Gå til innhold
Arkivverket

[#67693] Dombok for Bergen 1812


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg har litt vanskelig til å forstå følgende rettssaken:LenkeUnder Tema står det: Straff - frastiaalet Bonden Ole Knudsen Windaas en Amber - Smør - ved et Pigebarn navnlig Ædel Lauretta Willemsen lod sælge - Fremgangsmaade unægteligJeg oppfatter det slik at saksøkte Birthe Elisabeth Olsdatter og Anna Lovisa Willemsen har stjålet amber (Hva er det, kanskje rav = Bernstein?) og smør (Butter) fra bonden Ole Knudsen Windaas mens pikebarnet Ædel Lauretta Willemsen skulle selge det for ham.Fremgangsmåte unektelig - det betyr vel at hendelsen er bevist?Noen som kan bekrefte eller avkrefte om jeg har rett? Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Temafeltet i denne databasen ser ut til å mangle en del av den opprinnelige informasjonen. Den foregående posten i denne databasen har følgende innhold i temafeltet: 'Pengekrav - et af Indstevnte til Kiøbmand C. Berle udstædt og af denne til Citanten transporteret Revers - som igien af Citanten var transporteret til en Mand i'.Jeg antar altså at det opprinnelig sto mer i temafeltet enn det som nå er tilgjengelig på digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for ditt innlegg.Dersom man bruker lenken til venstre for temafeltet til side 266a, finner man frem til den originale teksten. Svært vanskelig å lese, men man kan i hvert fall se at ordene i temafeltet er hentet fra den originale teksten.Det er snakk om en Amber smør. Nå kan jeg heller forestille meg at 'amber' er evtl. en gammel måleenhet.Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.