Gå til innhold
Arkivverket

[#67717] Erik Holgersen fra Sør-Helgealnd? Lødingen ? Stamnes, Søfting Vefsn og Flaskstad


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

HeiPå ert skifte på Reknesset i Vågan komune, skiftes det etter Holger Jensen. Denne Holger var ugift og arvinger erFarbror Johannes Nilsen (dermed blir jo farens navn Jens Nilsen) Stamnes i Alstahaug.Morbror Erik Holgersen død før 1813 i Lødingen. (På Voje) en søn og en datter en navn oppgitt på skifte. (det er ifølge Lødingenboken Holger 1800-1818 og Kirsten Eriksdtr g. m. Nils Madsen s. 424 i Lødingen på Hustad)Faster Sophie Nilsdtr g. m. Ole Fredriksen, Ørnesset i VefsnFetter Fredrik Olsen Sund i FlakstadKusine Anne Olsdtr Søfting i VefsnErik Holgersens kone er Adriane Kristine SeyersdtrKan noen fylle inn maglende slektsforhold her?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Det skjedde ett eller annet da jeg la inn svar til deg - feil i hovedløkka - så jeg prøver igjen:Dette har du vel allerede, men er det Holger jeg finner som stesønn på Reknesset i 1801? LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Det skjedde ett eller annet da jeg la inn svar til deg - feil i hovedløkka - så jeg prøver igjen:Dette har du vel allerede, men er det Holger jeg finner som stesønn på Reknesset i 1801? LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Det skjedde ett eller annet da jeg la inn svar til deg - feil i hovedløkka - så jeg prøver igjen:Dette har du vel allerede, men er det Holger jeg finner som stesønn på Reknesset i 1801? LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiførst til Holger, nei jeg hadde viste ikke det. Trodde det var stilt her siden jeg ikke fikk beskjed om svar. Nå str det på skiftet at noen av de her bor på Ørnesset i Vefsn. Er det noen som hvet hvor det er?Det er foresten lite å fine av de andre som er nevnt i skiftetSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiførst til Holger, nei jeg hadde viste ikke det. Trodde det var stilt her siden jeg ikke fikk beskjed om svar. Nå str det på skiftet at noen av de her bor på Ørnesset i Vefsn. Er det noen som hvet hvor det er?Det er foresten lite å fine av de andre som er nevnt i skiftetSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Name: Holger JensenGender: MaleChristening date: 25 Sep 1791Christening place: Lødingen, Nordland, NorwayResidence: Nordland, NorwayBirth date: 11 Aug 1791Birth place: Lodingen, Norland, NorwayFather name: Jens NielsenMother name: Marit HolgersdrBatch number: C42748-2Record group: Norway-EASyFilm number: 125206Collection: Norway Baptisms 1700-1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kan det være denne Marit som er Holger Jensens mor?Name: Marit HoljersdatterGender: FemaleChristening date: 24 Feb 1760Christening place: Mo, Nordland, NorwayResidence: Nordland, NorwayFather name: Holjer ErichsenBatch number: C42733-3Record group: Norway-EASyFilm number: 125102Collection: Norway Baptisms 1700-1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kan dette da være Erik Holgersen?Name: Erich HoljersenGender: MaleChristening date: 24 Feb 1765Christening place: Mo, Nordland, NorwayResidence: Nordland, NorwayBirth date: 15 Feb 1765Father name: Holjer EriksenBatch number: C42733-3Record group: Norway-EASyFilm number: 125102Collection: Norway Baptisms 1700-1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette har du kanskje allerede?Groom name: Eric HolgersenBride name: Ariana SeiersdatterMarriage date: 05 Aug 1798Residence: Nordland, NorwayMarriage place: Lodingen; Tjeldsund, Nordland, NorwayBatch number: M42748-2Film number: 125206Collection: Norway Marriages 1700-1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Den Erik Holgersen som jeg fant (innlegg 12) er nok feil da han er 10 år for ung. Og det er trolig han som fortsatt bor i Rana i 1801, jf FT1801: LenkeOg da er den Marit Holgersdatter jeg fant (innlegg 11), trolig også feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er nok rett. for pussig nok har jeg denne Holgersen fra Mo fra før oh han har en søster som het Marit og som bodde i Lofoten. Skal bare legge dette inn i databasenDet er en Amund i den søskenflokken ogsåDe er bl. a. fra Granhei i Rana og Amund bodde på Utøy (hvor er det?)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er nok rett. for pussig nok har jeg denne Holgersen fra Mo fra før oh han har en søster som het Marit og som bodde i Lofoten. Skal bare legge dette inn i databasenDet er en Amund i den søskenflokken ogsåDe er bl. a. fra Granhei i Rana og Amund bodde på Utøy (hvor er det?)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I excelfilen som finnes på nettsidene til Børje Jonsson (digitalpensjonatet) og som inneholder foretegnelse over begravde i Vågan 1812, ser jeg at en Holger Jensen Reknesset omkom på sjøen på vei til kirken (s. 22) [url="http://trekilen.com/Vaagen_1812.html>http://trekilen.com/Vaagen_1812.html.I excelfilen som inneholder fortegnelsen over fruentimmer som er blitt gift i Vågan i 1811, mener jeg å se at Hendricha Ursin Michelsdatter giftet seg 16.10.1811 med Holger Jensen bosatt i Reknesset http://trekilen.com/Vaagen_1811.html!For ordens skyld, her er morbror Erik Holgersen, f. ca. 1755, med kone og barn i folketellingen 1801 for Lødingen: LenkeKona Adriana var 28 år, født ca. 1773, og de to barna, Kirsten var døpt 1798 i Lødingen - Nordland fylke, Lødingen, Ministerialbok nr. 872A06 (1787-1829), Fødte og døpte 1798, side 44. Lenke og Holger var døpt 1800 Nordland fylke, Lødingen, Ministerialbok nr. 872A06 (1787-1829), Fødte og døpte 1800, side 50. LenkeHer er giftermålet mellom Erik Holgersen og Adriana Seiersdatter i 1798 - Nordland fylke, Lødingen, Ministerialbok nr. 872A06 (1787-1829), Ekteviede 1797-1799, side 266. Lenke. Adriana Kirstina Seiersdatter Våge ble konfirmert i Lødingen i 1790 - Nordland fylke, Lødingen, Ministerialbok nr. 872A06 (1787-1829), Konfirmerte 1791, side 302. Lenke. Ser ut som moren og søsknene til Adriana er nevnt i husstanden rett over. Moren heter Maren Margrethe og er enke.På denne slektssiden er Adriana nevnt med foreldre og søsken: http://www.nose.dk/Norge/tjeldsund.html#142. Faren het Seier Rasbech Arntsen. Og her er hun nevnt med mannen Erik Holgersen http://www.nose.dk/Norge/tjeldsund.html#250. Her ser jeg at Erik og Adriana også hadde datteren Sirena Brun Eriksdatter, født 1805.Jeg vil kanskje tro at fetter Fredrik og kusine Anne er barn av Ole Fredriksen og faster Sophie Nilsdatter, jf. familien som bodde på Aspnæs i Vefsn i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant skiftet etter Marit Holgersdtr i 1794 i Lødingen. Adrianne Seyersdtrs slekt er godt kjent.Har i likhet med deg en mistanke om at de søskenbarna som er nevnt, særlig siden Ole Fredriksen ikke er å finne i sognene som er nevnt her. Det tyder jo på at han er død før 1801 ft.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Til innlegg 16: Utøya er i Dønna, ei lita øy helt nord på øya Dønna. I 1801 bodde Amund på Nordøya, som vel er nabogården til Utøya. I FT 1801 sies det om ham at han 'boer i en hytte og gaaer i dagleye'.Det er uten tvil Marit Holgersdatter, datter av Holger Eriksen og hans 3. kone, Kirsten Amundsdatter, som er nevnt i skiftet på Selsøen i Hegstad i 1794. Jeg trodde hun var i live i 1802, for i et skifte etter Dorthea Amundsdatter, Kirstens søster, på Hammeren i Mo, er Marit Holgersdatter nevnt som datter av Kirsten som i 1802 var død, nevnt som gift og bosatt i Lofoten. Men som skiftet i 1794 viser med all tydelighet, var jo Marit død i 1802. I kirkeboken for Lødingen er hennes alder oppgitt til 35 år, så da skulle hun være født i 1760.Også Erik Holgersen er nevnt bosatt i Lofoten i 1802, men ifølge innlegg 1 her, var han død før 1813. Er det noen som kjenner til når han døde?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

