Gå til innhold
Arkivverket

[#67704] Personsøk


Gjest Karen Haldis Foyn
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Haldis Foyn

Jeg søker Mathilde Tvedt gift med Nils Tvedt. Tidsrom ca. 1875-1950. Adresse: Nye Sandviksvei, Bergen. Veldig takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Prøver meg litt her, da jeg antar at du har lagt innlegget i feil forum. For du mener vel trolig ikke at det er de på Statarkivet som skal lete dette frem for deg.Bergen Adressebok 1924-1925 viser at Mathilde bor i Nye Sandviksvei 64 og er enke. På samme adr bor flg, som kan være voksne barn, Maud Tvedt, frk. og Haldis Tvedt, musikklærerinne. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bgadr&sideid=432&storleik=>LenkeI 1920 finner vi Mathilde Tvedt, enke, og Haldis Tvedt, kontordame, i Nye Sandviksvei 64. Maud er da kanskje ikke myndig, og derfor ikke nevnt.I 1942 bor det ingen Tvedt på adr Nye Sandviksvei 64.Kan det være Nils og Mathilde som bor i Magnus Barfodsg 25 i 1904 LenkeDer er flere skipsførere som heter Nils Tvedt som løser borgerskap i Bergen fra 1900 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg finner ikke Mathilde og Haldis Tvedt i 1943, men Maud er nå musikklærereinne og bor i Nye Sandviksvei 43.Jeg mener at jeg finner Mathilde og Haldis blandt døde, men skulle gjerne hatt litt flere opplysninger om når, sånn ca, de kan være født, og ikke minst hvor.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her har skipsfører Nils Ola Tvedt og Kolbjørg Mathilde Erdal en sønn Sverre til konfirmasjon i 1918 i SK Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=327&idx_id=327&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke: Lenke og vi ser at han er døpt 19.5.1902 i JK, og da fant jeg han her Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, her er i hvertfall gravminnene og dødsdatoeneMarthilde Tvedt f. Erdal i 1868 d. 1948 gravlagt på Midttun gravplass i Birkeland menighet (Nesttun) BergenNils Tvedt f. 1864 d. 1911 gravlagt på Midttun gravplass i Birkeland menighet (Nesttun) Bergen.Der ligger også datteren Maud, f 1903, d. 1952, og sønnen Nils, f 1905, d. 1951, gravlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da tror jeg vi i hvertfall kan gå ut fra at dette er Nils Tvedts borgerskap i 1900 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=borg1866&gardpostnr=3988&merk=3988#ovre>LenkeHan er altså fra Tvedt på Tysnes og faren heter Iver eller Ivar. Da skal vi nok finne han.Får se om vi finner dåpen. Ja her er han, uekte født i 1864 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFar Ivar Nilsen Tveit og mor Marte Olsdatter. tre fadre fra Tveit og 2 fra Amland, da antar jeg at kanskje moren var fra Amland. Skal se om vi finner dem i FT 1865.Og da ser vi at på Tveit bor det en Olai på 2 år sammen med Ivar Nilsen og hans kone. Olai er bare hans sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Feyling-navnet kommer fra Egersund, og denne sagfører Fyling og Mathilde Erdal er trolig i slekt. Men jeg finner ikke noen Erdal i Egersund, så hvordan forbindelsen mellom dem er, er jeg usikker på. Men vi skal nok finne det ut.Det ville være fint om du kunne gi de opplysningen du har, Karen Haldis.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg henne, her i 1891 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=berg1891&gardpostnr=28751&merk=28751#ovre>Lenke og da står det at hun er f i KKs sogn, og da finner vi henne her Lenke og da ser vi at hennes mor er f Feyling. Faddere: Fru Nora Ameln, enkemann Divert Meyer, kjøpm Johan L von Tangen, kjøpm Johan Isdahl og kontorist Oluf Bruland. De fikk også en sønn i 1874 Lenke døpt Hans Bernhard Feiling. Faddere fra familiene Isdahl, Sundt, Jebsen og Ameln, altså alt sammen borgerfamilier. her ser vi også at Hans Hansen Erdal er f i 1841 og Trine Birgitte Feyling i 1840. ..og her er moren Trine Birgitte Feyling i 1865, og vi ser at hun er i tjeneste hos kjøpmannsfamilien Isdahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kolbjørg Mathildes bror Hans Bernhard er identisk med overretssakføeren som var fadder i 1902 og 1903.Iflg. den norske hærs vernepliktige officerer 1936,tok han art. i 1894, eks. Krigsskolens nederste avd. 1896. - Sekondløitnant i Trenkorpset 1896. Juridicum 1900. Utvandret til Duluth, Minn. USA.Deres mor Trine Birgitte Feyling ble født i Egersund ca 1840.Har enda ikke funnet hvor deres far, Hans Hansen Erdal, var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, Åse, men det ser ikke ut for at vedk som kom med etterlysningen har sett det.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Haldis Foyn

En stor takk til Arnfrid Mæland som har brukt mye tid og krefter på å spore opp min far, Sverre Tvedts familie!!Jeg er helt ny i 'gamet' og har hatt problemer med å svare... men her er jeg. Og jeg er mektig imponert over den jobben du, Arnhild, har gjort for meg. De løse brikkene jeg hadde falt på plass.Nå kan jeg prøve mer på egen hånd. Tusen, tusen takk!! Du får en blomst i posten! Varm hilsen fra Karen Haldis Foyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Dette burde brukes som et skoleeksempel på hvordan man finner slekten bakover. Her tas alle mulige kilder i bruk: Adressebok, dåp og konfirmasjon som gir foreldrenes fødested og alder, oppslagsbøker som gir besteforeldrenes fødested, nye kirkebøker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for det Bodil,og takk til Karen Haldis for en nydelig og svært hyggelig blomsterhilsen, som jeg mottok for en time siden.Nå håper jeg ikke at dette skaper presedens, slik at vi skal forvente blomster hver gang vi hjelper noen. Det er glede i å få lov å hjelpe, men nok en gang; tusen takk, Karen Haldis! :-) Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.