Gå til innhold
Arkivverket

[#67689] Charlotte Amalie Orning, Aurskog


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Jeg ser at jeg har hatt fingertrøbbel når jeg skrev 11 barn - mine (udokumenterte) opplysninger sier 10, og hvis det er riktig har vi funnet alle. Kilden for hans giftermål med Anna Pedersdatter Lange er Thomle i artikkelen omtalt i (26), hvor datoen 14.03.1705 er angitt, men med Fredriksborgs Slotskirke som mulig vielsested (Anna Lange var født i Danmark av danske foreldre). På Arkivalia ser det imidlertid ut til at disse kirkebøkene først begynner i 1733. Jeg vet ikke hvor Thomle har sine opplysninger fra - muligens skiftet etter Bernt Orning, men dette er noe jeg så langt ikke har begynt å se etter.Jeg synes også det høres rart ut at de var gift 6 år uten barn, og så triller de plutselig ut som erter av en sekk etter 1711. Det kan bety at vielsesdatoen er feil, det kan bety at det er flere barn vi ikke kjenner, eller det kan bety at han rett og slett ikke bodde sammen med sin kone de første årene av ekteskapet. Ovenstad skriver at han i 1703 hadde planer om utenlandstjeneste, at han gikk i ungarsk tjeneste våren 1706, og først vendte tilbake til Danmark høsten 1709.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Arnfrid Mæland

vi kan jo prøve å finne kildene for hvor Bernt Orning f ca 1680, var til enhver tid:1701, 20 år: Akershus regiment. (FT 1701 for S. Bergenhus)1703: Uttaler selv at han har vært 2 år ved artilleriet ved Kongsvinger. (Kilde: Ovenstad) 1704, 23 år: Tjener Kongen ved Kongsvinger. (Sjømilitært manntal for Stord)1705, 14.3.: Vielse med Anna Lange ved Fredriksborgs Slotskirke. UDOKUMENTERT. (kilde: Thomle)1706, 22.4.: Ungarn (Kilde: Ovenstad)1707, 29.7. - 1708, 6.4.: Samme sted, Ungarn, samme kilde.1709, høst: Til danmark (kilde: Ovenstad) 1710, 24.3.: ble kaptein. (kilde: Skifter fra Videnskapsakademiet) Ovenstad sier 24.5.1710 og Følckersams Drag.1711, 22.8.: sjef for Guldalseke komp. av Nordenfjeldske Drag.korps (kilde: Skifter fra Videnskapsakademiet) Ovenstad sier samme dato Sparbuske komp. av ob. Halckes Nordenfjeldske drag.korps.1712, 2.1.: Sjef for Vesterlenske komp. af Kruses nat. Drag.Reg. (kilde: Skifter fra Videnskapsakademiet) Ovenstad sier det samme.1714-1717: Lier KB. 1716, 3.7.: Major. 1717-1725: Nes KB.1717, 24.12.: Fikk Ø Romerikes komp. (Kilde: Ovenstad)1718, 15.8.: Virk. maj. (Ovenstad)1725, 16.7.: Ob.l. ved samme regiment (Ovenstad)1729, 24.6.: Dør. HVOR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Bernt Orning dør formodentlig i Christiania. Dette sier Thomle, og jeg har funnet referanse til et proklama i panteregisteret for Christiania (Lenke) datert 16.04.1730 som må referere seg til hans skifte. Jeg finner imidlertid ikke noe om dette i pantebok nr. 5 A for Christiania (og ikke skjønner jeg hvorfor et proklama skulle stå der heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Til 54, det er egne militære skifteprotokoller. Det er mulig skiftet ble holdt militært og at det var behov for å fortelle om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Ober Hof-Rættes Procurator Marqvard Otto Orning, een Søn af afg. Oberste-lieutenant Bernt Orning, beretter at være af ældgammel Norsk Adel og at have sit Stamme-navn af een adelig Sædegaard i Bergenhuus Lehn Ornings-Gaard kaldet. Og skal denne Familie paa Fædernes Siide have haft sit første Udspring fra Schotland og siden udspreed sig til Rosencrantzerne, Huidtfelterne, Vhrnerne, Bielkerne, Winderne, Julerne og Billerne. Bemelte Procurator Orning er ellers een fattig Mand, der intet andet til Subsistence for sig og sine haver, end hvis hand ved de faae ham anfortroede Sager som Procurator kand fortiene.' (Vigerust.net) Prokurator Marquard Otto Orning:'Om