Gå til innhold
Arkivverket

[#67720] Tråd nr. 37440 (Schwanner, Francke osv). Hvor er alle innleggene?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roar Aalborg

Tar med at familien også er oppført på Brennryen (1413-1) ved skiftet etter Berit Pedersd. i 1756. Da er Goro 16 år, mens hennes eldste søster er 18 år eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (158) i den innkopierte delen av temaet:Det at Ole Olsen Frank bor på Frankplassen i Folldal er vel nærmest garanti god nok for at han tilhører garmakerslekten. Har inntrykk av at denne slektens medlemmer har gitt navn til boplasser og gårder de fleste stedene de har holdt til. (Som før nevnt også så langt sør som Eidsvoll.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

Til innlegg 125 fra Leiv Skjerve.Ja takk, det jeg vil gjerne.Hilsen Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er vel sannsynligvis ikke relevant men lenker inn en tidligere debatt vedr. Franck, men det er vel kanskje samme slekta. mh ReidarLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Lager dette innlegget for å få det grønt på temalista og i riktig kurv, så ikke ta hensyn til dette innlegget. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tar med en direkte hit også: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exeDet fremgår jo av dette at flere er av samme oppfatning som jeg har vært i tema 37440 i det siste. Det finnes vel ikke så mange andre i Francke-miljøet som passer til å være opphav til folkene i Folldal, og geografisk og i tid stemmer det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det er utrolig mye tull her nå. Lenken ovenfor virker ikke en gang til herværende forum, og et nytt forsøk har gitt samme resultat. Det gjelder tema 10969 i lenken i (31).Hadde dette vært DIS Slektsforum, hadde det for øvrig vært mulig å gå inn og rette feil i egne innlegg, i alle fall en tid etter at de er plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det siste du nevner Odd Roar er kanskje noe som kunne vært med i brukerundersøkelsen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (38):Nå har jeg nevnt et og annet i undersøkelsen, og oppfordrer flere til å gjøre det samme. Det er en del som kan bli bedre her, selv om BF på mange vis fungerer ganske bra. (Men ikke akkurat siste helg, det blir litt drøyt å hevde.)Nevner også at det ligger en god del av interesse ang. dette tema i lenken i (37).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kfr. (140) og (148) i innkopiert tekst ovenfor:Her er vielsen til Johan Johansen Stenbro og Marit Olsd. 14. okt. 1703: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Legger til at navnet Johan vel knapt finnes i området ellers, og da er det jo ganske sannynlig at det dreier seg om en tilflyttet verksansatt.Har ikke funnet døpt noen sønn Johan Johansen i 1715, men det kan jo evt. skje i en annen bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Har nettopp sett en Johan Frank, garmaker på Innsetts verk, i forbindelse med en rettsak mellom ham og hans medarvinger 'af Meisel(?) Sundset' mot Jens Hofdal fra Rennebu. Datoen var trolig 21.09.1686. Kilde: Trondheim lagmannsembete, Justisprotokoll 1684 - 1694, fol. 40a. Filmrull NT 723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Nytt funn i Meldalsboka: Siden det egentlige temaet fortsatt er like tomt får jeg ta også dette her:Sakser følgende fra mitt innlegg (6) i den innkopierte delen ovenfor: 'Som innerster, dvs. leieboere, på Voll er ført:F.t. 1762 hos presteenke Else Sophie Frich Hammond (stedatter av Thomas von Westen), bosatt på Sørgard Voll – ”hos seg havende”:-Johanna Pettersd., med datter Gjertrud Olsd.-Gunhild Pettersd., med datter Mille Hansd., 1.5 år. F.t. 1769 hos Ole Jonsen Nedgard (I) Voll:-Johanna, 53 år, ”ugift” (helst enke).-Gunhild, 50 år, ”ugift” (helt sikkert enke) med barn: Mille, 8 år (på Mosbrynd) og Barbro, 16 år (hos major Krog).Ut fra dette er det grunn til å anta at Johanna og Gunhild Pettersd. er søstre.' Ved leting etter noe helt annet oppdaget jeg nettopp i MB II / 4 s. 460 at Ole Olsen Oppigard Muan på Oppstuggu Hilstad er svigersønn av Ole Jonsen Nedgard Voll (f. 1726) og hans kone Johanna Pettersd.På Nedgard I Voll i MB I / 3 s. 156 finner en at Ole Jonsen Voll (f. 1729) har en tre år eldre bror med nøyaktig samme navnet. Tydeligvis er det den sistnevnte som er gift med Johanna Pettersd. (Schwanner), og han dør nok før 1762. Den datteren Johanna da er oppført med er den samme Gjertrud Olsd. som senere er gift på Hilstad. Der har hun, i likhet med sin tante Gunhild Pettersd., en førstefødt datter Barbro og den neste heter Johanna.I 1769 bor altså Johanna og Gunhild Schwanner på gården hos Johannas svoger. (Faren til de to brødrene med navnet Ole Jonsen Voll er grandnevø av malmfinneren som la grunnlaget for Løkkenverket.)Ifølge dette kan det tenkes at Petter Johansen Schwanner på Voll er gift med en Barbro (Andreasd.?), men en kone fra Nordvoll er også en mulighet ut fra navnestil m.m. (Der finnes både Anders og Gunhild.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Her er det mer interessant:Ole Olsen Oppigard Muan er fra samme bruket som Gunhild Pettersd. sin mann, Hans Jonsen Oppigard Muan, men sistnevntes far selger gården til Oles far og flytter bort. (MB II / 4 s. 498.)Ole Olsen er sønn av Ole Eriksen Sørgard Syrstad og Barbro Larsd. Nordvoll. (MB I / 3 s. 162.) Sistnevnte er datter av Lars Olsen Smed og Kari Johansd. Schwanner (punkt C. i (3) i innkopiert del ovenfor), som er søster av Petter Johansen, antagelig helsøster. Det betyr at Johanna Schwanners datter Gjertrud Olsd. Voll er gift med sin tremenning, og forklarer også hvorfor Gjertrud har en eldste datter Barbro.Dette inngiftet kommer i tillegg til alt det jeg nevner i (32) i innkopiert del ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Odd Roar Aalborg

