Gå til innhold
Arkivverket

[#67705] http://navneregister.com/ - erfaringer?


Gjest Jan Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Hansen

Jeg lurer på om dette er noe å satse på. Ser greit ut, men er ikke mange som bruker det. Systemet virker godt oppbygd, særlig registreringsdelen, men blir f. eks opplysningene tatt godt vare på? Hvem står bak siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Hansen

Jeg lurer på om dette er noe å satse på. Ser greit ut, men er ikke mange som bruker det. Systemet virker godt oppbygd, særlig registreringsdelen, men blir f. eks opplysningene tatt godt vare på? Hvem står bak siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Hansen

Jeg lurer på om dette er noe å satse på. Ser greit ut, men er ikke mange som bruker det. Systemet virker godt oppbygd, særlig registreringsdelen, men blir f. eks opplysningene tatt godt vare på? Hvem står bak siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Jeg tror dette er noe og satse på, det vil gjøre slektsforskning litt lettere. Det er jo bare et fåtall kirkebøker som er lagt inn, men håper er jo at registeret vil vokse! Hvis du sender meg en mail skal du få noen navn av meg. Min mail egranumkrøllalfagetmail.noElse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

HeiSer at mine registre fra Finnås ligger der og jeg kan ikke huske å ha bitt forespurt om det ??Husker jeg feil, så beklager jeg, men jeg vil gjerne vite mer om bakgrunnen for det.I utgangspunktet ble mine registre sendt til Kari Tingvoll og deretter til DA.Slik som de foreligger er de mindre brukbare enn min hjemmeside med de samme registre, for her kan man sortere etter hva man måtte ønske. Derfor er jeg heller ikke helt tilfreds med DA's opplegg, men har latt det være som det.Linken er her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Savner også informasjon om eier av hjemmesiden og det mangler registre over vielser som jeg har registrert.Litt rart, men noen derute vet vel mer en jeg .........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Savner også informasjon om eier av hjemmesiden og det mangler registre over vielser som jeg har registrert.Litt rart, men noen derute vet vel mer en jeg .........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Har sjekket litt og ser at http://navneregister.com/ er en avledning av Kari Tingvolls blog, hvor jeg i utgangspunktet ga tillatelse til å bruke mine data.Jeg skal ta det opp med ansvarlig person for siden :1) At det må stå mye mer om hvem som har ansvar for siden. Den er etter min mening alt for anonym, slik den fremstår nå.2) At siden ikke skal bruke mine data uavghengig av bloggen, for da mister brukerne valgmuligheter i forhold til visningsformat.Dett ble nok litt på siden, men dette er egentlig et 'gammelt' initiativ og jeg har vel hele tiden trodd at at ny registrering blir lagt direkte ut på Digitalarkivet, hvilket absolutt er en fordel. Kilder spredt over flere hjemmesider er ikke en fordel.Hvordan ER stoda ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er to år siden jeg begynte å legge ut navneregistre til skanna kirkebøker på blogger. Det meldte seg fort flere som ville registrere, og vi ble en gruppe på 15 personer. Digitalarkivet ville først ikke ha disse registrene, men for et år siden tok de likevel imot dem. De hadde laget et annet opplegg enn vi hadde, slik at verdifull informasjon som årstall ikke ble tatt med. De var ikke interessert i vår måte å registrere på, og vi fikk ingen respons på våre meninger. De ville ha et mye mer omfattende register med navn på begge foreldre, samt adresse.Etter overføringen av dataene til Digitalarkivet falt interessen blant registratorene, og det er kommet bare noen ganske få 'nye' registre på DA.Like etter overføringen av dataene til DA fikk jeg e-post fra Dag Antonsen som ville lage en webside med søkbare navneregistre. Det så interessant ut. Det er han som eier domenet, har laget programmet og driver siden. Jeg har bidratt med maler til registreringene.Det var meningen at dette skal være 'vår' side.Alle som var med i registreringsgruppen fikk e-post om dette arbeidet og ble bedt å teste opplegget og komme med synspunkter (tidlig i mars i fjor).Utviklingsarbeidet har tatt noe tid, og det vil være fint med tilbakemeldinger.Dag har også testet et dikteringsprogram hvor en kan lese inn navn. Jeg har nettopp kjøpt programmet for å teste det. Det er engelsk, så jeg må skrive hvert navn og lese det et par ganger for å kunne diktere. Det tar jo litt tid, men så skal det gå rimelig kjapt. Jeg er ikke ferdig med å lese inn navn, så min erfaring er meget begrenset. Alle navn vil da bli standardisert. En får ikke med seg både Marthe og Marte. Det blir en debatt i seg selv. Å diktere på engelsk går greit. Jeg prøver programmet av ren nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Antonsen