der paa min sl. Moders Side var adelig Familie er mig ubekjendt, men hun var paa fædrene Side af de danske Langer, Generalmajor Fursman, Konferentsraad og Præsident Braem i Kjøbenhavn, de Windinger, Sechmanske og Bartholinerne, ligesom de skal have strækket sig til Plesserne; og paa mødrene Side af de Meinarter.' (Personalhistorisk Tidsskrift 1890 s 120, Harbou )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det ville vært en knallgod eksamensoppgave i genealogi grunnfag å etterprøve Procurator Marqvard Otto Orning sin komprimerte fremstilling av sine aner.(Du er jamen flink til å finne artige greier, Arnfrid!)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hans bror, Hans Christian, var forresten kunstner, tror han var bosatt i Kbh. Leste en masse om han et eller annet sted. Skal jeg prøve å finne det igjen?Stikkord: Digitale bøker. :-)Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt fra samme kilde om Orning (Personalhistorisk Tidsskrift 1890 ved Harbou), men da Blanceflors familie i Strandebarm og siden Jondal: Fogden Heiberg i Sunnhordland sender inn et brev til Kanselliet han fikk fra Laurits Galtung i 1746: '...indsendt Skrivelse fra Lars Galtung til Thorsnæs, hvis Fader, Lieutenant Johan Galtung, 'udi hans Svaghed, og da han ingen Udflugt fandt ægtede Margrethe Leganger, en Præstedatter, som var min Moder'. Lars Galtungs 2 Sønner vare 1746 endnu ugifte og henholdsvis 20 og 18 Aar gamle. Hertil gjør Fogeden følgende Tilføielse.Siden den Tid er med den Familie sket saadan Forandring, at bemeldte Lars Johansen Galtungs Hustru, Blanzeflor Cathrine Orning ved Døden er afgaaen, men han selv endnu lever og har solgt sin Gaard Torsnæs til sine 2de Sønner Johan Daniel og Hans Christopher Galtung, opholdende sig hos den Første, som er gift med en Bondedatter og haver 3de smaa umyndige Børn. Den anden Søn, som og var gift med en Bondedatter, er dette Aar ved Døden afgaaet, og haver ligeledes efterladt 3de smaa umyndige Børn. — Endvidere haver bemeldte Lars Johansen Galtung en Søster, som endnu lever i Ægteskab med den som Capitain dimitterede men nu characteriserede Oberstlieutenant Frantz Butler, en Mand henved 86 Aar gammel; skal være født af høi Familie i Skotland, men som han i sine spæde Aar udi en Revolte med England kom derfra til ganske Fremmede, saa veed han hverken, hvem hans Fader eller Moder har været. Han har været 3de Gange gift, har med denne hans Frue 4 voxne Sønner og 3 Døttre. — Endelig haver bemeldte Lars Galtung en Broder ved Navn Vincentz Johansen Galtung, som haver ægtet en gemen Bondedatter og er nu en meget fattig Husmand paa Gaarden Store Gierevig i Fjeldbergs Præstegjæld.Om sin Hustrus Slægt oplyser Lars Galtung 1746 følgende: „Admiral Erik Ottesen Orning havde 3de Sønner, deriblandt Berent Orning, Skibshøvedsmand, som var min Hustrus Mor- fader; de andre 2de Sønner døde uden Arvinger. Bemeldte Berent Orning avlede med Fru Zidzelle Juul 2de Sønner og 2de Døttre, deriblandt min Svigermoder Blanzeflor Cathrine Orning, som endnu lever hos mig paa Torsnæs Gaard og er 87 Aar gammel. Hun kom i Ægteskab med Daniel Andersen (en Raad- mands Søn fra Aalborg, Sekondlieutenant ved Oberst Heins Bergenhusiske Regimente og Major Pheils Compagni) som var min Hustrus, den yngre Blanzeflor Cathrine Ornings Fader. — Bemeldte Berent Ornings Broder Christen Oming, var Lensherre paa Vardøhus ; han havde til Ægte velbyrdige Frue Ingeborg Cathrine Rosenkrantz. Døde uden Livsarvinger.Af de Anevaabner, Lars Galtung beskriver, nævnes, at hans Farmoder Barbra Maria Graaboes „Vaaben paa fædrene og mødrene Side er 17 Tavler i blaat Skildt, 1 Løve, som er op- rakt med Krone paa, 2de hvide Roser**.**Men hvad betyde Roserne?' (Sitat slutt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

