Gå til innhold
Arkivverket

[#67741] Hjelp til oppslag i bygdebok for Fusa, Hålandsdal, Strandvik i Hordaland.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til oppslag på gårde Henanger. Jeg finner gården både i 1701 og 1801 i Strandvik sogn, men kan ikke finne den på oversikten over gårder i nevnte bygdebok . Jeg håper likevel den er nevnt i et av bindene. Jeg søker opplysninger om Johannes Olsen Henanger, som ved 1701-tellingen er 39 år.Jeg tror kanskje han er fra gården Lygre, og skal være far til Herborg Johannesdtr. Henanger som ble gift 10.11.1715 i Strandvik med Ole Engelsen Henanger.Kan noen bekrefte/avkrefte Johannes Olsens opphav, og hvem var mor til Herborg Johannesdtr.?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Under Henanger står følgende: Ole Engelsen f. 1698 i Lygre g. 1715 Herborg Johannesdatter 1701-1765. Datter til Johannes Larssen Orre g. Kari Torbensdatter Mehuus f. Uglehus. Johannes budde i Henanger fra 1715-1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen Oddvar. Da fikk du geleidet meg inn på rett spor.Jeg har hatt dataproblemer som bl.a. har oppløst en del familier i slektsprogrammet mitt. Det tar (dessverre) automatisk backup, noe som jo er bra. Men ikke når det går en stund før man oppdager hva som har skjedd. For da er også sikkerhetskopiene feil.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er det jeg har notert om Engel Olsen Henanger ca 1673-1752: Engel var ant. sønn av Oluff (Ola) Endreson Sundvor Lygre (f. ca. 1620, begr. 9. des. 1702 Strandvik) og Guro Johannesdatter Vik Norheim (ca. 1643-1697), begge i 2. ekteskap. Engels søster Marta var g. 1) m. Ingjald (Engel) Engelsen Gjøen (1668-1713), 2) m. Anders Stenson Hauge). g 1697: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=1456&personpostnr=1456#nedre>LenkeFt 1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er det noen som vet noe mer om opphavet til Johannes Larsson Orre og Kari Torbensdtr.Mehus/Uglehus?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Johannes Larsen er da sønn av Lauritz Olufsen 1626-1706 d.e. Orre 1g. Ragnilde Pedersdatter ??? 1631-1704 2g. Siri Mortensdatter Skogseid 1631-1729. Lars er da sønn av Oluf Olufsen Gjøn 1602-1683 g. Kari Lauritsdatter 1601-1684??Kari Torbensdatter datter til Torben Larisen Øvre Bru f. Årra ca 1658 g. 1687 Herborg Pedersdatter Mehus 1648-1721 enke etter Ole Mortensen Orre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for rask bistand Oddvar.Om årstallet for Torben Larisens giftemål med Herborg Pedersdtr. Mehus i 1687 er korrekt, kan vel neppe hun være mor til Kari. Kari ble vel født rundt 1679 og giftet seg i 1694 med Johannes Larsson Orre.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Skal i dette tilfelle ikkje skylde på forfatter, det står 1674 i boka også, det var nok ett annet tall på samme side eg skreiv, ett lite snev av dysleksi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dersom Torben Larsen er f ca 1658 så var han 13 da han gifta seg!! Der må det være feil fødselsår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det får forfattar ta på si kappe, men det står ca 1658, altså har han ikkje funne noe fødselsår på han, så han er nok født på ett tidligere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg trur forfattar har tatt ein liten short cut, da Torben Larsen Øvre Bru er identisk med han som Rune har fått svar på i Arkivforum, dette da også i overenstemmelse med Strandebarmsboka. Denne Torben Larsen må da være ein annen enn han som er født på Øvre Bru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, her foregår det saker og ting mens en stakkar er opptatt med å jobbe litt med andre ting enn slekt. Som Kjellaug påpeker må det være snakk om to ulike personer med samme navn, Torben/Torbjørn Larsson. Far til Kari giftet seg i 1674 med Herborg Pedersdtr.Dessverre står det ikke gårdsnavn på noen av dem ved vielsen. Og det spørs om ikke det kan være den Torben Lauritsson som er 12 år gammel på Rise i 1666.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Strandebarm II s. 269, Risa----Bruker 1624-1665Ola Olsson fra Grøning 1590-1675 g. Kari Øysteinsdtr. N. Bru. Kjente barn: Lars f. 1620, Johannes f. 1622, Marta f. 1646, ?Hans b. Y. Oma br. 1-----Bruker 1650-1676Lars Olsson f. 1620 Han har gården sammen med faren, senere sammen med broren Johannes f. 1622. Kjente barn: Torbjørn f. 1654, Haktor f. 1661, Ola f. 1661, Torkel f. 1662, Anders f. 1665, Jens f. 1671, Kari som får sønnen Anders i 1686.-----Bruker 1666-1676Johannes Olsson f. 1622. Kjente barn: Johannes b. Fosse br. 9, Svein d. 1713 g. 1705 Kari Andersdtr. Tangerås. 1664-1730----Begge overstående husstander er bortflyttet da gamle Ola d. i 1675-1676.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kjell-Arne for positivt bidrag. Det gjenstår jo å kunne dokumentere at Torbjørn på Risa er identisk med 'vår' Torbjørn Larsson.Men det kan være verdt å merke seg at tidspunktet for Torbjørns ekteskap på slutten av 1674 faller sammen med tidspunktet da familien flyttet fra Risa. Dessverre fremgår det ikke av innlegget ditt noe navn på Torbjørns mor.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved koppskatten i 1645 finner vi trolig Oluf Olufsson Gjøen og Kari Lauritsdtr. på gården Rise i Strandebarm. De har tre barn i oversikten, Laurs, Johan og Maritte.Da er det kanskje Kari som kommer fra Rise mens Oluff kommer fra Gjøen. LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(20)Familien i innlegg 20 er trolig famile nr. 1 i innlegg 18.Oluf Olufsson Gjøen m.familie skal være her på Årra Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det er sannelig ikke lett å holde disse familiene fra hverandre. Det er jo de samme navnene som går igjen, generasjone etter generasjon.Mvh. Rune T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.