Gå til innhold
Arkivverket

[#67699] Lotte Maria Taletta Ådnesdtr


Gjest Tørres Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Tørres Sande

Vedkommende er født ca 1844 og gift med skipper Rasmus Olsen Malde. Jeg er på jakt etter hvem som er foreldrene hennes. Selv tror jeg det er Aadne Rasmussen, født 1802 i Madla Stavanger, bosatt i Eiganes i Stavanger. Kan noen bekrefte dette ? Hvis det er rett så søker jeg hvem foreldrene til kona til Aadne er og kommer fra. Hun heter Elen Rasmusdtr og skal være født i Hjelmeland ca 1807. Men finner henne ikke Har søkt i digitalarkivet og bygdebøker for Madla og Hjelmeland På forhånd takk T Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tørres Sande

Takk for god assistanse. Først er retting av mitt første innlegg: Kona til Aaadne heter Elen Nilsdtr (Nielsdtr). Men den Elen dere har funnet i Hjelmeland er i Bygdebok 3 (Fister) født 1807.(dtr til Nils Sveinson) og gift til Sande i Hjelmeland bok 2 side 389 med Johannes Jakobsen i 1832. Så dette må altså dessverre være feil Elen. Håper fortsatt noen greier å løse gåta. Jeg tror kansje folketellingen i 1865 kan være feil mht fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Er Ådne og Elen kanskje begge sitt 2 ekteskap?Angående denne pleiesønnen,Thomas,på tellingen.Pleiesønnen Thomas er 14 år ved tellingen 1865 Fant dåpen til en som het Thomas Gabriel. Han ble døpt 8 feb 1852. Foreldrene kalles Tosten Rasmussen og Elen Gurine. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1669&idx_id=1669&uid=ny&idx_side=-251>LenkeEr denne Gurine(døpt 27 feb 1842)en søster av Thomas? Faren kalles Tosten Rasmussen og mora kalles Elen Gurine Rasmussen (nr 72) LenkeKan Tosten Rasmussen være en bror av Ådne?Ådne Rasmussen's sønn,Ådne Rasmus,ble døpt 21 feb 1847. Her kalles mora Marthe Tolette ...: Lenke Mulige søsken?Gretha,15 mars 1829: LenkeKirkeboken: Gretha Maria(nr 80): LenkeInger,31 mars 1833: Lenke is4friendly=Kirkeboken(nr 82) Lenke Regine Thomine,4 jan 1835: LenkeKirkeboken(nr 39) Lenke Inger,11 feb 1838: LenkeKirkeboken(nr 54)Inger Chrestine: Lenke Rasmus,10 feb 1841: LenkeKirkeboken(nr 14)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tørres Sande

Jeg er imponert over engasjementet. Selv vil jeg oppsumere slik: Lotte Ådnesdtr er dtr av Ådne Rasmussen, født Madla og Elen Nilsdtr (Nielsdtr) fra Hjelmeland ???. Det betyr at Lotte Ådnesdtr og hennes ektefelle Rasmus Olsen Malde er søskenbarn. Til innlegget fra Anne-Mari Eggum vil jeg si at ekteskapet mellom Ådne og Elen er trolig begges 1.ekteskap. Den Elen som andre har funnet i Hjelmeland kan ikke være den jeg søker, jfr tidligere svar. Når det gjelder søsken til Aadne Rasmussen så er disse å finne i g og æ for Madla side 144. Aadne har her ingen bror med navn Tosten. Aadne er den eneste gutten i en søskenflokk på 9. Aadnes foreldre må være Rasmus Olsen og 2. kona Guri Ådnesdtr fra Åsland i Time, jfr bok 4 i de nye gard og æ for Time, side 536 nr 11.10Men jeg strever fortsatt med å finne ektefellen til Aadne Rasmussen- nemlig Elen Nilsdtr (evt Nielsdtr) som i digitalarkivet står skal komme fra HjelmelandJeg vil takke alle som har deltatt i debatten og brukt mye tid. Selvsagt håper jeg noen skal kunne finne hvor denne Elen kommer fra og hvem hun er av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tørres Sande