han døde i april 1813 ifølge Lødingen boken. Marit døde ifølge skiftet 12/2-1794De Nilsenslekten er den fra Alstahaug/Herøy? Tror Johannes er han som er ugift i tjeneste på Stamnes i 1801 kan være den aktuelle. Men hvor bodde Sophie og Ole Fredriksen?Det står ingenting om at Marit og Erik Holgersen er søsken i Lødingenboken. de er nevnt s, 266 s. 449 og s.463 i omtalte bok (del I bind I)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Valen i Vefsn FT 1769:LARS JOHANSEN 48 mANE JOHANSDT 56 kStebarnJENS NIELSEN 10 mSOPHIA NIELSDT 20 kLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Den Johannes Nielsen som er på Stamnes i FT 1801 er bare 20 år. Da kan han ikke være bror til Jens og Sophia på Valen, ettersom moren er gift på nytt i 1769.Johannes kan ha flyttet til Stamnes etter 1801 eller det er oppgitt feil alder, eller kanskje det ikke er riktig Jens og Sophia som er funnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det er skifte etter Nils Nilsen, Sørgården (Øvre Hundåla) i Vefsn i 1766. De som arver er Ane Johannesdatter (ektefelle) og barna Johannes (8 år), Jens (6), Beret (15) og Sophie (13).Det er ingen gard som heter Ørneset. Vi finner Sophie Nilsdatter på Aspneset i Vefsn i 1801: [url="http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f18011824&gardpostnr=124&personpostnr=2289#nedre>Lenke Hun var gift med Ole OLSEN. Barna passer påfallende godt inn i skiftet som er nevnt innledningsvis. Ole Ols. Schitvig og Sophia Nielsd. Walen ble trolovet 14.10.1778, midt på høyre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.