Gå til innhold
Arkivverket

[#67730] Skifte: Torbjørn Ørjansen Hatletveit, Strandvik 1835-1844


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit
Lenke Torbjørn Ørjansen Hatletveit Strandvik 381 A.b.3 1835-1844Kan jeg få vite hva det står her?mvh Kjellaug R.P.P.S. Takk til de som fikset problemet her, slik at vi kan legge inn nye tråder igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er begynt 19. april og er sluttet 22. mai 1840 og nevner enken Inger Olsdatter og barna Ole, 16 1/2, Gitle, 10 1/2, Herborg, 14 1/2, Agathe, 8 1/2 og Herborg d.y., 5 3/4 år.Som formyndere står Anders Knudsen Liothun, Heine Olsen Henanger, Engel Haldorsen Henanger, Engel Olsen Henanger og Ole Olsen Henanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Hjertelig takk skal du ha for interessante opplysninger. Kan nevne at Inger Olsdtr er den yngste brud jeg har vært ute for. Hun var f i 1806 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-128>Lenke og giftet seg med Torbjørn i 1819 Lenke ikke 14 å gammel (selv om det står 15 i kirkeboka), men hun døde da ikke lenge etter mannen i 1844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Et appropos: Karen Christophersdatter Munthe ble døpt i Hafslo kirke 22. april 1722, og giftet seg samme sted 4. oktober 1735, knapt 13 1/2 år gammel, med Claus Rumohr. Hun fødte datteren Karen Munthe Rumohr 6. oktober 1736, og døde på barselseng, og ble gravlagt 16. oktober 1736.Gravskriften skal etter sigende ha hatt slik utforming: 'Jeg var ei fulde femten Aar / Da Gud mig mand og Barn undte / Herunder hviler Karen Munthe'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

For en trist skjebne! Det er nok flere slike eksempler som ikke jeg har vært borti.Kan ellers føye til at Inger var datter av Torbjørns svoger (bror til hans første kone)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.