Jeg er imponert over engasjementet. Selv vil jeg oppsumere slik: Lotte Ådnesdtr er dtr av Ådne Rasmussen, født Madla og Elen Nilsdtr (Nielsdtr) fra Hjelmeland ???. Det betyr at Lotte Ådnesdtr og hennes ektefelle Rasmus Olsen Malde er søskenbarn. Til innlegget fra Anne-Mari Eggum vil jeg si at ekteskapet mellom Ådne og Elen er trolig begges 1.ekteskap. Den Elen som andre har funnet i Hjelmeland kan ikke være den jeg søker, jfr tidligere svar. Når det gjelder søsken til Aadne Rasmussen så er disse å finne i g og æ for Madla side 144. Aadne har her ingen bror med navn Tosten. Aadne er den eneste gutten i en søskenflokk på 9. Aadnes foreldre må være Rasmus Olsen og 2. kona Guri Ådnesdtr fra Åsland i Time, jfr bok 4 i de nye gard og æ for Time, side 536 nr 11.10Men jeg strever fortsatt med å finne ektefellen til Aadne Rasmussen- nemlig Elen Nilsdtr (evt Nielsdtr) som i digitalarkivet står skal komme fra HjelmelandJeg vil takke alle som har deltatt i debatten og brukt mye tid. Selvsagt håper jeg noen skal kunne finne hvor denne Elen kommer fra og hvem hun er av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Tørres!Kan du se på dåpen til Lotte Marie Thalette?(innlegg 9) Mora står som Marthe Talethe Tollefsdatter, IKKE Elen Nilsdatter. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ifølge dåpen til Lotte Marie Thalette (som ble gift med Rasmus Olsen 20 april 1865)var foreldrene Aadne Rasmussen og Marthe Thalette Tollefsdatter( innlegg 9)Her er vielsen til Aadne Rasmussen og Marthe Thalette Tollefsdatter i 1827(nr 23).Brudgommen var 25 år ,og bruden 20 år.Brudgommens far var Rasmus Olsen Sannæs. Brudens far var Tollef Aadnesen Bircheland(tror det står Bircheland: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er dåpen til Aadne Rasmussen(faren til Lotte Marie Thalethe). Han ble døpt 4 april 1802.Foreldre var Rasmus Olsen Sannæs og Guri Odnesdatter (høyre side,øverst): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15809&idx_id=15809&uid=ny&idx_side=-101>LenkeSannæs i 1801. Rasmus Olsen og Guri har en sønn på 1 år som het Odne(Aadne): LenkeDåpen til Odne ,døpt 25 jan 1801(høyre side):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tørres Sande

Hei Ann-Mary. Jeg er veldig imponert over det du har funnet ut. Dette betyr da at mor til Lotte Maria er Martha Thalette Tollefsdtr. Videre at det må være Aadne,s 1.ekteskap. 2.ekteskap må da være med Elen Nilsdtr. Aadne Rasmussen er døpt 4.4 1802. Han hadde en bror med samme navn døpt 25.1.1801 og gravlagt 21.5.1801 Stedet Sannæs lurte jeg lenge på. Men det er altså en gard i Stavanger - MadlaSandnes-, men da i Håland kommune som var Sola og Madla.De 2 kommunene ble skilt i 1930. Madla ble rundt 1961 slått sammen med Stavanger og Arne Rettedal ble den første ordfører i denne sammenslåtte kommunen (omfattet også tidl Hetland kommune). Det finnes en egen gard og ættebok for Madla.Når du mener mor til Lotte Marie er Martha Thalette Tollefsdtr og far hennes er Tollef Aadnesen, Birkeland så kan det bety Birkeland i Bjerkreim kommune. Det finnes også en gard i Feda med navn Birkeland. Tollef,evt Tolleiv var brukt mye i Bjerkreim. Aadne finnes også der, men enda mer i Sirdal i VA. Det var stor innflytting til Bjerkreim fra Sirdal før 1800 har jeg forstått.Så jeg må da oppsumere at Aadne Rasmussen har vært gift 2 ganger. I Folketellingen i 1865 står han med kone Elen Nilsdtr. Men at mor til den jeg ville ha foreldre til- Lotte Maria Talletta Åndnesdtr (Aadnesdtr evt) er Martha Thalette Tollefsdtr. Så da er det altså henne jeg må lete etter!!! Hvis noen finner det for meg er det fint. Jeg vil kansje tippe på Bjerkreim siden Birkeland kommer fram i det som hittil er funnet.T.sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant konfirmasjonen til Marthe Talethe Tollefsdatter,14 år,født i Stavanger.Hun ble konfirmert i 1822.Foreldre var Tollef Aadnesen og Inger Larsdatter(nr 46) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15879&idx_id=15879&uid=ny&idx_side=-136>LenkeDåpen til Marthe Talethe Tollefsdatter.Hun ble døpt 13 mars 1808(høyre side) LenkeFra FS:Tollef Aadnesen og Inger Larsdatter giftet seg giftet seg omkring 28 mars 1798,Klepp LenkeFra basen Vigde i Klepp prestegjeld 1793-1819 (Digitalarkivet) Viet 26.03.1798 Ungkarl Tollev Aadnesen Aaseland af Time Sogn Pige Inger Larsd. Aarstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tørres Sande

Til Ann-Mary.Jeg vil gi noen kommentarer til innleggene fra 19 til 21. Det virker veldig rett det du har funnet ut. Tollef Aadnesen kan være sønn til Ådne Gunnarson, født Fitjeland i Sirdal i 1719 og døde 1820. Han var gift med Marta Osmundsdtr, født Madland i Gjesdal i 1736. De giftet seg 1758 og fikk 10 barn. jfr g og æ for Time bok 4 (den nye serien)side 537. Åsland.Men kona til Tollef Aadnesen, Inger Larsdtr finner jeg ikke i g og æ for Klepp under Orstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tørres Sande

Jeg vil bare gi en masse takk for god hjelp til å finne hvor Lotte Maria Taletta Ådnesdtr kom fra. Jeg tror det som nå er avdekket er det nærmeste det går ann å komme. Inger Larsdtr, født 1775 ser det vanskelig å finne opphavet til. Igjen mange mange takk.T.sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Tørres!Det var bare moro å hjelpe deg i letingen. Håper man etterhvert kan finne Inger Larsdatter's opphav også. Beste hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.