Tilleggsopplysning til (46):Meldalsboka II/4 s. 371 forteller mer om Johanna Pettersd. Schwanner, som er svigermor til brukeren Anders Eriksen (Ogjerdet) Hilstad på Nystuggu Resell:Ole Jonsen (Nedgard) Voll d.e. (f. 1726) og Johanna Pettersd. har i alt seks barn: Jon (f. 1747), Hans (f. 1749), Gjertrud (f. 1750), Marit (f. 1752), Barbro (f. 1754) og nok en Hans (f. 1756). Navnet Marit er etter farmoren fra lensmannsgården Sørgard Berg, med en bror som er gift med Mette Madsd. Sørgard Snoen. Sistnevnte er søster av svigermoren til Johannas søster Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Lindis rokstad

Hei. Ser at det er en stund siden noen var her. Håpte at noen kanskje hadde noe nytt siden sist.Jeg har pløyd kirkebøkene etter min Ole Olsen Frank, men ikke funnet noe som jeg med sikkerhet kan si er min Ole Frank. Jeg har pløyd kirkebøkene så mye at jeg kan de nesten utenatt!!!!!!!!!!!!!Jeg er no bare fristet til å setter Ole Johansen Frank inn som en mulig far. Selv om det er litt merkelig at hverken Peder eller Ole er nevnt sammen med de andre barna til Ole J Frank.Det rette er vel bare å la linjen stå blank, men det irriterer meg når jeg ikke kommer videre på en slektslinje.Hadde jeg funnet skifte etter Ole J frank så hadde det vel stått noe der, men men.Kanskje jeg er heldig en dag og gåten er løst?Hilsen Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det finnes jo også en del Francke'r i området Kvikne -- Alvdal (og gjerne Folldal) i tillegg til alle i Trøndelag (og ved Eidsvoll), så mulighetene her er antagelig ganske mange.Det jeg begynner å bli litt lei av nå er at det skal være så komplett umulig å fastslå helt sikkert hvem som er far til lensmann Andreas Johansen Frank på Kalstad og om han kommer fra Grutseter eller Innset. Så lenge ikke en gang det er mulig, så 'flyter' mye av dette ellers også.De seneste ukene har jeg i samarbeid med enkelte andre klart å bevise eget (og mange andres) Prytz-opphav i Kvikne ut fra min åregamle teori om dette. Litt systematisk gjennomgang av fadderlister (i skannet kirkebok i DA), samt enkelte eiendomsforhold i strøket bl.a. hentet fra Kvikneboka og 'Folk og buplasser i Nord-Østerdalen' av Jon Krokmoen, gjør 'underverker'.Litt tilsvarende systematikk ang. det tette slektsvillniset Schwanner-Francke kan kanskje også oppklare en del mer? Men det ser jo ikke ut som om særlig mange har noe egentlig nytt å komme med, annet enn å gjenta en haug med gamle sitater og data, som selvsagt kan være nyttige, men som hittil ikke har fastlagt så altfor mye. Disse inneholder vel også enkelte feil som bør lukes ut, f.eks. ang. diverse personers leveår.Foreløpig bruker jeg tiden på Prytz, så dette får vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Aud Kalland Sterten

Det ble holdt skifte etter Ane Zachariasdatter i 1745, - hun etterlot seg enkemannen Jonas Engelsen Franck og fire barn.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 13b (3A 0015), 1739-1747, oppb: Statsarkivet i Trondheim. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25091/333>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25091/333 Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.