Mitt navn er Dag Antonsen og som står ansvarlig for siden nevnt i emnet. Siden er satt opp etter samråd med Kari Thingvold. Bakgrunnen er DA's håndtering av kilderegistrering som i hvertfall den gang gjorde denne siden aktuell.Til Litta Olsen kan jeg si at du var innlogget på siden for 356 d 2 t 30 min siden i akkurat skrivende stund, så siden kan ikke være ukjent.Uansett hva man mener om kilderegistrering og hvor det skal gjøre av seg, så er 'min' måte å registrere på den absolutt raskeste måten. Jeg ligger på ca 1000 navn i timen medregnet alle navn i posten... feks fornavn på dåpsbarn, fornavn far, etternavn far, fornavn mor, fornavn far.Når det gjelder det aktuelle programmet, er det beste at man sletter hele databasen og starter helt på scratch. Slår av 'normal mode' og velger 'dictation mode'. Da forstår programmet godt norsk.Jeg har såpass god tro på denne måten, at jeg gjerne kunne bidratt med opplæring og hint.Jeg ønsker å presisere at jeg har ingen som helst krav på eiendomsrett på noe som helst måte. Dette er kun et initiativ fra min side på et problem som ikke burde være et problem. Dette er laget for _dere_ som gjerne vil at et navneregister skal være tilgjengelig på raskest mulig måte uten at man skal være nødt til fullregistrering. (1000 navn på 1 time per dag.. 15 personer.. 7 dager i uka.. Det er 21.000 løpenr i uka om man regner 1 fornavn,1 fornavn 1 etternavn på far, og samme på mor.. 20 løpenr på 1 kirkeside.. Det utgjør 1050 sider på døpte/konfirmerte per uke.. noe å tenke på... ? )Dessuten er siden også laget med Kyrre som basis og dermed er mulig å eksportere til DA's registre uten minste problem om det skulle være ønskelig.Jeg er dessuten helt åpen for alle forslag som måtte komme for forbedring av siden. Jeg står ikke fast på at jeg har rett og dermed ikke tar innspill. Det er ikke noe problem å gjøre listene sorterbare på absolutt alle feltene i listen om man ønsker dette.Som eks har jeg også for noen dager siden laget søkefunksjonen også så man kan søke blant foreldrene til døpte/konfirmerte i allerede registrerte kilder. Dette vil si at flere navn er søkbare uten at feks faren til en gitt person enda ikke registert som døpt/konfirmert.Dersom det er noe dere lurer på, så er det bare å rope ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Antonsen

'Jan Hansen, Oslo, 28.2.2009 11:54 (3) Jeg lurer på om dette er noe å satse på. Ser greit ut, men er ikke mange som bruker det. Systemet virker godt oppbygd, særlig registreringsdelen, men blir f. eks opplysningene tatt godt vare på? Hvem står bak siden?'Det er registreringsdelen som er hva jeg har hovedsaklig lagt vekt på. For hvert spart tastetrykk er en liten tidsenhet spart, og dessuten vil registrering oppleves enklere. Det gjelder til enhver tid å finne en enklere måte å registrere på. Etter hvert som jeg har lagt inn navn, har jeg hele tiden funnet ut snarveier. Feks at det ofte er bare 1 navn i hvert felt, sånn at om man sier alle navnene i ett, og trykker en enkelt tast og hele løpenummeret et ferdig registrert. Eventyrlig raskt!!Databasen blir tatt backup av minst 3-5 ganger i uka og i hvertfall gang dag jeg selv registrerer. Tar backup i samme slengen jeg er ferdig med en 10-minutters økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Jeg har vært med å registrert, da i samarbeid med Kari Thingvold. Jeg har sjekka denne siden, synes det ser oversiktlig og greit ut, men savner litt mer informasjon om hvem som står bak denne siden, hvem som 'eier' rettighetene til det som er registrert. Videre en oversikt over hvem som har bidratt med registreringene.Ellers bør siden 'reklameres' mer utad, gjerne med jevne oppdateringer her på debattforum slik at man kan få nye interesserte inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Antonsen

Tom Harald Dahl:Takker for innspill og forslag.Det du nevner har jeg nå lagt ut litt klarere under 'om navneregisteret'. Jeg har også laget en automatisk oversikt over hvem som har bidratt med hvor mange sider etter ditt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Dag Antonsen

Nord-Odal, Mo i Hedmark : MINI 8 1886 - 1901 er nå innlagt. Dette gjelder døpte, konfirmerte, viede og begravde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Antonsen

Nå har også importøren av Nuance som lager stemmeregistreringsprogrammet jeg bruker, meldt sin interesse på mitt prosjekt. Det er nevnt at måten jeg benytter programmet på opprinnelig ikke skal være mulig å få til. Jeg forhandler nå med de om at jeg skal produsere en versjon som er rent spesifikt er beregnet for kilderegistrering. 'Min' versjon vil være såkalt multilingual, altså at den vil bli tilpasselig uansett språk man har. Dette også på frivillig basis. Jeg ligger på ca 1000 ord i timen per i dag ved registrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Antonsen

Er vel snart på tide å oppgradere dette forumstyret også...Du er pålogga som Dag Antonsen, Flisa Vil du forandra noko må du logga på på nyttMen DET får jeg ikke lov til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.