Gå til innhold
Arkivverket

[#67721] Avhøyr i samband med saka mot Hans Nielsen Hauge


Gjest Egil Russøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Russøy

Kanskje eit spørsmål litt utanom det vanlege, men ....I samband med saka mot Hans Nielsen Hauge vart det gjort mange avhøyr av personar rundt om i landet. Saka pågjekk vel inkl. søknader om benådning, anke m.m. frå om lag 1804-1814. I løpet av desse åra var det gjort mange avhøyr av Hans Nielsen Hauge, og så vidt eg har forstått det, har mange hundre vitner blitt avhøyrde. Alle desse vitna kan ikkje ha reist til Oslo, så truleg må det ha vore gjort avhøyr lokalt.Eg veit at det er forfedre av meg som er blitt avhøyrd i samband med denne saka. Finnes desse avhøyra samla, og kor kan eg evt. få tak i opplysningar om kva som står i dei?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det vil nok være både - og. Og det var vel snakk om flere separate saker.Det var nedsatt en kommisjon i Christiania, og til denne kommisjonen må det være samlet avskrifter av forhørene. Arkivet etter denne kommisjonen ligger i Riksarkivet ('Kommisjoner og utvalg 1804-1985' i arkivet fra Justisdepartementet, og utgjør en halv hyllemeter. Men i den utstrekning folk ble avhørt lokalt vil det være grunn til å tro at disse forhørene er ført i tingbøker og ekstrarettsprotokoller.I arkivet til Stiftamtmannen i Bergen er den en pakke 2123 med 'Brev og dokument frå kommisjonen i Christiania i Hans Nielsen Hauges sak' fra 1806. I arkivet var Hans Nielsen Hauges reiseveske tatt i bruk som arkivboks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Findes der registrering af navnene i pakke 2123? Her tænker jeg specielt på Peter Falch Vaagene som havde relationer til Svanøen?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Då kan eg sjekke ut desse. Takk for tilbakemeldinga.Eg reknar med at spørsmålet frå Hans Falch er til Yngve.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det materialet som ligger i Stiftamtmannen i Bergen boks 2123 er utskrift av avhør av Hans Nielsen Hauge med 450 spørsmål og svar, samt kopi av oppnevningsdokumentene for kommisjonen mot 'Hans Nielsen Hauge og hans Tilhængere'. Jeg antar at dette er dokumenter som er sendt rundt til lokale myndigheter for at de skulle være grunnlag for videre etterforskning og forhør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.