener Kongen paa Kongsvinger.sønn Hogen Otte Mortens. var 18 år Tambure veder Montoons (Montagne?)sønn Friderik Mortens. var 14 år og hiemme sønn Willum Mortens. var 10 år og hiemme sønn Ludvic-Christian Mortens. var 1 1/4 år og hiemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For ordens skyld her er Blanceflors sønns vielse i Bergen i 1720 Lenkeog jeg mener det er han jeg har funnet død i 1731. Konen levde i mange år etter han.Så da skulle vel all usikkerhet mht hvilken av søstrene Berntsdatter Orning som var Charlotte Amalies farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Da kan man vel konkludere med at Charlotte Amalies far er sønn av Morten Haagensen Grønvold og Else Elisabeth Orning.(Og at Ovenstad har en aldri så liten feil)8.mai 1722 er en Bernt Orning far til barnet Mette Maria, som døpes i Nes (Akershus). Denne faren kan umulig være identisk med den Bernt Andreas som bærer sin sønn til dåpen i Korskirken i Bergen samme år, 5 mnd senere. (innlegg 29)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har fotografert de to stamtavlene i Grønvolds bok 'Slægts-Krøniker' (slektene Grønvold og Orning). Jeg har vel lov å dele med de som tilhører mine innerste sirkler, så du kan jo prøve og se hvordan jeg vurderer dette :-)post [at] arnsteins [dot] net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Iver, ja, for se også her:Ovenstad: 'Han skriver i mars 1703 at han da i 2 år har vært lærling ved artilleriet ved Kongsvinger.....'Sjømilitært manntall Stord;'Bernt Mortens. var 23 år og tiener Kongen paa Kongsvinger.'Dette må da være samme person. Bernt Mortensen Grønvold hadde døpenavnet Bernt Orning. Han har siden trolig brukt dette navnet som sitt slektsnavn, altså etter mor Else Elisabth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hva er dokumentasjonen til at Charlotte Amalie Ornings far var en Bernt Orning. Jeg ser det står Major Orning i KB, men kan det ha vært flere?Grunnen til at jeg spør er at Charlotte Amalie ikke er nevnt i dette dokumentet fra 1749 [url="http://www.vigerust.net/adel/adel1749_dorph.html>http://www.vigerust.net/adel/adel1749_dorph.htmlSe forøvrig også denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Du har så rett, så rett, Arnfrid, men i Nes (Akershus ), 2 år etter Charlottes dåp i Lier blir ei Orning-datter døpt (Ulrike Christina) Omtrent midt på høyre spalte, venstre side (Nes kirkebok 1719 – kronologisk liste Lenke ) Major Ornings datter. Det er da visserlig en leutn Grønwald som er fadder. Dette er da i det minste en sterk indikaksjon.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg ser det nå.Har også prøv å undersøke litt.Om vi antar at Ovenstad har rett med unntak av hvem som var hans foreldre, så skriver han at han var i Oberst Kruses Sønnenfj. Nasj. drag.reg. fra 2/1-1712. General Kruse er fadder i 1719. Grønvold skriver at han var med ved Ringerike i 1716. Ser man disse opplysningene i sammenheng kan det være korrekt. Også i Lier gardssoge er han nevnt, og der står det at han bodde der i 1716.Skal se om vi kan finne ut hvem Leutn Grønvold var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Han er trolig Adam Lewin Grønvold. Han er ikke sønn av Morten Grønvold på Stord. Han kom til Akershus fra Bergenhus i 1716, iflg Ovenstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har notert at ob.ltn. Orning døde/begr. 24/6 1729 i Nes AK, men jeg kan ikke finne det. Isteden fant jeg at ob.ltn.Ornings datter ble døpt Anne Lange 15/5 1729 (litt usikker på datoen der) og ob.ltn. Ornings frue ble intro. 