For å dra denne tråden litt tilbake til utgangspunktet som var Amalie Charlotte Orning og hennes bakgrunn, så kom jeg plutselig på noe som jeg burde ha tenkt på tidligere:Hun blir viet i Aurskog, noe som skulle tyde på at hun hadde sitt hjem der før hun ble gift. Hennes onkel (bror av moren Anna Pedersdatter Lange) Ole Pedersen Lange f. 1701 i Fredriksborg i Danmark, d. 1766 i Sørum, misjonær under Hans Egede på Grønland 1728-31, var sogneprest i Aurskog fra 1731-1750. I Riksarkivet bok 'Norge i 1743', Bind I, som inneholder opplsyninger om Norge basert på spørsmål fra det Danske Kanselli til det norske embetsverk, har Ole Lange skrevet besvarelsen for Aurskog prestegjeld, og på s. 375 referer han til sin svoger oberstløytnant Bernt Orning.Det er vel ingen urimelig teori, at Ole Lange tok seg av sin niese Charlotte Amalie som pleiedatter etter at han kom tilbake fra Grønland i 1731 for å avlaste Bernt Ornings enke Birgitte Heidemarch som satt alene igjen med en stor barneflokk av mindreårige stebarn og to egenfødte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Blanceflor Orning og Daniel Andersen Foget (Vogt) i Strandebarm hadde sønnen Christian Daniel, f 1699 død før 1748, iflg Stranebarm II. Han brukte, slik alle hans søsken også gjorde, Orning-navnet. Kanskje det kan være hans sønn.Har med tiden tenkt å prøve å kartlegge etterslekten til Bernt Orning og Sissel Juel, da jeg ser at det ligger mye rart ute på nettet og i gamle slektsbøker og hos Ovenstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Til 59: Ovenstad har også en Hans Christian Orning, Sek. ltn. ved 2. Smål. nasj. inf. regt.s Gjerpenske komp. 2/8-1743. Forflyttet til Rømelings gev. inf. regt. 1/3-1745. Pr. ltn. samme reg. 19/2-1749. Hans ettermann ansatt 17/12-1749.Mette døpt 19/6-1713 i Lier = Mette HelvigKaren døpt 3/2-1716 i Lier = Karen torm(??? Klarer noen å lese dette ordet?)Marquard Otto begravet 21/4-1756, Domkirken, Vaterlands kirkegård, 40 år gammel, altså født ca. 1716.Ellers er det jo veldig merkelig at det ikke står i kirkeboken at Birgitte Sophie var enke den 10/7-1729 ved hennes introduksjon etter datteren Anne Langes fødsel, dersom Bernt døde allerede 24/6-1729.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Anita,Ja, da jeg nå skulle prøve å finne igjen det jeg leste om kunstneren Hans Chr Orning, kunne jeg selvsagt ikke finne det igjen. Nei man må bokmerke alt!Dette fant jeg imidlertid, og det var minityrmaler han var nevnt som i den andre boken jeg fant også:'Orning. Hans Christian von Orning var Sen af Oberstlieutenant Bernt von Orning og født i Norge 1722, hans Moder var født Lange. Han synes at være den »Hr. Lieutenant Orning«, der nævnes hos Dauw (1755) blandt de ..jetzt lebenden” MINIATURMALERE „unter den Danen'. Han blev Cadet 1734, Secondlieutenant i det andet smaalenske Nationalregiment 1743, fornyttedes derfra til det sjællandske Nationalregiment, blev Premierlieutenant 1749 og Capitain 1762. Mere vides ikke om hans Livsskjæbne **. (Weinw. S. 165. Do. Les. Dau-w, Wohlunterr: Schildrer &c. 2. Udg. S. 318. Medd. fra Krigsmin. Aroh. Gehejmearch., Stamt. og JVIøllerske Re­gistre. Lengniok [Pam. Furaman]. Adresseavis 1760, Nr. 28; 1771, Nr. 23.)** En ældre Broder af ham, Peter Martinus von Orning, var dog ogsaa Lieutenant paa denne Tid; han blev nemlig først Capitain 1756. Han var gift med Anna Margrete Sone født Fursmann, og døde i Rendsborg som „capitaine reforme', d. v. s. å la suite, i 1760.'(Kilde Verdens Kultur/Dansk kunstnerleksikon) Lenke til Mettes dåp i Lier i 1713 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8435&idx_id=8435&uid=ny&idx_side=-108>Lenke Permanent bildelenke: Lenkeog til Karen i 1716 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.