Gå til innhold
Arkivverket

[#67742] Peder Erichsen og Magnild Olsdtr., viet i Kr.sand 11/1 1812. Begge fra Søgne?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den 11te Januar (1812) copuleredes i Kirken Bødker og Matros med Baaderne Ungkarl Peder Erichsen og Pigen Magnild Olsd. Hellesvig. Caut: Snedker Fermedahl(?). Henrich Erichsen Klepland.Jeg har en mistanke om at både brud og brudgom var fra Søgne, men har ikke funnet dåpen til noen av dem foreløpig. Bruden er nok identisk med den Magnild Olsdtr. som i 1801 var tjenestejente i Hellesund i Søgne (23 år) - mens vi finner Peder Erichsen (21 år) som losjerende i Østerbyens 7de Qvarteer i Kristiansand i samme telling. Han 'staaer ved 2den grenader chompenie'.Ved vielsen i 1812 er kalles altså Magnild for Hellesvig. Det KAN være en forveksling med Hellesund, men jeg finner ekteparet Ole Pedersen/Siri Torchelsdtr. i Hellesvig i Søgne i 1801, og de kan jo 'passe' til å ha vært hennes foreldre. En av forloverne heter Henrich Erichsen Klepland. Det er muligens brudgommens bror, og Klepland er jo også en gård i Søgne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå ser jeg at Henrich Erichsen Klepland er 50 år i 1801, og da er han nok for gammel til å være Peder Erichsens bror, men han kan jo være en slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har registrert følgende barn av Peder Erichsen og Magnild Olsdtr. døpt i Kristiansand:1. Karen Dorthea Pedersdtr., f. 9/9 1812 (døpt 20/9). Foreldre Peder Erichsen og Magnild Olsdtr.2. Erich Pedersen, f. 2/2 1816 (døpt 18/2). Foreldre: Matros Peder Erichsen og Magnild Olsdtr. Hellesvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ikke ut til å være så mye hjelp i fadderne, som nok stort sett er naboer eller kolleger av Peder Erichsen, men jeg legger merke til at to av fadderne for Erich er matrosene Søren Nielsen og Tønnes Tønnesen Klepland. Om det er begge, eller bare Tønnes, som knyttes til Klepland i Søgne, er uklart - men Klepland stiger likevel i aktualitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Pussig at det skal være så vanskelig å finne mer om Peders og Magnhilds opphav. Det jeg føler meg nokså overbevist om, er at i det minste Magnhild må ha kommet fra Søgne.De eneste funnene jeg har gjort i kirkebøkene for Søgne så langt, som kan være aktuelle, er ei Magnild Olsdtr. som blir døpt 11/5 1783. Foreldre: Ole Gassesen Svemland og Ane Sørensdtr. Ole Gassesen blir begravet 29 år gammel i 1785, og 9/12 samme år gifter Ane Sørensdtr. seg med Halvor Jørgensen Syvstøl. Halvor og Ane finner vi igjen på Svem(me)land i 1801 - men bare med egne barn - altså ikke Magnild. Det er imidlertid ei Magnild Olsdtr. Fidje som blir konfirmert 19 år gammel i Søgne i 1799. Kan hun så igjen være identisk med den Magnild Olsdtr. som er tjenestejente i Hellesund i 1801 (selv om sistnevntes alder er satt til 23 år)? Og kan Hellesvig i senere kilder være feilskrift for Hellesund? Fortsatt mange løse tråder, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Lunde

Hellesvig er en gård ved Trysfjorden i Søgne. I Søgneboka bind 2 side 181 finner vi Magnild født 1773 gift med Peder Eriksen i Kristiansand. Magnild er datter av Ole Pedersen Skeie, 1743-1801, og hustru Dortea Gunnulsdatter Sangvig, 1743-1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder Skeie, finnes jo det flere steder i Vest-Agder - men er det også et gårds-/bruksnavn i Søgne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Lunde

Her er litt mer informasjon fra Søgneboka: Ole Pedersen Skeie var sønn av Anders Pedersen Hellevigs (ca 1682-1757) eldste datter Magnhild og Peder Olsen Skeie i Harkmark. Med det fikk han åseteretten til Hellesvig alt som mindreårig. Han giftet seg i 1765 med datter av Gunnul Gundersen Sangvig. Det må ha vært en livlig bryllupsfest. For etterpå gikk Berte Røyseland til rettsak for den overlast som sønnen Knud Knudsen hadde blitt utsatt for under festen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, nok en gang! Ja, det høres jo ut til å ha vært litt av en fest.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Skeie er gnr 1 i Halse og Hartmark.Askjell RomedalTodne Askjelsdotter gm Ole Gundersson Møll-Ytre ca 1615 - før 1697 (Holum)Gunder Olsen YM/Skeie - skifte 1711 gm Ingeborg Nilsdotter Stusvig (Holum)Ole Gundersen Skeie (-1741)- Pernille Pedersdtr. FarestadOg så Peder som nevnt ovenfor.Bassert på uverifiserte notater og Holumboka, men grunnlag for å gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.