10/7 1729 Lenke nederst til høyre på venstre side og fortsetter neste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Navnene på tre av Charlotte Amalie Orning og Hans Halvorsen Bergs barn gir en klar indikasjon på hvem som er Charlotte Amalies foreldre: Bernt Orning Hansen Berg, Peder Lange Hansen Berg og Anna Lange Hansdatter Berg. (Kilde: Aurskog og Blaker bygdebok 1, side 808)Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet ikke, men dette er vel kjent tidligere i denne eller en av de andre debattene:13.8.1720 døpes Bernt Orning i Nes.9.5.1722 døpes Mette Maria Orning i Nes.18.6.1723 døpes Hans Christian Orning i Nes.24.9.1724 døpes Sophia Orning i Nes.17.2.1728 døpes Jens Jacob Orning i Nes.15.5.1729 døpes Anna Lange Orning i Nes. (hun oppkalles da etter Major Bernt Ornings avdøde 1. hustru, Anna Lange, som ble gravlagt 13.4.1725 i Nes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det noen som har funnet de øvrige dåpshandlingene i Lier, jeg mener utenom Charlotte Amalie? Markvard Otto og Ida Sophie kan vel også være døpt der, vil jeg tro. Kan Ida Sophie være identisk med den Sophie som døpes i Nes i 1724?Har noen funnet vielsen til Bernt og Birgitte i 1727?Vet man hvilken krike i Christiania Bernt Orning ble gravlagt fra? Hvilken kirke var Slottskirken i 1727?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bernt Mortensen Orning og Anne Lange Pedersdatter sin datter Sophie, (dpt. 24.sep 1724 i Nes, - der jeg virkelig har problemer med teksten. (Nesten aller øverst i høyre spalte, venstre side Lenke ) kan gjerne være identisk med den Ide Sophie Orning som iflg. en FS-opplysning inngår ekteskap med Mogens Kinck i Enebak i 1744 – noe jeg ikke finner i kirkeboka. I denne FS-opplysningen stipuleres fødselsåret til 1723.Det Sparbueske regiment må vel være i området nær nåværende Steinkjær I N-Trøndelag.4 Orning-døtre i Lier:ELSE ELISABETH 09 DEC 1714. KAREN 03 FEB 1716. METTE 19 JUN 1713. CHARLOTTA AMALIA 27 SEP 1717.(Men hvor er det blitt av Marquard?)Ja, - Det ble en formidable mengde døtre på Orning-Lange-paret.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Iflg Ovenstad skal Markvard være f 1711. Han er da omtalt i 2. lenke i (34). Det var da jeg begynte å lure på dette. Bernt og Anna skal angivelig væe g i 1705. Da har de trolig fått flere barn før Else Elisbath, som forøvrig er oppkalt etter sin farmor på Stord, i 1714,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Til (44): Ida Sofie Orning er som du skriver døpt 24.09.1724 i Nes, og hvis du ser nøye etter er hennes navn skrevet Idde Sofia (hun varierte imidlertid navnebruken og skrev Ida, Idde, Ide, Sofie og Sofia). Hun ble som jeg skrev i (8) viet i Christiania etter kongelig bevilling til 'at vies hiemme i Huuset af uvedkommende prest' datert 24.07.1744. Giftemålet er imidlertid ført i Enebakk kirkebok (Lenke).Mvh Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, her går det framover.Det ser visst ut til at vi finner nesten alle de 11 barna som Eivind Kinck (Orning-ætling?) har opplysninger om (innlegg 8). Vi har 4 barn som er døpt i Lier. 5 barn som er døpt i Nes. Marquard har vi ikke funnet, (Men han er kanskje døpt i Trøndelag, eller for den saks skyld i Helsingør, der faren skal ha vært i 1711). Da er vi kommet opp i 10. I tillegg har vi de to barna som ble født i hans annet ekteskap, og som begge er døpt i Nes.Men det er da pussig at det i dette barnrike ekteskapet skulle starte opp med gå hele 6 år uten fødsler. (Orning-Lange-ekteskapet ble innstiftet iflg. en FS-kilde 14.mai 1705 på Nes, men eksaktheten i dette det tviler jeg på – særlig dette med NES.)Som en liten kuriositet tar jeg med denne fra den digitaliserte kirkeboka for Eiker. Denne BERNT ORNING (den aller-aller yngste), som holder til på Grønvold er Lenke sønn av Haagen Otto Grønvold og Abigael Johansdatter Dop.- Samme generasjon som Orning-Lange-barna. (Hvor også en het Bernt dpt.1720 i Nes.)Bernt Orning må ha vært et populært navn, og bevisstheten om den fordums admiralen, må ha ligget som en påminnelse over slekta i årtider.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ellers kan jeg opplyse at der er en mye digitalisert litteratur om denne slekten. Noe har begrenset tilgang, andre kilder er frigitt. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.